Revoluția fiscală în România: cum va schimba jocul impozitarea progresivă
România se află în mijlocul unei dezbateri aprinse privind reforma fiscală și, în special, posibila introducere a impozitării progresive a veniturilor. Cu o cotă unică de impozitare a venitului de 10%, țara se confruntă cu presiuni interne și internaționale pentru o schimbare echitabilă, care să atenueze povara fiscală pentru cei cu venituri mici.
Propunerea de impozitare progresivă, care ar implica taxe mai mari pentru cei cu venituri mai mari, a fost susținută de către organizații internaționale precum Banca Mondială și Fondul Monetar Internațional (FMI). Aceste organizații argumentează că o astfel de măsură ar putea contribui la creșterea egalității sociale, dacă este însoțită de alte măsuri fiscale menite să sprijine persoanele cu venituri mici.
Însă, introducerea impozitării progresive ridică întrebări și provocări. De exemplu, sindicatele din țară susțin că impozitarea excesivă a forței de muncă poate duce la o scădere a veniturilor disponibile pentru angajați. Ei solicită claritate din partea Guvernului cu privire la planurile concrete și la modalitățile de implementare a noilor politici fiscale.
Una dintre alternativele propuse este eliminarea scutirii de taxe pentru lucrătorii din sectoarele IT, construcții și agricultură, însoțită de măsuri menite să reducă povara fiscală pentru persoanele fizice cu venituri mici. Aceste măsuri ar putea include eliminarea contribuției de 10% pentru asigurările de sănătate sau introducerea unui sistem de credite fiscale.
Deși există presiuni și recomandări din partea organizațiilor internaționale, cum ar fi OECD, cu privire la introducerea impozitării progresive, Guvernul României nu a stabilit încă un calendar oficial pentru implementarea acestei reforme fiscale. Prim-ministrul Marcel Ciolacu a indicat că digitalizarea Fiscului reprezintă o prioritate și că nu este iminentă introducerea impozitării progresive în 2025.
În contextul acestei dezbateri, este esențială o comunicare transparentă între Guvern și partenerii sociali pentru a identifica cele mai bune soluții pentru toți cetățenii. În plus, este important ca reformele fiscale să fie echilibrate și să țină cont de nevoile și interesele diferitelor categorii sociale din România.
În concluzie, introducerea impozitării progresive în România ar putea avea un impact semnificativ asupra distribuției veniturilor și asupra echității sociale, însă este necesară o abordare atentă și bine planificată pentru a evita eventualele efecte negative și pentru a asigura că toți cetățenii beneficiază de pe urma reformei fiscale.