Către ce destinații externe se poate călători cu trenul, din România, în vara 2024
Chiar dacă cele mai multe persoane se gândesc la avion atunci când planifică vacanțe în afara țării, acesta nu este unicul mijloc de transport disponibil. Transportul rutier este de asemenea foarte popular, fie că vorbim despre mașina personală, mașină închiriată sau curse de autocar ori microbuz.
Dacă în materie de transport pe apă opțiunile sunt extrem de limitate și mai degrabă ocazionale, cu totul altfel stau lucrurile când ne referim la transportul feroviar. Există multe trenuri care fac legătura dintre România (București și nu numai) și localități din afara țării.
Așa cum este de așteptat, legăturile cele mai dese sunt cele cu orașe din țările vecine României. Există de exemplu trenuri spre Budapesta, capitala Ungariei, acestea fiind poate cele mai multe ca număr, din București și din Vestul țării. Cei care merg spre Budapesta pot alege bilete la cușetă sau vagon de dormit pentru mai mult confort, dar și locuri obișnuite. Mersul trenurilor de la CFR (Căile Ferate Române) propune atât variante de zi, cât și de noapte.
Trenurile spre Budapesta fac legătura cu multe alte orașe din Europa, de exemplu cele din Austria, Germania, Franța sau țările nordice. Există însă și un tren direct între București și Viena, care pleacă la ora 11:45 din gara București Nord și ajunge a doua zi la ora 8:20 în gara Wien Hauptbahnhof.
Trenurile avantajează inclusiv turismul din România, căci oferă nu doar românilor posibilitatea de a vizita alte țări, cât și turiștilor străini șansa de a avea conexiuni de transport public cu obiectivele turistice ale țării noastre.
Trenurile spre Republica Moldova
Reintroduse după o perioadă de pauză, trenurile din București spre Chișinău și retur au în prezent frecvență zilnică. Pentru a ajunge în Capitala Republicii Moldova, un călător pleacă la ora 19:08 din Gara de Nord și ajunge în dimineața următoare în gara centrală din Chișinău, la ora 08:44. Nu se pot cumpăra locuri standard, ci doar la vagon de dormit.
Sunt utilizate trenuri speciale pe această relație, care permit schimbarea structurii de roți la trecerea graniței. Se știe că, pentru că a făcut parte în trecut din URSS, Republica Moldova are cale ferată cu ecartamentul diferit de cel clasic european.
Ecartamentul reprezintă distanța dintre fețele interioare ale celor două șine de cale ferată. Căile ferate cu ecartament normal, de 1435 mm, sunt caracteristice celor mai multe țări europene, asiatice, și africane. Rusia, țările foste membre ale Uniunii Sovietice și Mongolia folosesc ecartament de 1524 mm.
Transportul cu trenul, între nevoie și atracție turistică
Considerat mult mai sigur decât transportul rutier, cel feroviar oferă și un plus de comoditate pentru călători. Aceștia se pot ridica de pe locuri, pot apela chiar la vagonul restaurant. Călătoria cu trenul durează mai mult decât cea cu avionul, dar oferă posibilitatea de a vedea mai multe peisaje pe geam, pe întreg drumul. Trenurile sunt astfel nu doar mijloc de transport, ci chiar o atracție turistică, multe persoane fiind entuziasmate de călătorie în sine.
Pasiunea pentru trenuri este împărtășită de mulți entuziaști ai modelismului feroviar – garnituri feroviare, gări și sisteme în miniatură. Chiar și celebrele seturi de jocuri LEGO propun o colecție dedicată cu trenuri.
Aceste mijloace de transport sunt în prim-plan și în multe jocuri online precum Train Simulator Classic, disponibil și pe platforma Steam. Iar cei care caută sloturi cu rotiri gratuite pot descoperi sloturile din colecția Money Train de la Relax Gaming, disponibile la unele cazinouri online licențiate în România.
Trenuri spre Bulgaria și Turcia
Zi de zi, din Gara de Nord, există un tren care face legătura între România și Bulgaria – trenul București – Ruse, ce trece prin Giurgiu. Călătoria durează aproximativ 3 ore. La fel ca la multe trenuri internaționale, biletele pot fi cumpărate inclusiv online, însă cu ridicare ulterioară de la ghișeele de bilete ale CFR Călători. Mergând spre Ruse, se poate schimba trenul în această gară pentru a continua călătoria spre Sofia, capitala Bulgariei.
Mersul trenurilor poate fi diferit în funcție de sezon, așadar este important pentru călători să verifice mereu informațiile la zi în gări sau pe website-urile oficiale ale operatorilor feroviari.
De curând, CFR Călători a anunțat introducerea unui tren de sezon: trenul internațional “România” va asigura zilnic legătura directă de la București către Istanbul /Halkali, Varna, Sofia și retur, în perioada 14 iunie – 14 octombrie 2024.
Un bilet București Nord – Istanbul/Halkali (sau retur), la vagonul cușetă cu 4 locuri, costă 56 euro. Un bilet București Nord – Varna (sau retur), la clasa a 2-a, costă 31 euro, în timp ce un bilet București Nord – Sofia (sau retur), la clasa a 2-a, costă 32 euro.
Pentru călătoria în Bulgaria sau Turcia poate fi utilizată oferta Interrail în varianta continuă sau flexi, un sistem european care încurajează transportul feroviar pe continent, în regim de abonament.
Sursa foto canva.com