Tribunalul Constanța a deschis procedura de insolvență a companiei Damen Mangalia
Tribunalul Constanța a deschis, miercuri, procedura de insolvență a șantierului maritim Damen Mangalia, și a desemnat lichidatorul CITR filiala București, în postura de administrator judiciar.
Instanța a stabilit termenele de judecare a dosarului de insolvență, pe data de 2 august 2024, când va avea loc înregistrarea cererilor de admitere a creanţelor asupra averii debitorului, și data de 22 august 2024, ca termen de verificare a creanţelor, de întocmire si publicare în BPI a tabelului preliminar de creanţe, arată un comuniat al lichidatorului, remis, miercuri, redacției.
Pentru data de 27 august 2024 a fost stabilită prima şedinţă a adunării creditorilor.
„În acest proiect complex vom contribui cu tot know how-ul echipei CITR acumulat pe parcursul a peste
22 de ani în gestionarea unor restructurări prin procedura insolvenței cu impact major în economia
noastră. În următoarea perioadă echipa CITR va analiza activitatea companiei pentru a înțelege în profunzime businessul și pentru a identifica condițiile in care este posibila redresarea. Ne propunem să asigurăm cât mai multă stabilitate și claritate tuturor celor implicați. Așa cum v-am obișnuit, vom asigura transparența întregului proces”, arată Paul Dieter Cîrlănaru, CEO CITR.
Rolul administratorului judiciar, conform mandatului legal, este acela de a găsi soluțiile optime
pentru redresarea companiei.
Primul pas din procedura de insolvență va fi înțelegerea businessului și a părților care fragilizează performanța companiei, definirea strategiei de redresare și planul pentru realizarea acesteia.
Damen Mangalia este o societate de tip Joint Venture creată de Damen și Guvernul României, în care Damen este responsabil de managementul operațional al șantierului naval Mangalia.
Domeniul de activitate al societății este repararea articolelor fabricate din metal, repararea mașinilor și echipamentelor și constructii si reparatii corp nave. Societatea are ca obiect principal de activitate repararea și întreținerea navelor și bărcilor.
Damen susține că are de recuperat datorii de 160 de milioane de euro, de la debitori.
Compania Damen, care deține 49 la sută din șantierul naval Mangalia, cere recuperarea unor împrumuturi acordate în ultimii șase ani.
Olandezii au administrat șantierul până în vara anului 2023, când, guvernul României a preluat managementul.
Investitorii olandezii par deciși să rupă cu totul legăturile. Ei au fost cei care asigurau comenzile pentru șantier. Ultimele două proiecte, o barjă și o mică structură offshore au fost finalizate luna trecută. Din 3 iunie, circa 80% dintre angajați urmează să fie trimiși în șomaj tehnic. Doar două, trei sute de oameni vor mai fi păstrați pe șantier.
Olandezii au salvat șantierul în 2018 de la un posibil faliment, când au preluat participația de 51 la sută a sud-coreenilor de la Daewoo.
După negocieri intense au cedat gratuit 2 la sută celuilalt acționar al șaniterului, statului român.
Astfel statul a devenit majoritar, însă înțelegerea prevedea că Damen se va ocupa de companie.
În 2023, guvernul, prin schimbările la legea guvernanței corporatiste, a eliminat managementul olandez de la șantierul din Mangalia.
Relația cu statul român a fost tensionată pentru mult timp.
Damen negocia preluarea cu Daewoo din 2017 și ajunsese la un acord prin care să preia pachetul majoritar pentru 26 de milioane de euro.
Suma era mică, dar șantierul avea mari datorii.