Clienții români ai armatei private a Lukoil
Rușii de la Lukoil desfășoară în România o ”armată privată” mascată sub forma unei companii de protecție și pază, Traun Guard HMS, fostă Lukom-A.
Deși pare desprinsă din paginile unui roman de spionaj, realitatea este că una dintre cele mai influente și temute „armate corporative” din Rusia are ramificații și în România, operând în țară încă din 1998, sub protecția companiei Lukoil. Lukom-A, firmă de securitate privată, își desfășoară activitatea în București, fiind condusă de foști ofițeri ai serviciilor de informații, cu presupuse legături cu Kremlinul. ” Societatea a fost înființată la 31 iulie 1998, odată cu intrarea pe piața României a Companiei petroliere „LUKOIL”, se spune pe siteul Traun Guard HMS, fosta Lukom-A România.
Această ”armată privată” apără companiile Lukoil din România, precum rafinăria Petrotel de la Ploiești, Lukoil România, Lukoile Lubricanrs East Europe SRL, Land Power SA, dar și firme controlate de cetățeni români cum ar fi: Prowater, societate controlată de Mihaela Zoia Dunka, fostă angajată a rafinăriei, lucrând la departamentul de protecţie a mediului, grupul Bulrom, deținut de moldoveanul Dan Baltacov și de românul Dan Claudiu Părău, Dacotrans, controlată de Daniela Florea .
În cadrul investigației privind compania de securitate privată Traun Guard HMS, fostă Lukom-A, și implicarea sa în România, următoarele persoane au fost identificate cu legături directe sau indirecte cu țara:
- Andrei Rață: Fost membru în Consilul de Adminstrație al Petrotel-Lukoil Ploiești și subiect al unor anchete penale legate de activitățile companiei Lukoil
- Alexandru Bureșin: Fost general de brigadă în SRI și administrator al Agenției Lukom-A România în perioada 2009-2016
- Mihai Vidat: Fost colonel SRI, care a preluat funcția de administrator al Agenției Lukom-A România în 2016.
În 2009, Bureșin s-a pensionat de la SRI, la vârsta de 55 de ani. Apoi a fost numit administrator al Agenției Lukom-A România. În 2016 când a fost înlocuit de Mihai Vidat. Acesta apare cu funcția de colonel pe forumul SRI, ca adjunct al lui Bureșin în brigada Antitero a SRI în 2006. În 2020, general-maiorul FSB Vadim Piatiletov și colonelul Igor Gromov i-au prelungit lui Vidat contractul de administrator la firma Traun Guard, mandat care a fost valabil până la sfârșitul lunii aprilie 2024, conform Libertatea. Igor Gromov este asociat direct, la Traun, cu 0,04%.
Igor Gromov a fost colonel în Armata Rusă unde ajunsese șef de stat major al Regimentului 154 din Moscova. Gromov a fost inclus în Cartea de Onoare a Regimentului 154 în anul 2009 pentru merite deosebite, precum şi pentru contribuţia la „dezvoltarea şi perfecţionarea ritualurilor militare”. Acesta a fost director general al firmei de pază rusești până în 2023 și fost fondatorul Vympel-Center, locul unde sunt școliți angajații Lukom-A și Vympel-Rezerv. În 2020, alături de Gromov, a mai fost mandatat în firma de paza din România și Vadim Piatiletov (care a condus Lukom-A în Rusia în perioada 2018-2020). Piatiletov a fost șeful direcției FSB pentru regiunea Tiumen între 2011 și 2017. A primit gradul militar de general-maior în 2012, prin decret semnat de președintele rus Vladimir Putin. În 2017 a fost demis în urma unui scandal în care mai mulți ofițeri din direcția pe care o conducea creaseră o grupare implicată în asasinate la comandă, dar a fost pescuit de Lukoil.
Istoria armatei private
Cu o istorie încărcată de controverse, Lukom-A a fost înființată în Rusia în 1992, cu scopul de a proteja interesele LukOil, inclusiv în România. Contrar imaginii unor agenții de pază tradiționale, angajații Lukom-A beneficiază de instrucție militară intensivă și sunt echipați cu armament și vehicule militare. Încă de la înființare, firma a fost condusă de foști ofițeri ai unităților de forțe speciale ruse, iar în prezent este considerată o adevărată armată corporativă.
Ofițerii care conduc Lukom-A provin din unități de elită ale serviciilor secrete ruse, cum ar fi Vympel, care sunt pregătiți timp de cel puțin cinci ani pentru a desfășura operațiuni speciale în diverse condiții. Aceștia sunt implicați în diverse acțiuni, inclusiv sabotaje, spionaj și chiar eliminarea persoanelor considerate o amenințare pentru statul rus.
În timp, Lukom-A a devenit o extensie a intereselor Kremlinului, iar conducerea sa este considerată a fi subordonată ordinelor venite de la Moscova. Mai mult, există indicii că firma nu se limitează la acțiunile de protecție a intereselor Lukoil, ci ar fi implicată și în activități de spionaj și influențare la nivel global, conform Libertatea.
În Rusia, firma este controlată de foști ofițeri ai serviciilor secrete ruse, care sunt numiți în poziții cheie și colaborează strâns cu FSB-ul. În România, Lukom-A operează sub denumirea de Agenția Lukom-A-Romania și este condusă de persoane cu trecut în structuri ale SRI-ului. Printre aceștia se numără generalul Alexandru Bureșin, fost șef al Brigăzii Antitero a SRI, și Mihai Vidat, fost adjunct al lui Bureșin.
