Rareș Bogdan, despre șansele României de a intra în Schengen anul acesta: ”Condiționată de chestiuni interne”
Rareș Bogdan, europarlamentar PNL, a discutat despre șansele aderării României la spațiul Schengen terestru în cursul acestui an. El subliniază că această decizie depinde în mare măsură de rezultatul obținut de partidele politice din Austria la alegerile din acest an.
„Deci, sigur că lupta noastră în afară de Schengen aerian, care arată că se poate, este de a reuși intrarea în spațiu terestru și feroviar. Aici este o chestiune care ține de scorul pe care partidele din Austria îl vor avea la alegerile din septembrie. Din păcate, realizarea acestui deziderat este condiționată de chestiuni interne.
Ce vă pot asigura este că România negociază în forță, condiționând anumite chestiuni de intrarea României în spațiu Schengen terestru și feroviar, pentru că acest lucru înseamnă 0,8% din PIB-ul României și firesc să ne luptăm pentru asta”, a spus Rareș Bogdan.
El a mai precizat că „circulă un fake news de azi dimineață” că ministrul Cătălin Predoiu ar putea fi schimbat.
„Nu-l schimbă nimeni, nu-i retrage nimeni sprijinul. Este ministru în funcție, este cel care a ridicat MCV și care a dus România în Schengen ar, alături de europarlamentari, alături de președintele României, de premier”, a susținut el.
România ar putea accede în spațiul Schengen terestru nu mai devreme de 1 martie 2025, după ce, începând cu 31 martie, a intrat oficial în spațiul Schengen aerian și naval, un moment așteptat cu nerăbdare timp de cel puțin 13 ani.
La data de 31 martie, Bulgaria și România s-au alăturat statelor membre ale spațiului Schengen, marcând eliminarea controlului la frontierele aeriene și maritime interne.
Blocarea accesului în spațiul Schengen terestru aduce pierderi pentru România: conform calculelor guvernamentale, țara înregistrează o pierdere anuală de cel puțin 2% din PIB. Printre cei mai afectați se numără transportatorii rutieri, care se confruntă uneori cu așteptări de câteva zile la granița cu Ungaria sau Bulgaria pentru a transporta mărfurile în vestul Europei.