A fost finalizată extinderea căii ferate cu ecartament larg între Portul Galați și granița cu Ucraina
A fost recepționată modernizarea căii ferate cu ecartament larg care leagă Portul Docuri și Portul Bazinul Nou din Galați de granița cu Ucraina prin Vama de la Giurgiulești, prin această modernizare fiind obținută o creștere a capacității de transport de mărfuri exportate sau importate de Ucraina prin porturile din Galați.
Porturile din Galați sunt singurele porturi din România dotate cu cale ferată cu ecartament larg, specifică Ucrainei și spațiului fostei URSS, fiind astfel eliminată operațiunea de schimbare a boghiurilor vagoanelor pentru a putea circula și pe calea ferată cu ecartament european.
Căile ferate se împart în două categorii, cele cu „ecartament european”, de 1.435 milimetri, caracteristic celor mai multe ţări europene, care sunt diferite de căile ferate din fostele state sovietice, care au „ecartament larg”, de 1.524 milimetri. Există stații la care se înlocuiesc boghiurile pentru ecartament larg cu cele pentru ecartament european, dar sunt operațiuni care durează prea mult și nu sunt eficiente pentru transporturile de mărfuri.
În perioada anilor 60, când România făcea parte din CAER și Tratatul de la Varșovia și operațiunile de export-import erau aproape în exclusivitate cu URSS, cele trei porturi din Galați, Portul Bazinul Nou, Portul Docuri și Portul Mineralier, au fost dotate cu dublu ecartament, la calea ferată cu ecartament european fiind montată și cale ferată cu ecartament larg, specific rețelei feroviare din din Moldova, Ucraina și Rusia.
După 1990 a fost utilizată calea ferată cu ecartament larg către Combinatul Siderurgic Galați, care importa minereu și materii prime din Ucraina, dar a fost abandonată linia care făcea legătura cu Portul Galați.
După ce în 2022 a fost refăcută legătura feroviară între granița cu Ucraina și Portul Docuri, acum a fost extinsă și modernizată și legătura cu Portul Bazinul Nou și Zona Liberă Galați.
A fost extinsă calea ferată cu ecartament larg în Zona Liberă Galați și Portul Bazinul Nou
Administrația Zonei Libere Galați a anunțat finalizarea Proiectului „Îmbunătățirea conexiunii feroviare a Portului Bazinul Nou – lucrări de extindere a liniilor cu ecartament larg din dana 47 până în dana 53”, finanțat prin POIM 2014 – 2020, pentru creșterea capacității de transport de mărfuri exportate sau importate de Ucraina prin porturile din Galați.
În premieră, Administrația Zonei Libere Galați a accesat o finanțare europeană de aproape 2 milioane de euro pentru dezvoltarea acestui proiect în care a avut ca parteneri compania națională Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați și Portul Bazinul Nou SA.
Obiectivul proiectului a fost „extinderea liniilor feroviare cu ecartament larg (specific CSI) de-a lungul danelor 51-53”, care potrivit directorului Administrației Zonei Libere Galați, Cătălin Cojocaru, este „o investiție-cheie pentru facilitarea fluxurilor de mărfuri dinspre Ucraina către Europa”.
„Contextul geopolitic actual a direcționat importante volume de mărfuri prin Portul Galați, iar calea ferată cu ecartament larg reprezintă principala modalitate de transport.
Prin realizarea acestei noi infrastructuri feroviare în Zona Liberă, vom putea optimiza semnificativ procesele de încărcare-descărcare, reducând substanțial timpii de operare a navelor la cheu. Creșterea eficienței se va traduce în venituri mai mari pentru companiile din Zona Liberă, susținând astfel dezvoltarea economică a întregii regiuni”, a mai precizat directorul Zonei Libere Galați.
Practic, prin această investiție este consolidat statutul Portului Galați, dar și al Zonei Libere Galați, ca hub logistic strategic la Dunăre. Linia ferată cu ecartament larg construită în cadrul acestui proiect are o lungime totală de 641 de metri, dintre care mai mult de jumătate, adică circa 360 metri, se află în perimetrul Zonei Libere Galați.