Șantierul Naval Mangalia, în mare pericol! Se cere ajutorul premierului
Problemele la Șantierul Naval Mangalia sunt multiple: volumul de muncă scade rapid, iar situația financiară devine din ce în ce mai critică, cu datorii colosale către creditori.
Șantierul Naval Mangalia (DSMa) se confruntă cu o criză majoră, iar astăzi, Sindicatul Liber Navalistul, afiliat Federației Sindicatelor Libere din România, a trimis o scrisoare deschisă către prim-ministrul Marcel Ciolacu, cerându-i sprijinul în protejarea locurilor de muncă și revitalizarea acestui obiectiv strategic de interes național.
În numele celor 1.500 de lucrători rămași în șantierul naval din Mangalia, petiția transmisă către premier are ca scop obținerea susținerii necesare pentru a evita pierderea locurilor de muncă și pentru a revitaliza DSMa, în prezent deținut în proporție de 51% de către statul român prin Ministerul Economiei.
Problemele sunt multiple: volumul de muncă scade rapid, iar situația financiară devine din ce în ce mai critică, cu datorii colosale către creditori, inclusiv Grupul DAMEN. Conflictul dintre acționari amenință să escaladeze într-un litigiu costisitor la Curtea de Arbitraj.
Sindicatul subliniază îngrijorarea profundă față de consecințele negative potențiale asupra angajaților din cauza disputelor dintre acționari. Ei cer stabilirea unei strategii care să asigure continuitatea și stabilitatea locurilor de muncă din șantierul naval.
În concluzie, situația este urgentă și critică, cu viitorul angajaților și al comunității locale în pericol. Sindicatul solicită organizarea unei întâlniri cu lucrătorii din Mangalia și reprezentanții acestora, preferabil la șantier, pentru a discuta despre modalitățile de administrare în eventualitatea retragerii partenerului străin și despre strategiile de redresare a șantierului.
Prin intermediul acestei scrisori, Sindicatul exprimă încrederea că preocupările și solicitările lor vor fi luate în considerare și că, cu sprijinul Guvernului României și al tuturor părților implicate, vor reuși să găsească soluțiile necesare pentru a depăși această perioadă dificilă.
Societatea Damen Shipyards Mangalia (DSMa) a fost înființată conform Contractului de asociere din data de 09.11.2018, încheiat între Damen Holding B.V. societate privată cu răspundere limitată, cu sediul social în Gorinchem, Olanda – și Șantierul Naval 2 Mai Mangalia S.A., societate aflată sub autoritatea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. Ulterior semnării Contractului de asociere (JVA), nu au survenit alte modificări.
Damen Holding B.V. a notificat partenerul român cu privire la intenția de încetare a JVA și la pretențiile cu titlu de despăgubiri, în conformitate cu clauzele contractuale. În actualul context legislativ, Statul Român, în calitate de acționar majoritar, consideră că nu există motive pentru încetarea JVA, prin urmare, partenerul olandez trebuie să își îndeplinească în continuare obligațiile asumate prin contractul de asociere.
Iată conținutul scrisorii:
„Domnule Prim-ministru,
În numele celor 1500 de lucrători români rămași în șantierul naval din Mangalia, adresăm această petiție către dumneavoastră, în contextul situației critice cu care ne confruntăm. Scopul acestei petiții este de a obține sprijinul necesar pentru protejarea locurilor de muncă și redresarea șantierului naval din Mangalia, considerat un obiectiv strategic de interes național, unde statul român, prin Ministerul Economiei, deține 51% din acțiuni.
Șantierul naval din Mangalia (DSMa) se confruntă cu o scădere drastică a volumului de muncă, iar în lipsa unor măsuri concrete, există riscul iminent de întrerupere temporară a activității pentru majoritatea angajaților pentru o perioadă îndelungată. Rezultatele financiare negative și datoriile colosale către creditori (Grupul DAMEN) amplifică riscul de insolvență, iar divergențele dintre acționari pot conduce la un litigiu la Curtea de Arbitraj.
Suntem profund îngrijorați de disputele dintre acționari și de consecințele negative potențiale ale acestora asupra angajaților societății DSMa. Este esențial ca interesele angajaților să fie luate în considerare și să se acorde o atenție deosebită stabilirii unei strategii care să asigure continuitatea și stabilitatea locurilor de muncă din șantierul naval din Mangalia.
În concluzie, situația actuală a șantierului naval DSMa din Mangalia este una deosebit de urgentă și critică, iar viitorul locurilor de muncă și al comunității locale depinde de soluțiile și acțiunile care trebuie luate urgent. Economia municipiului Mangalia se bazează în mare parte pe veniturile generate de șantierul naval, acesta fiind principalul angajator local.
Ne exprimăm încrederea că preocupările și solicitările noastre vor fi luate în considerare. Cu sprijinul Guvernului României și al tuturor părților implicate, vom reuși să identificăm și să implementăm soluțiile necesare pentru a depăși această perioadă dificilă.
În acest sens, vă rugăm să luați în considerare organizarea unei întâlniri cu lucrătorii din Mangalia și reprezentanții acestora, preferabil la șantierul naval din Mangalia. Scopul acestei întâlniri este să ne comunicați informații despre modalitatea de administrare a șantierului în eventualitatea retragerii partenerului străin, având în vedere notificările privind încetarea contractului de asociere și cererea de despăgubire transmise de către Partenerul Străin DAMEN HOLDING BV. De asemenea, ne interesează și viziunea generală a Acționarului Majoritar, Statul Român, prin Ministerul Economiei, cu privire la misiunea și obiectivele societății. Deși obiectivul principal este realizarea de profit, rezultatele financiare negative sunt în contradicție directă cu acest scop fundamental al oricărei afaceri. Considerăm că este esențial să fim informați despre măsurile de redresare a șantierului, asigurarea unui portofoliu de comenzi și protejarea forței de muncă.”