Precizări AEP cu privire la votul prin corespondență sau la secțiile din străinătate

Publicat: 01 apr. 2024, 15:45, de Viorela Pitulice, în ESENȚIAL , ? cititori
Precizări AEP cu privire la votul prin corespondență sau la secțiile din străinătate
AEP a publicat Ghidul de combatere a dezinformării alegătorilor

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) anunță că românii care doresc să voteze la alegerile prezidenţiale şi/sau la alegerile parlamentare din acest an prin corespondenţă sau la o secţie de votare din străinătate mai aproape de domiciliu sau reşedinţă se pot înregistra online pe portalul www.votstrainatate.ro, începând de luni, 1 aprilie.

Portalul unde românii se pot înregistra cuprinde două secţiuni: Alegerea Preşedintelui României şi Alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor. Mai departe, la fiecare secţiune există două categorii: Alegător în străinătate la o secţie de votare şi Alegător în străinătate prin corespondenţă.

Pentru românii care doresc să se înscrie pentru votul prin corespondenţă, aceștia trebuie să știe trebuie să completeze un formular online, unde se specifică numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de domiciliu sau reşedinţă, adresa de e-mail, precum şi opţiunea de transmitere în ţară sau la reprezentanţa diplomatică a votului exprimat prin corespondenţă. La acest formular, să anexează copia scanată sau fotografia actului de identitate şi a documentului din care reiese că există drept de şedere, eliberat de autorităţile străine.

Lista documentelor necesare este stabilită prin Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 373/2024 privind documentele care atestă reşedinţa în străinătate în vedereLista documentelor necesare este trecută în a exercitării dreptului de vot prin corespondenţă la alegerile pentru Preşedintele României sau la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor şi pentru exercitarea dreptului de vot la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor.

Care este procedura

Românii care voteaze în străinătate la o secţie de votare vor completa un formular online, în care vor înscrie numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de e-mail, localitatea şi statul unde optează să voteze. Se anexează, însă, și copia scanată sau fotografia actului de identitate. O secţie de votare poate fi creată la cererea a minimum 100 de cetăţeni din aceeaşi localitate sau dintr-un grup de localităţi, potrivit legislației în vigoare.

Odată finalizată procedura de înregistrare pe portal, alegătorul primește un e-mail de verificare care conţine un link valabil pentru 24 de ore. El trebuie să fie accesat pentru confirmarea cererii, în caz contrar înregistrarea nu este validată.

Soluţionarea cererii alegătorului din străinătate pentru votul la secţia de votare se face de către AEP, în termen de 10 zile lucrătoare de la confirmarea, de către acesta, a e-mailului de verificare. Pentru votul prin corespondenţă, soluționarea cererii se face de către AEP, în termen de 5 zile de la confirmarea, de către acesta, a e-mailului de verificare.

Întrebări şi sesizări legate de procedura de înregistrare pot fi transmise la adresa de e-mail [email protected].

Opţiunea votului prin corespondenţă este permisă doar la alegerile pentru Preşedintele României, respectiv la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor.