Ascensiunea Estului: Creșterea comerțului electronic surclasează Vestul european
Piaţa de comerţ electronic din Europa Centrală şi de Est (ECE) are o valoare de peste 90 de miliarde de euro.
Europa de Est a depășit Europa de Vest în ceea ce privește rata de creștere a comerțului electronic. Această informație surprinzătoare a fost lansată la cea de-a doua ediţie a evenimentului dedicat industriei de e-commerce, organizat de Emag și Ziarul Financiar.
La eveniment s-au analizat principalele oportunităţi şi provocări ce se află în faţa acestui segment de business în 2024.
Piaţa de comerţ electronic din Europa Centrală şi de Est (ECE) are o valoare de peste 90 de miliarde de euro, iar regiunea a depăşit în mod constant Europa de Vest în ceea ce priveşte rata de creştere a comerţului electronic, pe fondul creşterii gradului de penetrare a internetului şi de creştere a încrederii consumatorilor în platformele de cumpărături online.
În timp ce occidentalii merg în paralel e-commerce și comerțul retail (prin vizitarea fizică de magazine clasice), e-commerce înregistrează un boom în fostele state comuniste.
România este din ce în ce mai deschisă digitalizării, dar are nevoie de o mai atentă educare a consumatorilor din mediul rural care nu știu foarte bine ce înseamnă comerțul online. Există probleme cu transportarea produselor în zonele rurale. Aceste constatări au fost făcute de Marcin Nowakowski , de la McKinsey Central European, director privind serviciile e-commerce.
Situația din România
Pe de altă parte, magazinele online din România pierd aproximativ 30% din vânzări în lipsa automatizării proceselor operaţionale, potrivit unei analize a Tara Interactive, companie românească de dezvoltare de software.
Din 14 milioane care folosesc internetul, 69% au folosit comerțul online. Cea mai mare pondere o au cumpărarea de produse de tip fashion (vestimentație și produse de igienă și înfrumusețare). Ponderea pe categorie de gen o dețin femeile. Urmează obiecte tehnice sau care țin de industria auto. 89% din cei care fac comerț online consideră ca rapiditatea transportului este cel mai important criteriu.
Cât au plătit românii ramburs pentru produse online cumpărate doar de la companii românești în anul 2023? 8 miliarde de euro! Aici includem și plata online a serviciilor online (bilete de turism, bilete concerte, cumpărarea de sejururi în străinătate). ”Este o veste bună pentru ca înseamnă ca suntem mai puternici ca putere de cumpărare online. Sectorul de e-commerce este mai mare decât ne gândeam”, a precizat Cristian Pelivan, director executiv al ARMO, asociație a distribuitorilor de produse online
Regulamentul privind siguranța produselor de la Bruxelles care va fi adoptat anul acesta, iar efectele asupra e-commerce se vor simți în 2025. Această regulă va obliga companiile implicate în e-commerce în UE să informeze consumatorii asupra unor efecte periculoase, să le ofere siguranța ambalajului, să ușureze procedura de retur.
Companiile de e-commerce vor trebui să investească în ambalaje refolosibile.
Estimările pentru comerțul online în 2024 sunt optimiste. Dincolo de preferința internă pentru comerțul online, românii au șansa ca țara lor să devină un hub al e-commerce și să poată exporta produse cumpărate online și livrate unor state din jur. Românii nu doar consumă produse online din țări din UE, ci și livrează produse proprii către aceste țări, tinzând
Potrivit responsabililor de la eMag, într-o perioadă de inflație, românii preferă să cumpere online cărți și produse electronice de pe eMag, în timp ce cumpărarea de produse alimentare din rețele clasice precum Carrefour sau Lidl scade.
Cei de la eMAG folosesc deja inteligența artificială ca să își identifice potențialii consumatori și să își extindă afacerea.
O amenințarea pe piața de e-commerce românească și europeană o reprezintă firmele chinezești care fac comerț online și care își fac reclamă agresivă pe Facebook. Dar chinezii vând în condiții nesigure și deseori extrag date personale ale cumpărătorilor.
Modelul de business al companiilor occidentale de e-commerce este unul care mizează pe siguranță și calitate a produselor, a declarat Irina Pencea, general manager la eMAG. Ea a spus ca firma ei a avut în 2023 o cifră de afaceri de 800 de milioane de lei.