Firmele de securitate private ca Lukom-A ridică întrebări legate de securitatea națională și de supravegherea activităților lor, având în vedere legăturile lor strânse cu structuri ale statului rus și presupusele lor activități de influențare și spionaj.
Mai mult decât atât, există indicii că Lukom-A nu se limitează doar la protejarea intereselor comerciale ale Lukoil, ci este implicată și în acțiuni de influențare politică și spionaj la nivel global. Aceste activități presupuse sunt alimentate de legăturile strânse ale companiei cu Kremlinul și cu alte organizații cu interese similare.
Totodată, există îngrijorări legate de posibilele activități nelegale sau nepotrivite ale Lukom-A în România, inclusiv implicații în afaceri murdare și influențare politică. Astfel de acțiuni pot submina statul de drept și pot afecta grav securitatea națională și stabilitatea instituțională.
O istorie tulbure:
- Fondată în 1992, Lukom-A a fost acuzată de presă că a desfășurat activități de spionaj și manipulare a afacerilor în favoarea LukOil, atât în Rusia, cât și în alte țări.
- Un decret din 2022 al premierului Mihail Mișustin a legalizat companiile militare private în Rusia, o practică pe care LukOil o realiza deja de anii ’90, operând în afara legii.
- Reputația Lukom-A ca instrument de control a fost întărită de incidente precum răpirea vicepreședintelui LukOil, Serghei Kukura, în 2002, și moartea suspectă a președintelui consiliului de administrație al companiei, Ravil Maganov, în 2022.
Prezență controversată în România:
- Sucursala Lukom-A din România, activă din 1998, a fost condusă de persoane cu un trecut controversat, cum ar fi Oleg Cunețchi și Andrei Rață. Cunețchi provine de la Serviciul de Informații și Securitate al Republicii Moldova.
- Compania se bazează pe personal cu experiență în domenii militare, polițienești și de informații, inclusiv foști ofițeri SRI de rang înalt.
- Schimbările din conducerea Lukom-A România din 2016 au adus la putere figuri precum Mihai Vidat, colonel SRI și adjunct al lui Alexandru Bureșin la Brigada Antitero a SRI.
- Prelungirea contractului lui Vidat de către foști ofițeri FSB în 2020 subliniază influența agențiilor de securitate rusești în controlul operațiunilor Lukom-A din România.
Întrebări și neliniști:
- Care este rolul real al Lukom-A în România?
- Ce activități desfășoară firma de securitate privată a Lukoil pe teritoriul românesc?
- Cum se suprapun interesele Lukom-A cu cele ale statului român?
- Există riscuri de securitate națională asociate prezenței Lukom-A în România?
Un fost angajat Petrotel și-a deschis firmă și a angajat ”armata privată”
ProWater Ecosistems este o firmă înfiinţată la data de 25.05.2010 de către Mihaela Zoia Dunka. Până la momentul înfiinţării firmei, Dunka Mihaela a fost angajată a rafinăriei, lucrând la departamentul de protecţie a mediului. La doar două luni de la înfiinţare, mai precis în luna august a anului 2010, firma fostei salariate a devenit fericitul câştigător al contractului de administrare a staţiei de epurare a rafinăriei Petrotel Lukoil – externalizată în premieră – şi, al contractului de măsurare a poluării. Mihaela Zoia Dunka a recunoscut că firma sa folosește echipamentele şi autorizaţiile companiei Lukoil.
Presa a scris despre o țeapă de 5 milioane de euro dată de firma Synecs Consulting, rafinăriei. Era vorba despre contractul de depoluare a batalului NSD 196, contract în baza căruia rafinăria a plătit acei bani “depoluatorului”, fără ca acesta să efectueze operaţiunile pentru care era plătit. Angajatul care ar fi făcut lobby intens pe lângă directorul de atunci, Dumitru Constantin, pentru plata banilor către Synecs a fost Mihale Zoia Dunka.
Frăția moldavo-română cu iz bulgăresc și conecțiunile cu foștii șefi de la Rafo. Și cu Dacian Cioloș
Grupul Bulrom și una dintre companiile din acesta, Octano Downstream, sunt apărate și păzite și ele de oamenii de la Lukoil. Acestea sunt deținute în mod egal de Dan Baltacov din Republica Moldova, și Dan-Claudiu Părău, cetățean român. Baltacov ar fi înființat împreună cu un om de afaceri bulgar numit Stanko Stankov o firmă cu numele City Gas SRL.Acest Stankov controlează firma bulgară Bulmarket, care în 2020 a deschis la Giurgiu o companie feroviară de transport de marfă numită United Railways SRL. În grupul Bulrom activează compania Octano care a lansat în 2017 un brand de benzinării Octano, ajus azi la 35 de stații.
La Bulrom Gas a fost la un moment dat director Dan Coflea. Acesta s-a aflat în grupul de interese organizat de Ovidiu Tender și Corneliu Iacubov, foștii patroni ai rafinăriei RAFO Onești. Acest grup a fost tirmis în judecată, în 2005, de către DIICOT, iar în instanță a fost apărat de Iordache și Iordache. Avocații de la Iordache și Iordache au ajutat la înființarea partidului lui Dacian Cioloș. Oficiul National pentru Prevenirea Spalarii Banilor a depistat ca VGB Impex (firma fraților Iancu, și ei foști corifei ai RAFO), prin conturile de la ROBANK, a colectat de la SC Dany Group (firma lui Dan Părău), în perioada februarie-martie 2003, suma de 73,94 miliarde lei.
Un alt client al Traun este Dacotrans International, o firmă controlată de Daniela Florea și care activează în industria transporturilor de mărfuri.