Într-o situație alarmantă pentru sistemul educațional, Ministerul Educației a raportat că aproximativ 15.866 de elevi înscriși în clasa a VIII-a nu au fost prezenți la Evaluarea Națională 2024. Acest număr, echivalent cu 634 de clase a câte 25 de elevi, reprezintă cel mai mare procent de neparticipare din ultimii cinci ani, atingând 9% din totalul elevilor de clasa a VIII-a.
Contextul și măsurile luate de Minister
Conform datelor Ministerului Educației, la începutul anului școlar erau înscriși 176.266 de elevi în clasa a VIII-a, însă doar „peste 160.400” au fost înregistrați pentru Evaluarea Națională. Aceste cifre vin după ce Ligia Deca, ministrul Educației, a transmis în ianuarie 2024 un set de 13 măsuri menite să combată neparticiparea elevilor la evaluările naționale și la Bacalaureat, conform edupedu.ro.
Creșterea neparticipării în ciuda măsurilor preventive
Deși ministerul a implementat diverse strategii pentru a îmbunătăți prezența la examene, cum ar fi asistența la ore, consilierea pedagogică și programe de învățare remedială, numărul elevilor neprezenți a crescut cu 0,5 puncte procentuale față de anul trecut. În 2023, 14.944 de elevi nu au participat la Evaluarea Națională, reprezentând 8,49% din cohortă.
Motivele și soluțiile propuse
Creșterea acestui număr subliniază dificultățile persistente în sistemul educațional, inclusiv lipsa de motivație a elevilor, absenteismul și abandonul școlar. Măsurile propuse de Ligia Deca includ:
- Asistența la ore și consilierea pedagogică pentru cadrele didactice.
- Activități metodice și de interasistență la nivelul catedrelor din unitățile de învățământ.
- Programe de formare continuă pentru cadrele didactice.
- Consiliere psihopedagogică pentru elevii din anii terminali.
- Programe de învățare remedială pentru elevii cu rezultate slabe.
Efectele măsurilor și necesitatea unor intervenții suplimentare
Deși măsurile adoptate au avut un impact pozitiv în anumite aspecte, creșterea numărului de elevi neparticipanți sugerează necesitatea unor intervenții suplimentare și mai bine coordonate. Este esențială identificarea timpurie a elevilor cu dificultăți și implementarea unor planuri personalizate de intervenție. De asemenea, redistribuirea strategică a resurselor către școlile care se confruntă cu cele mai mari provocări este vitală pentru a asigura un sprijin adecvat pentru toți elevii.
În concluzie, fenomenul neparticipării la Evaluarea Națională evidențiază provocările majore din sistemul educațional și necesitatea unor măsuri mai eficiente și integrate pentru a asigura participarea și succesul tuturor elevilor.