TAROM: O nouă șansă pentru transportatorul național tradițional
Într-un efort de a salva și revitaliza compania aeriană națională, Guvernul României a aprobat un plan de ajutor de stat în valoare de 471,04 milioane de lei pentru TAROM. Această decizie, anunțată de Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, marchează un pas important în încercarea de a readuce TAROM pe profit și de a transforma radical compania.
Ajutor de stat și restructurare profundă
Planul aprobat include o serie de măsuri financiare esențiale pentru restructurarea și stabilizarea TAROM. Din suma totală, până la 214,3 milioane de lei vor fi folosiți ca ajutor de restructurare, care va fi acordat sub forma de capitalizare în anul 2024. Alte 12,51 milioane de lei reprezintă majorarea de capital social efectuată în 2023, iar 244,22 milioane de lei acoperă un împrumut acordat în 2020 și dobânzile aferente actualizate.
„Acest ajutor este crucial pentru echilibrarea financiară a companiei și pentru crearea unui context favorabil rentabilizării acesteia. Ne așteptăm ca, prin aceste măsuri, TAROM să revină pe profit încă din 2024,” a declarat Sorin Grindeanu.
Aprobarea Comisiei Europene
La sfârșitul lunii aprilie, Comisia Europeană a aprobat planurile României de a acorda TAROM un ajutor de restructurare în valoare de până la 95,3 milioane de euro (473,69 milioane de lei). Această măsură este menită să restabilească viabilitatea pe termen lung a companiei, minimizând în același timp distorsiunile concurențiale.
Decizia Comisiei vine după o investigație aprofundată deschisă în iulie 2021 pentru a evalua compatibilitatea măsurilor de restructurare cu normele UE privind ajutoarele de stat. În cadrul acestei investigații, România a actualizat planul de restructurare pentru a răspunde preocupărilor exprimate de Comisie.
Măsuri de restructurare și planuri de viitor
Planul de restructurare aprobat include anularea unei datorii de aproximativ 49,53 milioane de euro (246,19 milioane de lei), corespunzătoare ajutorului pentru salvare aprobat de Comisie în februarie 2020, plus dobânzile aferente. De asemenea, va fi realizată o injecție de capital de aproximativ 45,77 milioane de euro (227,50 milioane de lei).
Printre măsurile specifice de restructurare se numără raționalizarea operațiunilor TAROM, reînnoirea flotei de avioane și reducerea costurilor. Aceste măsuri sunt menite să asigure viabilitatea pe termen lung a companiei, permițându-i să concureze eficient pe piața aviatică.
Un brand național în curs de revitalizare
TAROM, un brand cu o lungă tradiție națională și internațională, a trecut printr-o perioadă dificilă în ultimii ani. Criza economică globală, intensificată de pandemia de COVID-19, a afectat grav industria aviatică, iar TAROM nu a fost o excepție. Cu toate acestea, sprijinul guvernamental și măsurile de restructurare oferă o nouă șansă pentru companie.
„Decizia de astăzi reprezintă un pas important pentru salvarea companiei TAROM, un brand național și internațional cu tradiție în domeniul aviatic,” a subliniat Sorin Grindeanu.
Așteptări și provocări
Cu un plan clar de restructurare și sprijin financiar solid, TAROM este pe cale să se transforme radical. Cu toate acestea, succesul acestui plan depinde de implementarea eficientă a măsurilor propuse și de adaptarea la un mediu de afaceri competitiv. Revitalizarea companiei nu este doar o necesitate economică, ci și un simbol al mândriei naționale, demonstrând capacitatea României de a-și susține și moderniza instituțiile cheie.
În concluzie, aprobarea planului de ajutor de stat pentru TAROM este un moment de răscruce pentru companie și pentru industria aviatică românească. Cu sprijinul guvernului și sub supravegherea Comisiei Europene, TAROM are acum șansa de a se reinventa și de a redeveni un jucător important pe piața internațională de aviație.