Grecii de la Aktor au început cel mai mare și dificil proiect feroviar din România
Prima cârtiță de pe noua cale ferată Brașov–Sighișoara a intrat în pământ! Grecii de la Aktor au început cel mai mare și dificil proiect feroviar din România.
Azi a avut loc ceremonia de lansare a primului TBM din cele patru care vor săpa galeriile celor mai lungi tuneluri de cale ferată din România, împreună aproximativ 12 kilometri de cale dublă, Ormeniș (7 km) și Homorod (5 km), pe ruta Brașov-Sighișoara, parte din Coridorul Feroviar Rin-Dunăre. În afară de reprezentanții companiei constructoare, Aktor din Grecia, oficiali, miniștri și politicieni, a participat și un sobor de preoți care a sfințit cele două TBM-uri, Eleni și Varvara.
Primul utilaj TBM, numit „Eleni”, a început lucrările la tunelul Ormeniș (7 km), în timp ce al doilea utilaj, „Varvara” (protectorul minerilor), va intra în funcțiune în curând.
„Astăzi suntem martorii istoriei în devenire. Ce vedem aici este o dovadă a puterii colaborării, inovației și viziunii. Astăzi sărbătorim începerea unei părți esențiale a unui proiect capital care va îmbunătăți conectivitatea și va stimul creșterea economică a țării noastre”, a declarat Ruxandra Vodă, directorul de comunicare al Aktor România.
Secretarul de stat Ionuț Săvoiu a declarat: „Este pentru prima dată când CFR va folosi o mașină TBM (Tunnel Boring Machine) pentru forarea unui tunel. Construcția a presupus un ansamblu de proiecte. Înainte de a începe săparea, au existat numeroase etape în dezvoltarea acestei adevărate uzine. Sperăm să respectăm un termen predictibil și să avem, conform planului, primul tunel finalizat în octombrie anul viitor și imediat după, și al doilea. Ne așteptăm să lucrăm la tunelele 3 și 4 de la Homorod în vara acestui an. Deși proiectul a înregistrat întârzieri, este important că acest segment lipsă de pe traseul feroviar către frontiera de vest începe să se finalizeze într-un termen preconizat. Îmi doresc ca toți cei implicați în acest proiect să trateze lucrurile cu seriozitate, deoarece odată ce lucrările încep, pot apărea și alte situații care trebuie gestionate cu atenție pentru a evita întârzieri suplimentare.”
Utilajul a început să sape în munte la tunelul din zona Racoş-Ormeniş. Tunelul va fi unul cu dublă galerie (câte unul pentru fiecare fir de linie ferată) şi va avea o lungime de 6,9 km. Pe acelaşi sector de cale ferată, în zona Homorod, va fi săpat un alt tunel cu dublă galerie, cu o lungime de 5,2 km.
Contractul pentru reabilitarea secţiunii centrale Apaţa – Caţa, (acum în lungime de 43 km şi 28 de km după reabilitare) a fost semnat pentru 2,7 miliarde lei cu asocierea Aktor- Alstom – Arcada şi are o durată de 4 ani. Este un contract cu o mare complexitate tehnică pentru că vor fi construite şi patru tuneluri noi a anunţat CFR Infrastructură.
Modernizarea a 28,2 km linie de cale ferată din care 6,11 km vor fi reabilitați, 9,626 km line nou construită şi 12,464 km linie în tunele.
– 3 staţii reabilitate (Racoş, Mateiaş, Ormeniş)
– 2 pasaje superioare
– 7 poduri ✓ 10 podețe ✓ 3 viaducte ✓ 4 tuneluri nou construite (cale simplă) la Ormeniș (dublă galerie 6,9 km) și Homorod (dublă galerie 5,2 km).
Ce spune Aktor
Compania de construcții Aktor, membră a Grupului Intrakat, a organizat marți, în zona Ormeniș, în județul Brașov, o ceremonie pentru marcarea startului oficial al forajului la primul tunel (Ormeniș) de pe tronsonul Apața-Cața al căii ferate Brașov – Sighișoara, la care au participat Ministrul Dezvoltării, ucrărilor Publice și Administrației, Adrian-Ioan Veștea, Secretarul de Stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Ionuț Săvoiu, Directorul General adjunct al Companiei Naționale de căi ferate ”CFR SA”, Monica Maria Mihăileanu, Technical Director International Projects Aktor SA, Apostolos Tzavellos, alte
înalte oficialități, reprezentanți ai companiilor consorțiului și ai producătorului TBM-urilor (utilaje de forare a tunelurilor – tunnel boring machine), compania germană Herrenknecht.
Ceremonia marchează începerea forării tunelurilor ce vor străpunge două dealuri masive din zonă, în cadrul proiectului de reabilitare a liniei de cale ferată Brașov – Simeria, componentă a Coridorului Rin – Dunăre, pentru circulația cu viteză maximă de 160 km/h, secțiunea Brașov – Sighișoara, subsecțiunea 2 Apața – Cața. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA cu Asocierea Aktor SA – Alstom Transport SA – Arcada Company.
”Construim o operă de artă inginerească pentru calea ferată între Brașov și Sighișoara. Forăm cele mai lungi tuneluri feroviare existente în România prin muntele dintre Apața și Racoș. Vor fi 24 km în total. Singularitatea provocărilor tehnice datorate structurii variabile a solului face ca acest proiect să fie o premieră pentru România. De asemenea, subliniază capacitatea Aktor de a implementa proiecte de construcții complexe și provocatoare”, a explicat Alexandros Exarchou, vicepreședintele Consiliului de Administrație și CEO al Grupului Intrakat, din care face parte constructorul Aktor SA.
Primele două TBM, printre cele mai mari din Europa, poartă numele „Eleni” și respectiv „Varvara”, în spiritul tradițiilor miniere. Eleni este un nume simbolic ce înseamnă „Rază de soare” iar Sfânta Varvara este ocrotitoarea minerilor. Eleni este primul utilaj TBM pornit astăzi, și va fora în munte unul dintre tunelurile gemene Ormeniș, cu o lungime de 6,9 km fiecare, între Racoș și Ormeniș, segmentul sudic al tronsonului de cale ferată ce va
străpunge dealurile din zonă. O a doua pereche de tuneluri, denumită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoș și Homorod. Tunelurile vor fi conectate prin galerii de legătură: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.
Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor fi formate fiecare din câte două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie cuprinsă între 30 de metri lângă zonele de intrare și 70 m lângă zona cu suprasarcină mare. Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania Herrenknecht. Un TBM poate să foreze tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, șase zile pe săptămână și o zi de întreținere.