Magistrala Pipera-Berceni, pericol public: cale de rulare depășită, uzură, zgomot excesiv
Cabinetul Ciolacu va adopta azi un proiect de HG pentru îmbunătățirea serviciilor de transport public de călători cu metroul pe Magistrala 2 Berceni – Pipera.
Magistrala 2 de metrou din București, care transportă zilnic sute de mii de călători, se confruntă cu probleme majore de infrastructură, ce pun în pericol siguranța și confortul călătorilor, se arată în proiectul de HG care prevede îmbunătățirea serviciilor de transport public de călători cu metroul pe Magistrala 2 Berceni – Pipera.
Problemele identificate:
- Calea de rulare este depășită: Proiectată și construită în anii ’80, calea de rulare nu mai corespunde standardelor europene actuale.
- Uzura accentuată: Elementele componente ale căii de rulare (șine, traverse, aparate de cale) sunt uzate semnificativ, ducând la creșterea riscului de accidente.
- Vibrații și zgomot excesiv: Degradarea infrastructurii generează vibrații și zgomot excesiv, afectând confortul călătorilor.
- Curenți vagabonzi: Prezența curenților vagabonzi în structurile tunelelor și galeriilor poate afecta integritatea infrastructurii și pune în pericol siguranța călătorilor.
Consecințele problemelor:
- Risc crescut de accidente: Degradarea infrastructurii poate duce la deraieri, coliziuni și alte accidente.
- Viteze reduse: Din motive de siguranță, circulația trenurilor este adesea restricționată, ceea ce duce la creșterea timpului de călătorie.
- Disconfort pentru călători: Vibrațiile, zgomotul și temperaturile ridicate din stații și vagoane fac ca experiența călătoriei să fie neplăcută.
Soluții propuse:
- Modernizarea completă a Magistralei 2: Înlocuirea integrală a căii de rulare, a sistemelor de electrificare și a instalațiilor de ventilație.
- Investiții în mentenanță: Creșterea frecvenței și eficienței lucrărilor de întreținere pentru a preveni degradarea infrastructurii.
- Utilizarea de materiale și tehnologii moderne: Implementarea de soluții inovative pentru a reduce vibrațiile, zgomotul și consumul de energie.
Importanța rezolvării problemelor:
Modernizarea Magistralei 2 este esențială pentru a asigura siguranța și confortul călătorilor, a reduce poluarea și a crește eficiența transportului public. Investițiile în infrastructura de metrou sunt esențiale pentru o mobilitate urbană durabilă și pentru un București modern și european.
Conform notei de fundamentare, actul normativ ce va fi adoptat de Guvern va urmări:
• înlocuirea șinei tip 49E1 cu șină tip 60E1, pe tot traseul, cu excepția zonelor cu aparate schimbătoare de cale, unde se va utiliza șină tip 49E1;
• înlocuirea traverselor bibloc cu blocheți independenți;
• adoptarea unor prinderi elastice tip fastclip pe blocheți prefabricați, capabile să permită reglarea ecartamentului și a niveletei căii in exploatare, capabile să reducă zgomotele și vibrațiile, precum si dispersia curenților vagabonzi;
• înlocuirea aparatelor de cale;
• refacerea impermeabilizării construcției subterane;
• schimbarea fundației căii de rulare pe beton, pe tunel, acolo unde este necesar;
• înlocuirea totală sau parțială (după caz) a prismei de piatră spartă, în cazul fundației pe balast a căii de rulare;
• înlocuirea instalațiilor complexe care au durata de viață depășită și aducerea acestora la nivelul reglementărilor tehnice în concordanță cu cerințele fundamentale de calitate.
Obiectivul general al obiectivului de investiții îl reprezintă dezvoltarea unui sistem de transport urban durabil în orașul București prin îmbunătățirea serviciului de transport cu metroul de-a lungul Magistralei 2 de metrou, cea mai aglomerată magistrală a rețelei Metrorex.
Obiectivele specifice ale proiectului propus sunt următoarele:
– Îmbunătățirea atractivității transportului cu metroul, după implementarea proiectului, măsurată prin: o Creșterea frecvenței de operare; o Reducerea duratei de deplasare cu metroul; o Creșterea gradului de confort al pasagerilor; Diminuarea cheltuielilor de operare și întreținere pentru Magistrala 2 de metrou.
Principalele caracteristici și indicatori tehnici: Lungimea totală a liniilor de metrou noi sau îmbunătățite
– 18,68 km, cale dublă Pasageri transportați suplimentar ca urmare a implementării proiectului
– 8714 pasageri/zi Modernizarea instalațiilor sanitare/PSI pentru interstații
– 16,5 km de traseu, cale dublă Modernizarea instalațiilor electrice pentru interstații – 18,68 km de traseu, cale dublă.