Ți-a blocat banca banii? Ghinion! Nu știi când îi recuperezi
Mulți consumatori s-au trezit la casele de marcat din magazine că nu pot plăti din cauză ca banca le-a blocat sumele de pe card.
Numeroși cetățeni care utilizează cardul bancar drept principal instrument financiar de plată s-au plâns senatorului Andrei Busuioc că, odată ajunși la casele de marcat, au fost întâmpinați de erori constante ale terminalelor POS, erori ce au adus după sine imposibilitatea de a achita cele necesare, însă nu numai. Mai mulți astfel de cumpărători au observat, cu contrarietate, cum serviciul de Internet Banking îi înștiințează de faptul că tranzacțiile lor au fost realizate cu succes, valoarea totală a bonului fiindu-le sustrasă de pe cardul bancar, în timp ce mențiunile de pe bonul fiscal au evidențiat o tranzacție eșuată.
Însă, dacă anumitor utilizatori de servicii bancare sumele le-au fost restituite cu rapiditate, pentru un grup semnificativ de cetățeni succesiunea de evenimente inoportune nu a fost încheiată cu înștiințarea oferită de către serviciul de Internet Banking. În situația anumitor cetățeni care s-au aflat în imposibilitatea de a achita cumpărăturile la final de săptămână lucrătoare și că au fost notificați de succesul fictiv al tranzacției prin intermediul aplicației mobile bancare, odată ce au ajuns în contact telefonic cu reprezentantul băncii au fost informați asupra faptului că valoarea tranzacției le va fi înapoiată la începutul următoarei săptămâni.
Astfel, din momentul achiziției ce nu s-a concretizat, în cadrul zilelor de weekend și până în momentul restituirii sumei la începutul săptămânii ulterioare, un grup semnificativ de cumpărători care a dorit să utilizeze cardul bancar drept instrument de plată s-a confruntat cu situația de a nu dispune de produsele necesare, însă nici de fondurile pentru a le achiziționa pe acestea din cadrul altui magazin.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor susține că a primit sesizări
Numărul de sesizări/reclamații primite din partea consumatorilor în legătura cu practica operatorilor economici financiari bancari de pe teritoriul României, de a bloca sumele aferente unor tranzacții eșuate, realizate în cadrul diferitelor lanțuri de hipermarketuri și magazine și de a restitui sumele la o dată ulterioară sunt:
– 3 reclamații împotriva Raffeisen Bank
– 2 reclamații împotriva BRD
– 1 reclamație împotriva OTP
– 1 reclamație împotriva Banca Transilvania
– 1 reclamație împotriva Unicredit Bank
De asemenea, au mai fost înregistrate 2 reclamații pentru aceeași practică de a bloca sumele aferente unor tranzacții eșuate împotriva comercianților la al căror punct de lucru a avut loc incidentul.
Motivul blocării sumelor la utilizarea instrumentelor de plată se poate datora unor erori de conexiune. În practică, operatorii financiari bancari, în astfel de situații, procedează imediat la deblocarea sumelor atunci când aceștia sunt direct sesizați de către utilizatorii de servicii de plată (consumatori).
O tranzacție de plată se desfășoară în două etape succesive, respectiv:
a) autorizarea tranzacției
b) decontarea interbancară,
fiecare etapă presupunând schimbarea unor mesaje între banca emitentă și banca acceptatoare.
Autorizarea tranzacției reprezintă prima etapă din ciclul complet de procesare a unei tranzacții cu card, care se face de regulă în timp real. Într-o tranzacție de plată cu un card, înaintea efectuării propriu-zise a plății (la un terminal POS sau ATM), sunt necesare anumite verificări făcute de bănci, care să dovedească că plata se poate face. Această etapă de verificări se numește autorizarea tranzacției și se finalizează cu unul din două răspunsuri posibile: autorizat sau respins (împreună cu motivul respingerii).
În cadrul autorizării se verifică dacă cardul este sau nu expirat, dacă cardul a fost blocat, dacă PIN-ul este corect (dacă este cazul) și dacă sunt bani suficienți pentru plată în contul de card și se va construi un mesaj de răspuns pozitiv sau negativ, după caz, la cererea de autorizare. În cazul în care verificarea făcută de banca emitentă conduce la acordarea autorizării plății, întrucât toate condițiile sunt satisfăcute, banca emitentă care deține contul cardului va proceda imediat, înainte de trimiterea mesajului de răspuns cu autorizare acordată, la blocare în contul de card a sume care tocmai a fost cheltuită.
BNR nu vede, nu aude
BNR nu a identificat astfel de practici, adică restituirea sumelor blocate la o dată ulterioară, conform unui document semnat de Mugur Isărescu, guvernatorul BNR.
Această speță se poate datora unor evenimente de natură operațională înregistrate la nivelul prestatorului de servicii de plată al plătitorului sau la nivelul prestatorului de servicii de plată al beneficiarului.
Plătitorul care a suferit pierderi financiare cauzate de neexecutarea operațiunii de plată poate solicita compensații de natură financiară de la prestatorul său de servicii de plată, potrivit Termenilor și condițiilor contractuale agreate între părți.
”BCR, banking inteligent!”
