Culmea tupeului: hoții de identități se ascund sub masca DNSC

Publicat: 21 mart. 2024, 21:24, de Alexandru Bogdan Grigoriev, în SOCIAL , ? cititori
Culmea tupeului: hoții de identități se ascund sub masca DNSC

Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC), într-o postare pe contul său de Facebook, avertizează în legătură cu o campanie de fraudă prin apeluri telefonice în care se utilizează identitatea Directoratului.

„Alertă: Campanie de fraudă  prin apeluri telefonice realizate prin tehnici de spoofing (mascarea identităţii reale) în care se utilizează identitatea Directoratului. Cum funcţionează tentativa de fraudă? Persoana este contactată de pe un număr de telefon care pare a fi asociat DNSC. În realitate, numărul afişat pe ecranul destinatarului nu este numărul real al apelantului”, semnalează DNSC în postarea sa.

Potrivit experţilor Directoratului, pentru a atrage potenţiale victime în capcană, atacatorii folosesc o tehnică numită spoofing, în care atacatorul foloseşte tehnologia Voice over IP (VoiceIP) pentru a apela victima, preluarea informaţiilor de contact făcându-se fără acordul instituţiei sau persoanei fizice. Este nevoie doar de cunoaşterea numărului de telefon sau a detaliilor de contact ale acestora. De aceea, nu se pot bloca astfel de iniţiative la nivelul furnizorului de servicii telefonice.

„Există instrumente online care oferă astfel de servicii de spoofing, de cele mai multe ori în regim de plată pe minut de conversaţie. Însă atacatorii nu depind de aceste servicii şi îşi pot crea propriul instrument de acest fel cu resurse relativ limitate. Este necesară doar ascunderea numărului iniţial şi înlocuirea lui cu o imagine falsă. Atacatorii se folosesc de această imagine falsă pentru a câştiga încrederea victimei. Atacul începe cu un apel de la o persoană care pretinde că este angajat al Directoratului, folosind numele Ionescu Alexandru, şi afirmă că doreşte să ajute victimele să recupereze sumele pierdute. Solicită apoi următoarele date personale: nume complet, cod IBAN şi ultimele 6 cifre din CNP. În realitate, în spatele apelurilor se află atacatori care impersonează angajaţi DNSC. Astăzi, în cadrul acestui atac, a fost folosit numărul publicat pe site la secţiunea Contact DNSC – Secretariat şi relaţii cu publicul”, au explicat experţii DNSC.

Specialiștii au transmis şi câteva recomandări în cazul unui astfel de atac.

„DNSC nu va apela niciodată utilizatorii pentru a le promite oportunitatea de recuperare a sumelor pierdute. DNSC nu va cere niciodată utilizatorilor să furnizeze telefonic date cu caracter sensibil (date personale, de autentificare, sau de carduri bancare), în urma unor apeluri efectuate de instituţie. Verificaţi întotdeauna autenticitatea apelurilor de la o autoritate sau instituţie, printr-un canal de comunicare separat, în special dacă vi se solicită date cu caracter sensibil”, îndeamnă specialiștii DNSC pe pagina de socializare a instituției.

De asemenea, experţii recomandă raportarea unor astfel de apeluri către organizaţia a cărei identitate este uzurpată, pentru a atrage atenţia cât mai rapid asupra noilor scenarii folosite de atacatori în astfel de iniţiative frauduloase.

„În cazul în care aţi furnizat date de card, sesizaţi imediat banca. Dacă aţi fost păgubit, depuneţi o plângere la Poliţie (fizic sau la [email protected]) şi notificaţi DNSC (telefon 1911 sau [email protected]). Nu în ultimul rând, contribuiţi la răspândirea acestor avertizări şi către alţi utilizatori, pentru a reduce şansele ca astfel de tentative de fraudă să aibă succes!”, mai îndeamnă experţii DNSC.