Extinderea pârtiilor din Poiana Brașov, pe hârtie. Nimeni nu știe cât costă și cât durează
Poiana Brașov se vrea a fi principala destinație de iarnă pentru iubitorii de sporturi montane. De ani buni se vorbește despre proiectul de extindere a domeniului schiabil, subiect despre care trebuie să menționăm că este folosit adesea în promovarea campaniilor electorale.
De regulă, la începutul anului autoritățile locale brașovene anunță că în buget sunt cuprinși bani și pentru acest plan măreț. Adoptarea bugetului de stat se lasă însă așteptată, motiv pentru care momentan nu pot fi făcute estimări nici în ceea ce privește costurile investiției și nici referitor la durata execuției.
„La ora actuală, dat fiind că eu sunt de trei luni în funcția de primar și felul în care am găsit anumite proiecte a fost suprinzător de precar, folosesc tot acest timp să recuperăm și să ajungem la nivelul de maturitate care este cerut pentru finanțare. Nu ne afectează acum atât de mult. Din punct de vedere funcțional avem posibilitatea de a opera pe 1/12 din bugetul de anul trecut astfel încât asigurăm funcționarea orașului ăn parametrii buni și nu avem probleme din acest punct de vedere. Cu siguranță, lucruri care țin de perspectivă, vorbeam de ghiduri de finanțare pentru cultură și pentru un sport, acestea vor trebui să aștepte încă o lună sau două suplimentar. Cred că există înțelegere. Important este să avem un buget național echilibrat și corect construit”, a declarat primarul municipiul Brașov, Allen Coliban, în exclusivitate pentru Puterea.ro.
Planul pentru extinderea domeniului schiabil, întins pe mulți ani
Conceptul de extindere a domeniului schiabil face parte dintr-un master plan de dezvoltare a stațiunii pentru care Asociația de Turism Poiana Brașov a plătit 75.000 de euro unei firme din Austria.
Prima etapa a planului general privind dezvoltarea domeniul schiabil din Poiana Braşov a fost executată de o companie austriacă în anul 2007. La acea vreme au fost recomandate două etape de dezvoltare în vederea modernizării și îmbunătățirii domeniului. Prima etapă a fost proiectată pentru o capacitate maximă de primire de aproximativ 4.500 persoane pentru o zi de varf și a fost realizată în anul 2012. A doua etapă a luat în considerare o capacitate maximă de primire de 6.000 de persoane pe zi.
Etapa a doua a planului a fost împărțită mai departe în alte două faze, respectiv „optimizarea domeniului schiabil existent și extinderea domeniului schiabil spre Rasnov, zona Cheișoara”.
50% mai multe pârtii
Allen Coliban, noul primar al municipiului Brașov, spune că proiectul se află în studiu de prefezabilitate. Reamintim că fostul primar al Brașovului, George Scripcaru, anunța în februarie 2020 că în bugetul local este prevăzută suma de 250.000 de lei pentru realizarea documentației tehnice aferente proiectului. După acest pas urma să fie lansată și licitația pentrulucrări. Potrivit unei evaluări a specialiștilor austrieci, investiția se ridică la 32 milioane de euro.
„Despre extinderea domeniului schiabil s-a mai vorbit, suntem într-o fază de master plan sau studiu de prefezabilitate care a fost inițiat de Asociația de Turism din Poiana Brașov, ce se află acum la primărie. Urmează să parcurgem pașii necesari realizării studiului de fezabilitate. Este un proiect mare, un proiect care nu este simplu și nici imediat pentru că presupune un plan urbanistic zonal, scoateri din domeniul forestier și consultarea opiniei publice.(…) Practic vorbim despre 50% mai multe pârtii, 50% extinderea domeniului schiabil”, a declarat Allen Coliban în cadrul unei conferințe de presă ce a avut loc săptămâna aceasta în Poiana Brașov.
Planuri pentru optimizarea domeniului schiabil existent
- Construirea unui nou telescaun fix de 4 locuri cu plecare din zona Stadion din Poiana si descarcare in zona Ruia cu intersectarea traseului telescaunului din zona superioara a Partiei Lupului
- Construirea unei noi instalații de telescaun fix de 4 locuri între platoul Ruia și actuala stație superioară a teleschiului Kanzel
- Completarea instalatiei de produs zapada artificiala pentru a putea acoperi intreg domeniul schiabil existent
- Construire Instalatie de nocturna partiile Drumul Rosu si Subteleferic
„Discutând despre faza I, aceasta poate fi realizată pe un termen de timp mult mai scurt, vorbim despre ceea ce-i lipsește masivului Postăvaru pentru a-și atinge potențialul pe deplin. (…)Faza a doua, cea despre extinderea domeniului spre Râșnov, ne-ar ajuta inclusiv în perspectiva organizării de competiții. (…)O astfel de extindere ar deschide noi perspective.(…) Legat de concluzii avem: extinderea capacității cu 50%, extinderea lungimii cumulate a părtiilor tot cu 50% și o creștere a aeralului schiabil cu 33%. Toate aceste lcururi vin să completeze ceea ce se întâmplă deja: consolidarea poziției Poienei Brașov ca principală stațiune de sporturi de iarnă din România. Dacă de gândim la un obiectiv mare precum organizarea jocurilor olimpice este bine să venim cu un calendar. Poiana Brașov prezintă interes pentru foarte multe competiții. Suntem la ora actuală abordați de către comitete de organizare care-și propun organizarea unor evenimente care ar crește expunerea Poienei Brașov”, sunt planurile prezentate de Allen Coliban.