Cătălin Safta, un client BCR, este una din persoanele pățite: ”Blocat card și acces la aplicație. În două agenții: “doar prin telefon la call center, se poate debloca”, două telefoane: “doar în agenție…”. Email: “contul nu este închis, puteți retrage sau transfera banii cu comision, bineînțeles”. Contul de lei: 20,6 lei, comision 30 lei. Comision retragere valută 6,04 euro, nu se poate lua din contul de lei. Transfer din contul de lei Revolut către contul în lei BCR cu comision de schimb valutar!!! BCR, banking inteligent!”, a spus Cătălin Safta.
Deși regulile pentru înghețarea unui cont bancar pot varia în funcție de instituția financiară, câteva scenarii pot duce la înghețarea contului
Unele dintre cele mai frecvente motive includ activitatea ilegală, o hotărâre judecătorească pentru datorii sau taxe neplătite, o eroare materială sau pur și simplu pentru că banca suspectează că un infractor a obținut acces la informațiile personale ale deținătorului contului.
Iată pricipalele motive pentru care contul bancar poate fi blocat, potrivit FinanceBuzz:
1. Activități ilegale
Dacă o bancă suspectează că un titular de cont se implică în activități ilegale, cum ar fi spălarea banilor, finanțarea terorismului sau evitarea plății taxelor, poate bloca un cont în timp ce desfășoară o investigație.
Conform legilor federale din SUA, băncile sunt obligate să ajute guvernul să prevină și să descopere activități criminale. Tranzacțiile suspecte, cum ar fi depunerile zilnice repetate, de peste 10.000 dolari sau sume mari de bani mutate rapid în și ieșiri din conturi, vor duce, probabil, la blocarea contului.
2. Scrierea de cecuri neperformante
Scrierea de cecuri neperformante poate duce, de asemenea, la blocarea contului bancar. Este considerată fraudă dacă respingeți în mod conștient și în mod repetat cecuri sau încercați să încasați cecuri personale, când știți că nu aveți fonduri disponibile.
Banca poate îngheța contul în timp ce investighează. Dacă consideră că există o fraudă, vă poate închide contul complet și, în funcție de legile statului, poate raporta poliției activitatea contului.
3. Blocare din motive de securitate
A fi victima furtului de identitate este înfricoșător numai la gândul că cineva are acces la informațiile personale. Este posibil să faci față consecințelor de ordin financiar, inclusiv printr-un cont bancar blocat. Multe dintre bănci urmăresc cheltuielile clienților lor.
Dacă banca observă o activitate neobișnuită sau o achiziție mare efectuată în afara statului, poate semnala contul și poate aplica o blocare pentru a împiedica un criminal cibernetic să vă ia banii. Dacă intenționați să călătoriți sau să faceți o achiziție mare în scurt timp, contactați banca în prealabil, astfel încât contul să nu fie blocat.
4. Impozite neachitate
Guvernul poate ordona băncii să vă blocheze contul în anumite circumstanțe, cum ar fi neachitarea unor impozite sau nerambursarea împrumuturilor pentru studii.
5. Credite pentru studiile universitare
O situație similară este valabilă pentru împrumuturile privind necesare studiilor. Dacă nu se plătesc împrumuturile acordate de Departamentul Educației, acesta poate solicita Departamentului Trezoreriei să rețină bani din declarațiile de impozit pe venit federale și de stat, plățile de asigurări sociale (inclusiv prestațiile de invaliditate) și alte plăți federale.
6. Datorii neachitate către creditori
O singură plată întârziată a facturii probabil nu va duce la înghețarea contului, deși ar putea afecta negativ scorul de credit. Cu toate acestea, dacă aveți o hotărâre judecătorească pentru neachitarea unui împrumut ipotecar sau un împrumut personal, creditorii pot bloca contul bancar.
Odată ce contul este blocat, orice plăți automate sau cecuri care nu au fost încasate pot fi refuzate de către bancă, ceea ce duce la comisioane pentru fonduri insuficiente, chiar dacă banii sunt în contul blocat. Unele fonduri, cum ar fi pensia de asigurări sociale și beneficiile pentru veterani nu pot fi blocate de creditori.
7. Neachitarea alocației pentru soț sau copii
Dacă aveți un copil căruia nu i-ați plătit alocația lunară, un cont bancar poate fi blocat până când suma restantă va fi achitată, deși suma și durata variază în funcție de stat.
8. Motive de ordin administrativ
Dacă lăsați un cont bancar inactiv pentru o perioadă lungă de timp, banca s-ar putea să-l blocheze și să-l închidă. Un cont bancar declarat inactiv nu se întâmplă peste noapte și, în general, durează trei până la cinci ani, în funcție de politicile băncii. Băncile pot începe să perceapă o taxă de inactivitate după 12 luni fără depozite, retrageri sau transferuri, iar dobânda nu mai contează, deoarece titularul contului nu a inițiat-o.
Un cont bancar poate fi înghețat și dacă banca dă faliment sau dacă există o eroare administrativă. Dacă o bancă face o eroare, cum ar fi creditarea, din greșeală, a depozitului altcuiva în contul vostru, contul poate fi blocat temporar în timp ce eroarea este corectată.