America vs China: războiul comercial escaladează – Biden impune tarife majorate pe mașinile electrice și panourile solare chinezești

Publicat: 15 mai 2024, 06:54, de Radu Caranfil, în Internațional , ? cititori
America vs China: războiul comercial escaladează - Biden impune tarife majorate pe mașinile electrice și panourile solare chinezești

Președintele american, Joe Biden, a anunțat o nouă serie de taxe vamale pentru importurile din China, majorând tarifele pentru unele produse precum mașini electrice, panouri solare, oțel și altele.

Casa Albă a declarat că aceste măsuri, printre care se numără o taxă de 100% pentru mașinile electrice din China, sunt o reacție la politici incorecte și sunt menite să protejeze locurile de muncă din Statele Unite.

China a criticat deja planurile, care au fost anunțate în avans.

Analiștii au afirmat că tarifele sunt în mare parte simbolice și menite să consolideze voturile într-un an electoral dificil.

Aceste măsuri vin după luni de critici din partea fostului președinte Donald Trump, care candidează pentru Casa Albă împotriva lui Biden și a argumentat că susținerea rivalului său pentru mașinile electrice ar „ucide” industria auto americană.

Biden a promis că nu va permite Chinei să „controleze în mod incorect piața” pentru vehiculele electrice și alte bunuri cheie, precum baterii, cipuri de calculator și echipamente medicale de bază.

Tarifele anunțate marți vor afecta importuri estimate la 18 miliarde de dolari, a declarat Casa Albă.

Pe lângă creșterea de la 25% la 100% pentru tarifele la vehiculele electrice, taxele la panourile solare vor crește de la 25% la 50%.

Ratele tarifare pentru anumite produse din oțel și aluminiu se vor tripla până la 25%, față de 7,5% sau mai puțin.

Aceste mișcări extind taxele vamale ample impuse de SUA asupra bunurilor chineze sub administrația Trump, invocând practici comerciale incorecte.

Noile tarife – într-o privire:

  • semiconductoare – de la 25% la 50% până în 2025
  • anumite produse din oțel și aluminiu – de la 7.5% la 25% în 2024
  • vehicule electrice – de la 25% la 100% în 2024
  • baterii de litiu și minerale critice – de la 7.5% la 25% în 2024
  • celule solare – de la 25% la 50% în 2024
  • macarale de la navă la mal – de la 0% la 25% în 2024
  • mănuși medicale și chirurgicale din cauciuc – de la 7.5% la 25% în 2026

 

În timpul revizuirii măsurilor de către administrația Biden, guvernul a primit aproape 1.500 de comentarii, majoritatea de la proprietari de afaceri care argumentau că acestea cresc prețurile pentru americani și cereau să fie eliminate.

Decizia lui Biden de a menține tarifele în vigoare și de a le extinde în noi domenii – chiar și în condițiile în care inflația persistentă din SUA a afectat ratingul său de aprobare – demonstrează schimbarea dramatică a viziunilor comerciale pentru ambele partide politice din SUA, care au susținut mult timp beneficiile comerțului global.

Wendy Cutler, fost oficial comercial al SUA, acum vicepreședinte al Institutului de Politică al Societății Asiatice, a declarat că americanii sunt dispuși să accepte mașini mai scumpe, în schimbul ajutorului pentru protejarea companiilor și locurilor de muncă americane.

Am mai văzut acest film – cu panourile solare, cu oțelul și [aluminiul], și când vine vorba de mașini și alte produse, Statele Unite trebuie să fie înaintea curbei„, a spus ea.

Toate acestea sunt despre compromisuri, iar pe termen lung vrem să avem o industrie competitivă aici.

Într-o discuție cu reporterii, oficialii Casei Albe au negat că politica internă a influențat decizia.

Ei au declarat că Beijingul nu a dat semne că se îndepărtează de practicile care dăunează SUA, inclusiv regulile care forțează companiile occidentale să-și împărtășească informațiile cu scopul de a le fura și subvențiile care au pus firmele într-o poziție de a pompa produse mult dincolo de cererea așteptată.