Planuri fără estimări
Planurile pentru Poiana Brașov sunt mărețe ca întotdeauna, iar în opinia unora par greu de realizat. Primarul municipiului Brașov nu poate estima data la care proiectul va fi finalizat și nici cât costă acesta. În schimb, știm de la autoritățile locale că în câțiva ani Poiana Brașov ar trebui să arate în felul următor:
- Capacitatea maxima a domeniului schiabil va creste de la 4300 la 6200 schiori pe zi (+ 48%)
- Suprafata arealului schiabil va creste de la 75 ha la 100 ha (+ 33%)
- Lungimea cumulata a partiilor creste de la cca. 20 km la 30 km (+ 50%)
Primăria a început dezbaterile
Primarul municipiului Brașov, Allen Coliban, spune despre acest proiect că ar fi trebuit să fie deja dezbătut. Edilul nu poate estima în câți ani ne vom bucura de Poiana Brașov în forma prezentată de către autoritățile locale.
„Putem estima cu o doză de incertitudine dată de tot ce înseamnă legislație și proceduri de achiziții. Sunt în această poziție de aproximativ trei luni de zile și am construit un calendar de pași. Mie îmi e greu să înțeleg dacă până acum au fost aceste proiecte prioritare și s-a dorit realizarea lor, de ce nu avem un plan urbanistic zonal. Este o etapă obligatorie, preliminară. Aceste dezbateri ar fi trebuit să existe, nu au existat, ne-am apucat de ele. Un PUZ poate dura luni, până chiar un an de zile. Atribuirea studiului de fezabilitate a cărui realizare contează foarte mult pentru că avem acest „master plan”, repet, finanțat exclusiv de Asociația de Turism din Poiana Brașov, lucru care mi se pare lăudabil. Este foarte greu să construim acest calendar ca perspectivă. Pentru o finanțare imediată și pentru optimizare avem pașii în ordine, nu mai trebuie să așteptăm pentru avize. Pentru faza a doua încercăm să nu lungim, dar este vorba de câțiva ani de care avem nevoie. Dinspre mine garantez că există toată deschiderea”, a mai declarat Allen Coliban
Primarul Coliban vrea finanțare europeană pentru extinderea domeniului schiabil
Primarul Braşovului, Allen Coliban, spune că obiectivul municipalităţii este să obțină finanţări nerambursabile pentru extinderea domeniului schiabil, atât prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, cât şi prin Programul Operaţional Regional.
„Obiectivul nostru este să găsim surse de finanțare nerambrusabile. Cred că avem o perspectivă foarte bună în această direcție atât prin fondurile disponibile în mod excepțional României prin acest program de reziliență și recuperare, dar și prin programul operațional regional. Despre valoarea acestor investiții și despre identificarea concretă a sursei de finanțare putem vorbi abia după ce vom avea studiul de fezabilitate realizat. Pentru ambele faze există discuții la nivel guvernamental pentru a obține sprijin în vederea finanțării. (…)Sunt foarte optimist că vom avea surse de finanțare din fonduri nerambrusabile. (…)Este o discuție al cărei răspuns îl căutăm împreună cu guvernanții pentru că programul de reziliență și recuperare nu are încă definit tot cadrul și nu este final. La ora actuală nu putem spune că 100% acest program poate sau nu să finanțeze astfel de extinderi.(…)Sunt un om realist. Este nevoie să avem oameni competenți în pregătirea proiectelor. Pe de altă parte există o doză de impredictibil, cea dată de cadrul național, de legislația națională pe achiziții publice.(…)Avem nevoie de susținere și deschidere din partea guvernanților pentru a găsi instrumentele legale acceptabile de Comisia Europeană”, a declarat primarul Allen Coliban, într-un interviu acordat pentru Puterea.ro.
Întrebat dacă acest proiect se poate realiza în timpul mandatului său, primarul municipiului Brașov a spus: „Cred că multe dintre ele se pot realiza în timpul mandatului meu. Cred că în primul mandat putem vedea nocturnă în Postăvaru, instalații de transport pe cablu. Partea de optimizare a domeniului schiabil actual cred că este realizabilă, depinde de felul în care vom reuși să atragem finanțări. Ambițiile noastre sunt mari. Dacă ne uităm la volumul total al proiectelor pe care le punem pe masa Guvernului depășim 1 miliard de euro. În condițiile în care de când suntem în UE fondurile nerambrusabile au fost de 600-700 de milioane de euro. Încercăm să atragem acum pe termen scurt cât nu a avut Brașovul în ultimii 14 ani.”