Colaps în industria textilelor. La Botoșani, un gigant italian concediază 364 de angajați
Altădată deosebit de atractivă pentru investitorii străini datorită costurilor de producție reduse pe fondul forței de muncă ieftine, industria textilă se luptă, acum, să supraviețuiască pur și simplu.
În ultimii ani, s-au închis mai multe fabrici din România care lucrau pentru branduri de renume, însă s-a mai întâmplat și ca producția să fie relocată în alte țări. Anul trecut, de exemplu s-au tras obloanele la fabrica Romanița din Caracal, fiind concediați circa 300 de salariați.
Anunțul autorităților privind majorarea salariului minim de la 1 iulie începe să producă efecte într-o industrie oricum în declin de ani buni. Acum, a venit rândul gigantului italian Artsana, care produce componentele textile Chicco pentru cărucioare şi scaune auto pentru copii. Grupul se pregătește să concedieze nu mai puțin de 364 de salariați de la fabrica din Botoșani.
Artsana era prezentă de peste două decenii în România, iar în vremurile bun avea undeva la 900 de salariați. Numărul lor a început să se reducă de la an la an, odată cu creșterea concurenței pe piață, conpetiția fiind reprezentată în principal de producătorii chinezi.
La acest moment, italienii au ajuns în faza în care vor să dea afară peste 360 de salariaţi, după cum au declarat reprezentanți ai Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM).
Decizia finală ar urma să fie anunțată pe 27 mai. Până atunci vor avea loc negocierile cu reprezentanţii salariaţilor.
„Momentan este transmisă doar intenţia de concediere colectivă pentru 364 persoane. Procedura nu este finalizată. Până pe data de 27 mai se vor purta discuţii cu reprezentanţii salariaţilor şi ulterior se va comunica numărul persoanelor care vor fi disponibilizate pentru care vom acorda măsuri de preconcediere colectivă conform normelor legale în vigoare”, au declarat pentru BotosaniNews reprezentanții AJOFM Botoșani.
N-ar fi prima dată când italienii recurg la o asemenea măsură, în trecut au mai închis și unitatea de producție din Spania, rămânând în activitatea cele două fabrici din Italia. Grupul italian are în portofoliu peste 10 branduri de produse pentru copii cum ar fi Chicco și Prenatal.
În 2022, compania a avut o cifră de afaceri de 41,9 milioane de euro, la o pierdere de 5,5 milioane lei și datorii de 3,3 milioane lei.