Tun de 126.000.000 de euro în porturile românești regizat de sforarul șef Bogdan Mîndrescu
Sforarul șef al Ministerului Transporturilor, secretarul de stat Bogdan Mîndrescu, a pregătit un tun financiar de 126.000.000 de euro printr-un program european ce vizează porturile românești afectate de războiul din Ucraina.
Un avertizor de integritate a sesizat mai multe instituții ale statului despre faptul că sforarul șef al Ministerului Transporturilor, secretarul de stat Bogdan Mîndrescu, se implică în dirijarea fondurilor din schema de ajutor de stat pentru „facilitarea investițiilor în suprastructura porturilor maritime și interioare din România, aflate la granița estică a Uniunii Europene, afectate de fluxurile de marfă ale Ucrainei, în contextul blocării căilor navale din Ucraina”.
126.000.000 de euro, ajutor de stat deja pre-notificat de Comisia Europeană
Această schemă de ajutor de stat, aflată deja în pre-notificare la nivelul CE, urmărește să reducă efectele negative ale crizei geopolitice și să contribuie la fluidizarea și creșterea capacității de operare a porturilor, în special pentru mărfuri agricole din Ucraina. Practic, acordarea ajutoarelor de stat prin această schemă se face cu respectarea prevederilor articolului 107 3(C) din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene (TFUE) și numai după emiterea deciziei de autorizare a Comisiei Europene. Scopul acestei scheme constă în acordarea de ajutoare de stat pentru investiții în porturile românești, cu accent pe stabilirea de rute logistice alternative și facilitarea exporturilor ucrainene.
Bugetul total estimat pentru această schemă este de 126.000.000 de euro (Fondul de Coeziune și bugetul de stat), fiind estimat un număr de maximum 30 de beneficiari. Ajutorul de stat se acordă sub formă de grant, reprezentând maximum 65% din costul total fără TVA și nu depășește 10.000.000 de euro per întreprindere. Costurile eligibile includ investiții în instalații portuare de operare, utilaje și echipamente eficiente energetic, dar nu acoperă costurile pentru clădiri, terenuri, construcții etc. Pot aplica pentru ajutor privat în cadrul acestei scheme operatorii portuari privați, respectiv întreprinderi micro, mici, mijlocii sau mari care desfășoară activități de descărcare, încărcare, transbordare, primire şi expediere a mărfurilor din navă, la navă către și din alte mijloace de transport, în cadrul Porturilor Constanta, Galați si Giurgiu si în porturile situate de-a lungul Canalului Dunăre – Marea Neagră (inclusiv Poarta Alba – Midia – Năvodari), de-a lungul Canalului Sulina sau în porturile „satelit” ale Portului Constanța (Midia, Mangalia), aflate pe reteaua TEN-T și care au operat și operează mărfuri de natura celor prevăzute de schemă. Această schemă de ajutor de stat este în vigoare până la 31.12.2024, iar plățile se vor efectua până la 31.12.2025.
Schema lui Mîndrescu de dirijare a ajutoarelor de stat
Numai că, sforarul șef la Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, secretarul de stat Bogdan Mîndrescu, a simțit că în joc sunt foarte mulți bani s-a băgat să coordoneze el această schemă de ajutor de stat, deși domeniul naval este la secretarul de stat Ion Popa. Ca atare, mai multe firme care au vrut să acceseze această schemă de ajutor de stat au fost declarate neeligibile de către, vezi Doamne, Ministerul Transporturilor. Dar, în realitate, aceste firme nu erau pe schema de ajutor de stat supervizată de Bogdan Mîndrescu. Ca să fie sigur că afacerea ajutoarelor de stat merge „unsă”, în special în Portul Constanța, Bogdan Mîndrescu a început să facă deplasări destul de dese în zona Constanța. Însă, trei apropiați ai săi din Ministerul Transporturilor, Felix Ardelean, Răzvan Dobre și Laurențiu Ilie, se deplasează săptămânal la Constanța ca să discute cu firmele agreate de Mîndrescu în schema ajutorului de stat de 126.000.000 de euro. Practic, sforarul șef Bogdan Mîndrescu trage sforile ca ajutorul de stat destinat porturilor românești, în special Portului Constanța, să ajungă la cele 30 de firme agreate de acesta. Și, deja „băieții cu ochii roată” au luat în vizor respectivele firme, mai ales după semnalul dat de avertizorul de integritate.