Autostrada Rușinii va fi finalizată la timp, promite Sorin Grindeanu
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că vor începe lucrările la singurul tronson lipsă al celebrei „autostrăzi a urșilor”, segmentul de 9 kilometri dintre Lugoj și Deva, cuprins între Marginea și Holdea. Acest proiect, care a fost blocat ani de zile, intră acum în faza de execuție, având finanțare asigurată prin PNRR, într-o încercare de a spăla „rușinea națională”.
Autostrada Urșilor a devenit un subiect controversat în România, fiind amânată și întârziată din diverse motive, printre care lipsa tunelurilor pentru urși sau deteriorarea habitatului liliecilor. Cu toate acestea, Sorin Grindeanu a asigurat că proiectul va fi finalizat în timp, fără temeri că tronsonul de la Marginea la Holdea nu va fi completat.
Proiectul, evaluat la 1,8 miliarde de lei fără TVA, urmărește construcția unei autostrăzi moderne și necesare pentru conectarea Lugojului și Devei. Cu un preț de aproximativ 13 milioane de euro pe kilometru fără TVA, acest proiect se întinde pe o durată de 165 de luni, incluzând perioada de proiectare, execuție și garanție a lucrărilor.
Un aspect remarcat al acestui proiect este construcția a două tuneluri forate cu o lungime totală de 2,13 kilometri, cunoscute sub numele de „tuneluri pentru urși”. Acestea au fost subiectul unor dezbateri aprinse, însă acum vor fi realizate cu fonduri asigurate prin Programul Național de Redresare și Reziliență.
Proiectul autostrăzii Ursilor a devenit subiectul unor dezbateri intense în România din cauza aspectelor legate de protecția mediului și a habitatului natural al unor specii precum urșii și liliecii. Inițial, proiectul a fost întârziat din cauza lipsei tunelurilor special construite pentru urși și a problemelor legate de impactul asupra habitatului liliecilor.
Construcția acestor tuneluri speciale a fost necesară pentru a asigura trecerea sigură a animalelor sălbatice, cum ar fi urșii, și pentru a minimiza impactul asupra mediului înconjurător. În plus, s-a acordat o atenție deosebită protejării habitatului liliecilor, care sunt esențiali pentru ecosistem și pot fi afectați de construcția autostrăzii.
Costul ridicat al autostrăzii Urșilor, aproximativ 13 milioane de euro pe kilometru fără TVA, poate fi atribuit mai multor factori, inclusiv construcția tunelurilor specializate pentru urși, măsurile de protecție a mediului și necesitatea de a respecta standardele europene în ceea ce privește infrastructura rutieră. De asemenea, pot exista o serie de costuri asociate cu achiziționarea terenurilor, relocarea populației locale și implementarea măsurilor de siguranță și monitorizare pe parcursul lucrărilor.
În ciuda controverselor și întârzierilor anterioare, începerea lucrărilor la acest tronson al autostrăzii reprezintă un pas important în dezvoltarea infrastructurii rutiere din România. Cu toate acestea, va fi important să se asigure că proiectul este gestionat eficient și că lucrările sunt realizate conform standardelor și termenelor stabilite, pentru a evita alte întârzieri și probleme pe parcursul implementării.