Rușii, principalii clienți ai companiei de stat Oil Terminal

Publicat: 13 mai 2024, 11:14, de Cristian Matache, în Business , ? cititori
Rușii, principalii clienți ai companiei de stat Oil Terminal

Un sfert din veniturile companiei de stat Oil Termial din trimestrul 1 au fost realizate pe seama rușilor de la Petrotel Lukoil.

Primul trimestru din acest an a venit cu o noutate în ceea ce privește relațiile comerciale ale operatorului terminalelor petroliere de la Marea Neagră, Oil Terminal, aflat în proprietatea Ministerului Energiei, în sensul că principalul client al său a devenit rafinăria Petrotel din Ploiești, deținută de rușii de la Lukoil, conform raportului aferent pe T1 al societății de stat. Livrările de mărfuri petroliere în portul Constanța făcute de Petrotel Lukoil au fost inexistente până la finele anului trecut.

Conform documentului, rușii au plătit către Oil Terminal servicii de 25,9 de milioane de lei. Cu această sumă, rafinăria a adus aproape un sfert din toate veniturile terminalului petrolier de la Marea Neagră în primul trimestru din 2024. Următorii clienți importanți au fost OMV Petrom și Oscar. Cândva, Oil Terminal avea relații foarte strânse cu Rompetrol, proprietarul rafinăriei Petromidia Năvodari. Dar acest client a fost pierdut după ce kazahii care dețin Rompetrol au construit propriul lor terminal marin.

 

Motivele pentru care Lukoil utilizează acum rafinăria din Ploiești pentru a aduce petrol și/sau produse petroliere în România nu sunt cunoscute cu exactitate, deoarece comunicarea publică a companiilor Lukoil din România lipsește. Sucursala București a Listasco SA Geneva nu mai deține atestatul de comercializare angro de produse energetice în România începând cu data de 24 octombrie, conform răspunsului Autorității Vamale Române la o solicitare din partea presei. Aceasta înseamnă că Litasco nu mai putea furniza produse energetice niciunei entități din România, inclusiv firmei care operează rafinăria de la Ploiești și rețelei de benzinării Lukoil din țară, ce cuprinde aproximativ 320 de stații. Conform datelor furnizate de Vamă din luna trecută, situația nu s-a schimbat, atestatul rămânând invalid, însă firma Lukoil România, prin care este gestionată rețeaua de stații, deține un atestat valid.
Petrotel Lukoil este controlată de gigantul petrolier rus prin intermediul diviziei sale de trading Litasco, înregistrată în Elveția.

Lukoil se află într-o situație delicată în România, deoarece țara respectă embargoul impus de UE privind interdicția de a importa petrol rusesc pe cale maritimă, ceea ce a afectat activitatea rafinăriei din Ploiești, care primea țiței rusesc de la compania mamă Lukoil. Ulterior, autoritățile au declarat că toate rafinăriile din România respectă embargoul, inclusiv Petrotel, deși nu a fost clar niciodată cât din rețeaua de benzinării utilizează carburanți obținuți în rafinăria de la Ploiești și câți carburanți sunt importați, inclusiv de la rafinăria mult mai mare a Lukoil din Burgas, Bulgaria.

Contracte cu Conpet și Oil Terminal

În ciuda dificultăților întâmpinate în Bulgaria, unde intenționează să vândă rafinăria deținută la Burgas, conglomeratul rus Lukoil pare să-și mențină angajamentul față de activitățile sale la Petrotel Ploiești. Acest lucru este confirmat de semnarea unor noi contracte între Petrotel Lukoil SA și Conpet, operatorul Sistemului Național de Transport al petrolului prin conducte, precum și cu Oil Terminal, operatorul terminalului petrolier de stat de la Marea Neagră. Cu toate acestea, compania nu poate importa petrol de origine rusă în scopul procesării.

Astfel, Petrotel Lukoil SA a încheiat un contract în valoare de 101,56 milioane de lei cu Conpet, pentru transportul de țiței din import de la Oil Terminal SA la rafinăria Petrotel-Lukoil SA, în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2024. Acest contract este cu aproximativ 12 milioane de lei mai mare decât cel semnat pentru aceleași servicii în 2023. De asemenea, a fost încheiat un contract de 56 milioane de lei cu Oil Terminal pentru diverse operațiuni, inclusiv descărcarea și încărcarea de țiței din nave maritime, barje fluviale și alte vehicule, precum și depozitarea de țiței și produse petroliere. Este important de menționat că, spre deosebire de anul precedent, contractul a fost semnat direct cu Petrotel Lukoil SA, în loc să fie intermediat de Litasco SA Geneva.

În plus, Autoritatea Vamală Română a invalidat atestatul de comercializare angro de produse energetice al Sucursalei București a Litasco SA Geneva, divizia de trading de țiței și produse petroliere a Lukoil. Petrotel Lukoil SA, care operează rafinăria, nu deține un astfel de atestat conform datelor AVR. În același timp, Lukoil România SRL, operatorul benzinăriilor Lukoil, deține atestate de comercializare angro pentru 6 puncte de lucru din țară. Mai mult, Litasco SA Geneva Sucursala București este implicată într-un proces cu ANAF începând din ultima parte a anului precedent, pe fondul unei decizii de impunere care solicită plata unui impozit suplimentar în valoare de peste 50 de milioane de lei pe profiturile obținute în 2021 din operațiuni în România.

Deși sumele din contractele semnate de Petrotel Lukoil SA cu Conpet și Oil Terminal sunt mai mari decât cele din anul precedent, aceasta nu implică neapărat o creștere a volumelor importate și transportate. Motivul este reprezentat de majorările tarifelor reglementate, aplicate de cele două companii începând cu 1 ianuarie 2024. În cazul Oil Terminal, tarifele au crescut cu 19,69%, iar în cazul Conpet, acestea au aproape dublat pentru transportul de țiței în anumite tranșe, dar au crescut și pentru alte tranșe, reducându-se pentru altele.

OIL_20240512132357_1-Raport-TRIM-I-2024