„Au inundat piața”, a spus Biden. „Nu concurează – e înșelătorie.”

Casa Albă a declarat că tarifele sunt țintite și nu se așteaptă ca ele să alimenteze inflația, o concluzie care contrastează puternic cu viziunea lui Trump.

Fostul președinte, care cândva s-a numit pe sine un „om al tarifelor”, a făcut campanie pentru o propunere de tarif de 10% pe toate importurile străine, care ar putea crește la 60% pentru bunurile din China.

El l-a atacat și pe Biden pentru promovarea mașinilor electrice, o mișcare despre care a argumentat că va distruge companiile auto americane, angajatori cheie în state precum Michigan, care vor fi terenuri de luptă electorale cheie în noiembrie.

Erica York, economist senior la Tax Foundation, a spus că ambii candidați „merg pe același drum” al barierelor mai mari în calea comerțului și se uită în interior „în loc să vadă ce putem face pe frontul politic, care ar face, de fapt, sectoarele noastre mai competitive„.

Ea a spus că promovarea administrației de tarife ca fiind strategice era un „eufemism pentru protecție pentru sectoarele care sunt politic importante pentru această administrație”.

Este vorba de un calcul de economie politică, mai degrabă decât de ceea ce are cel mai mult sens economic sau ceea ce este mai accesibil pentru consumatorii americani.

SUA impun deja tarife mari pentru mașinile electrice fabricate în China, ceea ce a făcut ca vânzările acestor mașini să fie neglijabile.

Dar Washingtonul a privit cu îngrijorare creșterea vânzărilor companiilor chinezești în Europa și în alte țări.

Oficialii Casei Albe au declarat că asigurarea că tehnologiile verzi nu sunt dominate de o singură țară este crucială pentru a face tranziția reușită și sustenabilă pe termen lung.

În timp ce mișcările care vizează vehiculele electrice vor avea un efect practic minim, lumea afacerilor așteaptă să vadă dacă Europa va lua măsuri similare, a spus Natasha Ebtehadj de la Artemis Investment Management.

Uniunea Europeană și Marea Britanie se numără printre acele alte spații politice care dezbat măsuri pentru a reduce importurile de mașini electrice fabricate în China, chiar cu riscul încetinirii adoptării lor.

Nu este cu adevărat o surpriză pentru investitori sau pentru companiile chineze, mai ales în preajma unei alegeri în care ambii candidați nu sunt cu adevărat pro-China„, a spus ea.

Dat fiind volumul relativ mic de importuri în SUA, este poate mai interesant ce se întâmplă în Europa în continuare.

Război comercial aproape neîntrerupt

SUA și China sunt angrenate într-un război comercial din 2018, când Trump a impus tarife la aproximativ două treimi din bunurile importate din China, evaluate atunci la aproximativ 360 de miliarde de dolari.

Măsurile au determinat o ripostă din partea Beijingului, o confruntare care s-a încheiat într-un armistițiu la începutul anului 2020, când Trump a redus rata unor tarife, în timp ce China și-a promis să-și mărească achizițiile din SUA.

Aceste promisiuni au rămas fără urmări concrete, dar tarifele au adus mai mult de 200 de miliarde de dolari, sub formă de noi taxe vamale pentru guvernul american, provocând o remaniere majoră a modelelor globale de comerț.

Mare parte din această sumă a fost plătită de americani, sub forma prețurilor mai mari la mobilier, încălțăminte și alte bunuri.

Cu toate acestea, într-o notă de cercetare, Oxford Economics a descris ultimele planuri ca fiind „mai mult lătrat simbolic decât mușcătură„.

Firma a declarat că acestea sunt susceptibile să ridice inflația cu un neglijabil de 0,01 puncte procentuale, în timp ce vor influența, totuși, creșterea într-un mod similar, numind efectul o „eroare de rotunjire„.