Scăderea adaosului comercial, o amenințare la adresa industriei alimentare românești
Plafonarea adaosului comercial la 20% pentru toate alimentele produse în România ar putea pune în pericol afacerile micilor comercianți.
Deși inițiativa își propune să reducă prețurile, în practică i-ar putea afecta negativ producătorii autohtoni, care s-ar putea să dispară de pe piață. Potrivit unor surse din minister, plafonarea adaosului comercial ar urma să se aplice pe întregul lanț de distribuție, ceea ce înseamnă că procesatorii și comercianții ar urma să aibă un adaos plafonat la 20%, în timp ce distribuitorii ar fi limitați la 5%.
Chiar dacă intenția din spatele măsurii este de a reduce prețurile la produsele românești, din ce în ce mai multe voci din industrie avertizează că, în acest fel, producătorii autohtoni ar putea să dispară de pe rafturi.
Totul s-ar întâmpla din cauza preferinței marilor magazine pentru produsele aduse din import, unde nu există restricții cu privire la adaosul comercial.
Au fost înregistrate deja câteva cazuri în care producătorii români au fost înlăturați de pe rafturile mai multor magazine, ceea ce a stârnit îngrijorare și neliniște în rândul acestora.
Economiștii avertizează, de asemenea, că această măsură ar putea avea un efect de bumerang, ceea ce înseamnă că în timp ce unele produse românești ar putea deveni mai ieftine, altele, în special cele non-alimentare, ar putea să devină mai scumpe.