Președintele Klaus Iohannis a promulgat, miercuri, legea privind modificarea și completarea Legii nr. 158/2019, care implementează măsuri în conformitate cu Acordul dintre Guvernul României și Guvernul SUA.
Legea promulgată de președintele Klaus Iohannis își propune să intensifice cooperarea în prevenirea și combaterea infracțiunilor grave, conform acordului semnat la 5 octombrie 2015 la Washington, D.C., și să aducă modificări și completări unor acte normative relevante.
Aceasta creează la nivel național mecanismele necesare pentru facilitarea schimbului de informații cu Departamentul pentru Securitate Internă al SUA, prin intermediul unei platforme informatice dezvoltate și administrate de către Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
Astfel, va fi creat „un flux de lucru automatizat cu Departamentul pentru Securitate Internă, care să permită punctului sau punctelor naţionale de contact desemnate de partea americană şi de partea română căutarea automatizată a datelor de referinţă dactiloscopice în sistemul AFIS naţional prin platforma informatică, precum şi în sistemele de identificare similare ale părţii americane, cât şi transmiterea, după caz, a datelor personale şi a informaţiilor suplimentare, în cazul unei concordanţe”, conform actului normativ promulgat de către şeful statului.
Inspectoratul General al Poliției Române, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și Inspectoratul General pentru Imigrări sunt desemnate ca puncte naționale de contact pentru realizarea interogărilor automate în vederea prevenirii, descoperirii și combaterii infracțiunilor grave în ceea ce privește colaborarea cu Departamentul american pentru Securitate Internă.
Legea cuprinde dispoziții referitoare la protecția prelucrării datelor cu caracter personal.
„Fluxurile de lucru realizate potrivit acordului sunt automatizate şi manuale în ceea ce priveşte colaborarea cu Biroul Federal de Investigaţii, respectiv doar automatizate în ceea ce priveşte colaborarea cu Departamentul pentru Securitate Internă al SUA. Schimbul de informaţii cu Departamentul pentru Securitate Internă al Statelor Unite ale Americii se realizează prin intermediul unei platforme informatice dezvoltate şi administrate de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcţia Generală pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, care constituie punct naţional de contact pentru aspecte de natură IT&C legate de interogarea automatizată a datelor cu caracter personal şi a informaţiilor suplimentare prin platforma informatică. Aspectele administrative privind operaţionalizarea şi funcţionarea platformei, precum şi cooperarea interinstituţională în acest scop se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”, conform sursei menţionate.
Astfel, „datele cu caracter personal, respectiv informaţiile suplimentare obţinute, automatizat, în cazul interogării prin intermediul platformei informatice pot fi, fără a se limita la acestea, în funcţie de disponibilitate, următoarele: numere de referinţă asociate, nume, prenume, cod sau număr individual naţional, imagine facială, data naşterii, locul naşterii, nume anterioare, alte nume, numele şi prenume ale părinţilor, sex, cetăţenie, infracţiune sau motivul înscrierii, datele paşaportului, informaţii din cazier şi informaţii de frontieră, situaţia juridică a străinului pe linie de migraţie şi azil”.
De asemenea, în cazul în care, în urma schimbului de date generat de apariția unei coincidențe între datele dactiloscopice, sunt obținute informații referitoare la prevenirea și combaterea terorismului, structurile din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, desemnate ca puncte naționale de contact pentru primirea acestor informații, sunt obligate să le transmită în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 72 de ore, către Serviciul Român de Informații, în calitate de autoritate națională și punct de contact în relația cu partea americană în domeniul prevenirii și combaterii terorismului, mai prevede sursa amintită.