40 de euro pe zi, indemnizația de hrană pentru transportatorii români
Printr-un proiect legislativ inițiat de senatorul liberal Alexandru Nazare și liderul PNL Nicolae Ciucă, ce va fi adoptat azi de Camera Deputaților, transportatorii români vor beneficia de o indemnizației zilnică de hrană de 40 de euro.
Propunerea legislativă privind „instituirea unei indemnizații de hrană în vederea compensării efectelor negative asupra activității de transport generate de întârzierea aderării la Spațiul Schengen”, inițiată de senatorul liberal Alexandru Nazare și liderul PNL Nicolae Ciucă, a trecut fără nicio abținere sau vot împotrivă la Senat și azi este votul final la Camera Deputaților, care e for decizional.
„Indemnizația de hrană este obligatorie la nivelul UE”
Practic, inițiatorii acestui proiect susțin că „indemnizația de hrană este obligatorie la nivelul UE” iar „diurna pentru transportatorii români nu a mai fost actualizată din anul 2002, iar, dacă s-ar fi actualizat, astăzi ar fi trebuit să ajungă la nivelul de 76 de euro”. La ora actuală, lucrătorii români din sectorul transporturilor nu beneficiază de indemnizație de hrană, iar indemnizațiile și diurnele sunt mult inferioare față de media europeană. De asemenea, mai trebuie precizat că majoritatea statelor membre UE au definite indemnizații de hrană pentru angajați în funcție de timpul petrecut în afara firmei și banii se acordă începând de la patru ore. Ca atare, Alexandru Nazare și Nicolae Ciucă au propus, și Senatul a aprobat, „instituirea indemnizației de hrană cu o valoare maximă de 40 de euro/zi, valoare deductibilă fiscal în limitele acestui plafon (40 euro/zi), în condițiile legii”. Astfel, fiecare transportator român, fie că e pe tir, camion, autocar sau microbuz, va beneficia de o indemnizație zilnică de hrană de 40 de euro.
Transportul rutier a fost principalul contributor la exportul de servicii al României în 2022
Potrivit datelor oficiale, în prezent, sectorul Transporturilor a fost cel mai afectat de menținerea României în afara spațiului Schengen. În proiectul de lege adoptat de Senat se menționează că „pierderile cumulate estimate în perioada 2012-2022, din cauza amânării nejustificate a aderării la Spațiul Schengen se ridică la 16,55 miliarde de euro, adică mai mult decât suma granturilor disponibile pentru România în cadrul PNRR”.
La ora actuală, conform datelor Ministerului Muncii, în transporturi și depozitare sunt 486.531 de angajați. De asemenea, potrivit ARR, sunt 347.232 șoferi atestați profesional și sunt înregistrate 253.777 de autovehicule licențiate. În afară de șoferi în transporturi mai lucrează și managerii de transport în număr de 112.340 de persoane. Mai trebuie subliniat faptul că în 2022 transportul rutier a fost principalul contributor la exportul de servicii al României cu o pondere de 20,8% și o valoare de 7,67 miliarde de euro. La nivel european, România este a 7-a piață de transport marfă per total în UE și ocupă locul 3 la cross-trade și cabotage. Practic, dacă Camera Deputaților va adopta acest proiect, aproape 500.000 de persoane care lucrează în domeniul transporturilor vor putea beneficia de o indemnizație zilnică de hrană de 40 de euro.