Cerere mică de cozonaci, deși s-au ieftinit. Patiserii vor și ei subvenții de la stat
Cerere redusă de cozonaci, în acest an, deși s-au ieftinit. Românii preferă un cozonac mai mic, dar de calitate, decât unul mare și mai puțin bun, spun producătorii, care se plâng că procesarea nu primește subvenții de la stat așa cum se întâmplă la legume, de exemplu.
În acest an, patiserii vor scoate pe piaţă 7,2 milioane de cozonaci în perioada Sărbătorilor Pascale, mai puțin față de anul trecut, dar și comparativ cu perioada sărbătorilor de iarnă. Deși prețurile s-au redus chiar și cu 10% în unele cazuri, oamenii nu-și permit să cumpere.
„Apreciem că vom mânca ceva mai puţini cozonaci decât anul trecut şi decât în perioada sărbătorilor de iarnă şi nu din cauza preţurilor, care chiar au dat în jos la cozonac. Noi vrem să ofertăm acum 7,2 milioane de cozonaci, faţă de 7,5 milioane anul trecut, pentru că am observat de la supermarketuri că şi comenzile lor au fost ceva mai mici şi atunci sigur că ne orientăm şi noi cu producţia, ca să nu greşim. După cum spuneam, reducerea ofertei nu este din cauza preţului, pentru că sunt unii producători, chiar şi cei mari, care au redus preţurile şi cu 10%, cred că este din cauza puterii de cumpărare. ….(…)… Am observat acest lucru: omul preferă să cumpere un cozonac mai mic, dar bun decât un cozonac mare şi mai puţin bun”, a declarat pentru Agerpres preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase – Rompan, Aurel Popescu.
Cozonacii preferați de români
Oferta de cozonaci este bogată, cu umpluturi „cu de toate”, cum ar fi cu portocale, smântână, ciocolată sau fistic. Cei mai căutaţi rămân cozonacii clasici cu nucă, cu stafide şi cu rahat.
Undeva la 10% din cozonacii produşi de sărbători ajung în afara graniţelor ţării, în zonele unde locuiesc români. Producătorii spun că n-ar strica o subvenție și pentru procesare, așa cum se dă pentru legume sau crescătorii de animale, de exemplu.
„Cam 10% din producţie pleacă la export şi cred că e un lucru bun. Eu dacă aş fi la guvernare aş da o primă de export. Se dau bani pentru morcovi, pentru tomate, pentru usturoi, pentru vacă, pentru porcul de Mangaliţa, practic pentru orice, dar nu şi la procesare. Aici nu se dă nimic şi noi suntem supăraţi. Procesarea e între supermarketuri, care vor preţuri mici, şi consumatori, practic e prinsă ca într-o menghină”, a precizat şeful ROMPAN.
De Paște, este cerere mare și la Pască, produsul specific Sărbătorilor Pascale.
„Avem o pască foarte bună, cu brânză sau cu ciocolată, dar cea tradiţională cu brânză şi smântână este cea mai căutată. Acum, în ultimele zile se măreşte cererea foarte mult şi pentru că pasca are o durată de valabilitate mică, lucrăm zi şi noapte, la foc continuu. Oferta noastră de pască este cam de 15-20% din cantitatea de cozonac”, a mai spus Popescu.
Rompan include peste 200 de societăţi din toate domeniile din industrie, cota de piaţă fiind de peste 60% pe morărit, 40% la panificaţie, 70% la paste făinoase şi 55% la biscuiţi.