Toyota – GAC sau motorul cu amoniac în industria auto
Cel mai mare producător auto din lume, Toyota, acceptă o nouă provocare pentru reducerea emisiilor de carbon. Împreună cu grupul chinez GAC, constructorul a anunţat dezvoltarea unui motor cu amoniac, care va reduce emisiile de carbon cu 90%.
Este vorba despre o versiune modificată a motorului cu ardere internă, varianta tradiţională, şi funcţionează cu amoniac. Pentru că amoniacul conține o moleculă formată din trei atomi de hidrogen şi un azot, toate elemente care se regăsesc în aerul atmosferic, nu există emisii de evacuare.
Inovaţia motorului cu amoniac s-a născut din colaborarea dintre GAC (gigantul chinez Guangzhou Automobile Group) şi Toyota, care au dezvoltat un prototip de 2 litri cu 4 cilindri, care dezvoltă o putere de 161 de cai putere şi, conform companiilor, permite să reducă emisiile de carbon cu 90%. În plus, nici alte reziduuri poluante nu există.
În urmă cu doar un an, în cadrul GAC Tech Day, şeful centrului de cercetare şi dezvoltare al companiei a declarat că „punctul dureros al amoniacului a fost depăşit şi, prin urmare, am introdus acest combustibil în industria auto”.
Utilizarea amoniacului drept combustibil este o idee nouă doar în lumea auto. În schimb, dezvoltarea în sectorul motoarelor pentru nave maritime este în curs de cel puţin un deceniu. Sunt deja disponibile propulsoare concepute pentru nave mari într-un mod economic. Primele nave pentru transport de containere ar trebui să fie lansate în 2026.
Deși este destul de periculos, amoniacul este mai uşor de manevrat decât hidrogenul. În formă lichidă, este stabil la presiunea atmosferică şi la temperatura camerei, având o densitate energetică mai mare decât hidrogenul lichid (care trebuie depozitat la -253°C): 3.033 kilocalorii/litru faţă de 2.030.
Nu întâmplător, Toyota a ales să colaboreze cu gigantul chinez GAC. China produce 28,4% din cele 180 de milioane de tone de amoniac, câte sunt fabricate într-un an, la nivel mondial.