Noii șefi ai TAROM sunt aceiași, cu o singură excepție! Prima decizie: renunțarea la cursa către Londra

Publicat: 21 iun. 2024, 09:40, de Andrei Ceausescu, în Transporturi , ? cititori
Noii șefi ai TAROM sunt aceiași, cu o singură excepție! Prima decizie: renunțarea la cursa către Londra

Noul Consiliu de Administrație este similar cu cel precedent, cu excepția unei singure persoane.

Procesul de selecție pentru conducerea companiei a durat mai mult de un an conform legii guvernării corporatiste, iar AGA a autorizat conducerea să semneze contractul de vânzare a sloturilor de la Heathrow în aprilie. Astfel, TAROM renunță la ruta către Londra prin vânzarea sloturilor de pe Heathrow, unul dintre cele mai importante aeroporturi din Marea Britanie, conform Europa Liberă.

Potrivit consilierului ministrului Transporturilor, Alin Șerbănescu, noua conducere planifică să închirieze două avioane și să renunțe la ruta către Londra. Aceasta a încheiat un acord cu un client pentru achiziționarea sloturilor de pe Heathrow, conform confirmării făcute pentru Europa Liberă.

Detaliile tranzacției sunt păstrate în secret, iar contractul de vânzare nu a fost încă semnat, conform informațiilor oferite de consilier. Sloturile de pe aeroport reprezintă intervale orare dedicate aterizărilor și decolărilor companiilor aeriene, iar există o cerere mare pentru acestea la marile aeroporturi. În ceea ce privește TAROM, AGA a aprobat noul Consiliu de Administrație în ședința din 15 iunie, cu un mandat de patru ani și o indemnizație lunară brută de 12.500 de lei pentru fiecare membru.

În plus, noul Consiliu de Administrație a primit mandatul de a închiria două avioane Boeing 737-800 Max, în timp ce compania deține în prezent 18 aeronave în flota sa. Anca Boagiu, membru al noului Consiliu, este o figură cunoscută în mediul transporturilor, având o experiență vastă în domeniu. Ea a fost implicată în decizii controversate care au afectat TAROM, cum ar fi transferul terenurilor companiei către Compania Națională Aeroporturi București, generând o datorie de peste 15 milioane de euro pentru TAROM către această companie.

Cine sunt noii și totodată foștii membri ai Consiliului de Administrație?

Noul CA este aproape identic cu fostul. A fost înlocuită o singură persoană – avocatul Cătălin Radu Dancu, fostul consul al României la New York între 2017 și 2019.

Anca Boagiu a fost ministru al Transporturilor (câteva luni din anul 2000 și apoi, din nou, în perioada 2010-2012), din partea Partidului Democrat (PD), fost ministru al Integrării Europene ( 2005-2007) și o apropiată a lui Traian Băsescu, precum și a liberalului Lucian Bode, și el fost ministru, atât al Transporturilor, cât și al Internelor și actual secretar general al PNL.

De profesie inginer constructor, Boagiu a lucrat aproape toată viața în transporturi.

Este autoarea unui ordin de ministru despre care sindicaliștii spun că a îngropat compania TAROM: prin decizia ei, terenurile de sub hangarul și clădirile TAROM au fost trecute în proprietatea Companiei Naționale Aeroporturi București. Iar transportatorul aerian plătește chirie companiei tot de stat.

TAROM are, în acest moment, o datorie de peste 15 milioane de euro către Compania Națională Aeroporturi București.

Iuliana Cristina Bârcă – are 37 de ani și este licențiată în drept și științe politice. Din facultate a ajuns direct referent la Ministerul Muncii, apoi director de cabinet parlamentar.

A fost și consilier de ministru la Transporturi, consilier la cabinetul secretarului de stat Ionel Șcrioșteanu, iar din 2012 a început să facă parte din diverse consilii de administrație. A început modest, cu grădinițe și școli, și a ajuns la Compania Municipală de Management al Traficului și la TAROM.

Are la activ și două mandate de consilier local la Sectorul 1, din partea PNL.

Monica Săsărman – secretar de stat la Ministerul Dezvoltării și Lucrărilor Publice din martie 2022. De profesie avocat, Săsărman a ajuns consilier județean în Bistrița Năsăud pe listele PNL. A fost exclusă din partid de liberali, în 2019, și s-a înscris în PSD.

Costin Iordache – actualul CEO al TAROM, Iordache a mai deținut funcția de director general al companiei, între ianuarie și octombrie 2023. Și a fost numit din nou în această poziție la începutul lui 2024.

Înainte de Tarom, în octombrie 2022, Costin Iordache a ocupat funcții de conducere în companii precum Telekom, Salt Mobile și Dante International (eMAG).

Marcu Mirel Alexandru este director de producție la firma de construcții SC Rotary SA și a mai fost în Consiliul de Administrație al Nuclearelectrica.

De profesie este inginer constructor și este un susținător financiar al PSD. A împrumutat partidul în 2020 cu 445.000 de lei.

Patronul firmei unde este angajat Marcu Mirel Alexandru, Mihai Rotaru, este un prieten al premierului Marcel Ciolacu, și el finanțator al Partidului Social Democrat, conform g4media.ro.

Mihăiță Ursu este, după cum scriu jurnaliștii de la national.ro, finul lui Lucian Bode, secretarul general al PNL. De profesie inginer geodez, specialist în țigle metalice, a fost doi ani director genenal al TAROM.

Iulian Daniel Idolu – de profesie inginer constructor, are un curs de Management Aeroportuar la Universitatea Babeș Bolyai, fără a menționa forma de învățământ. A fost director general al Aeroportului din Timișoara și consilier local al Consiliului Județean Timiș din partea, PSD în 2014.

„Toți cei care au fost numiți în Consiliul de Administrație au obținut punctajele necesare selecționării și au fost numiți în funcție de punctajul obținut”, declară consilierul ministrului Transporturilor, Alin Șerbănescu. „Au fost cei mai buni”.

Sindicaliștii au refuzat, deocamdată, să comenteze noua conducere a companiei.

„Săptămâna viitoare ar trebui sa fie primul CA în noua formulă, unde sper să participe și sindicatul pe care îl conduc, ținând cont de adresele transmise către CA. După acest CA și după sedința Comitetului de Conducere al Sindicatului, ne vom pronunța public (despre noul Consiliu – n.r.)”, spune Narcis Pașcu, liderul sindicatului TAROM, pentru Europa Liberă.

Citește mai multe AICI