Noua entitate care va reglementa resursele minerale, petrolul și stocarea dioxidului de carbon (ANRMPSG)
Cabinetul Ciolacu a adoptat în ultima ședință o ordonanță de urgență pentru înființarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon.
Adoptarea prezentului proiect de act normativ va avea drept efect consolidarea capacității administrative a autorității competente din domeniile minier, petrolier și stocare geologică a dioxidului de carbon, cu personal de specialitate, cu un grad ridicat de experiență în aceste domenii, cu consecințe directe în ceea ce privește punerea în valoarea de noi acumulări de resurse minerale/petrol sau dezvoltarea acumulărilor existente, reglementarea, supraveghere/controlul corespunzătoare a operațiunilor economice din aceste domenii.
Conform notei de fundamentare, prezentul proiect de act normativ va conduce indirect, prin punerea în valoarea de noi acumulări de resurse minerale/petrol sau dezvoltarea acumulărilor existente, la dezvoltarea bazei de materii prime și industriilor strâns legate de valorificarea resurselor minerale/petrol, cu consecința producerii unui efect pozitiv în ceea ce privește veniturile bugetului consolidat al statului.
În scopul producerii efectelor preconizate anterior, pe calea trasformării prin reorganizare, Agenția Națională pentru Resurse Minerale se va desființa, urmând ca atribuțiile, bugetul, sursele de finanțare, personalul, drepturile și obligațiile vor fi preluate de către o instituție nou înființată, respectiv Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon.
Obiectivele noii autorități
Noua autoritate publică se va organiza și va funcționa după principiile specifice unei autorități de reglementare, ca organ al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, finanțată integral din venituri proprii, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului și va avea drept obiective strategice următoarele:
- a) dezvoltarea și sistematizarea Fondului Geologic Național și Fondului Național de Resurse și Rezerve;
- b) exploatarea și dezvoltarea rațională a resurselor minerale și a rezervelor de petrol, în concordanță cu strategiile din domeniu și reducerea impactului asupra mediului înconjurător;
- c) identificarea de noi utilizări ale sistemelor publice naționale de transport al petrolului și punerea în valoare a golurilor miniere;
- d) promovarea unei piețe interne europene de valorificare a resurselor minerale, petrolului și gazelor naturale sigură, competitivă și durabilă din punct de vedere al mediului și al unei deschideri efective a acesteia în beneficiul tuturor clienților și furnizorilor din Uniunea Europeană, precum și garantarea condițiilor adecvate pentru exploatarea durabilă, având în vedere obiectivele pe termen lung, în concordanță cu prevederile directivelor Uniunii Europene în materie;
- e) sporirea rezilienței prin reducerea dependențelor, creșterea gradului de pregătire și promovarea sustenabilității și circularității lanțului de aprovizionare cu materii prime critice;
- f) aplicarea strategiilor de guvernare digitală privind îmbunătățirea accesului la datele disponibile.
Finanțarea cheltuielilor se va face din venituri proprii
Se propune ca finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale ANRMPSG să se asigure integral din venituri proprii, rezultate din aplicarea mecanismului economic specific în domeniul reglementării și punerii în valoare a resurselor minerale și petrolului, precum și în domeniul reglementării operațiunilor privind stocarea geologică a dioxidului de carbon.
Regimul juridic privind stabilirea, plata, evidența și alte aspect referitoare la tarifele stabilite de prezenta ordonanță de urgență se reglementează prin ordin al președintelui ANRMPSG, în condițiile legii și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I-a; cuantumul tarifelor va fi stabilit si modificat prin ordin al președintelui ANRMPSG.
Potrivit normelor tranzitorii, până la implementarea noului mecanism economic de finanțare a acestei autorități este necesar ca în cursul anului bugetar 2024, cheltuielile curente și de capital ale ANRMPSG sa fie asigurate atat din fonduri de la bugetul de stat cat și din venituri proprii, finanțarea efectuându-se prioritar din venituri proprii și complementar din credite de la bugetul de stat.
Cum va fi condusă noua autoritate
De asemenea, prin prezentul proiect de act normativ sunt propuse soluții legislative noi privind conducerea ANRMPSG, în sensul că această autoritate de reglementare va fi condusă de un președinte, ajutat de un număr de doi vicepresedinți, numiți prin decizie a primului-ministru, iar actele de reglementare din competenta autorității vor fi analizate și aprobate cu titlu consultativ de către un comitet de reglementare constituit din șapte membri.
Necesitate acestei formule de conducere a ANRMPSG este impusă de complexitatea și volumul, foarte ridicate, a activităților desfășurate la nivelul acestei autorități publice.
Aceleași considerente privind complexitatea și volumul de activitate au fost avute în vedere și pentru soluțiile legislative privind numărul de personal și salarizarea acestuia. Prin prezentul proiect de act normativ se propune al nivelul ANRMPSG a unui număr de 300 de posturi, exclusiv demnitarii, iar salarizarea urmează a se realiza la un nivel similar celorlalte autoritați de reglementare.
Ocuparea posturilor propuse a fi aprobate potrivit prezentei ordonanțe de urgență se va efectua prin concurs, prin excepţie de la prevederile art. VII alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I-a, nr. 1139 din 15 decembrie 2023, cu modificările și completările ulterioare.
Soluțiile legislative propuse, referitoare la regimul de salarizare al conducerii si personalului ANRMPSG, ca instituție nou înființată, precum și cel al indemnizațiilor membrilor comitetului de reglementare sunt justificate de complexitatea atribuțiilor acestei instituții publice, de rolul strategic al acesteia pentru economia și siguranța națională, de nivelul de răspundere extrem de ridicat, precum și de suplimentarea atribuțiilor acesteia, elemente care impun personal de specialitate cu un înalt nivel de expertiză, corespunzător personalului din domeniile gestionate.
Noua autoritate va gestioneza și reglementa domenii de importanță strategică pentru dezvoltarea economică si siguranța națională
Astfel, urmează a se avea în vedere că ANRMPSG urmează să gestioneze/reglementeze domenii de importanță strategică pentru dezvoltarea economică si siguranța națională, respectiv domeniile petrolului si transportului prin sistemele naționale de transport al petrolului (țiței si gaze naturale), operațiunile petroliere aferente terminalelor petroliere, punerea în valoare a resurselor minerale si de materii prime critice, inclusiv identificarea si valorificarea golurilor miniere, identificarea si valorificarea siturilor de stocare geologică a dioxidului de carbon, precum si sistematizarea si dezvoltarea fondului geologic național si a fondului național de resurse/reserve miniere si petroliere.
De asemenea, prin raportare la domeniile vizate, urmează a se observa că modul de desfasurare a activității ANRMPSG se manifestă direct în domenii strategice ale economiei, cum este cazul proiectelor mari de infastructură sau al sigurantei energetice, imprimand astfel un nivel de raspundere extrem de ridicat al personalului implicat în exercitarea atributiilor ANRMPSG.
Salarii mai bune pentru atragerea de personal calificat
În contextual actual, astfel cum a fost identificat succesiv de catre diferitele organe de audit extern si de control, exercitarea deficitară a atribuțiilor ANRMPSG, determinate de slaba capacitate administrativă, nu numai că nu va conduce la realizarea rolului si obiectivelor acestei instituții publice, ci poate conduce la consecințe negative semnificative la nivel economic national si al sigurantei nationale.
”Față de situația succint prezentată anterior, apreciem că aceasta determină necesitatea, la nivelul ANRMPSG, a unui personal de specialitate cu înaltă calificare si expertiză, comparabil cu personalul corespunzator din domeniile gestionate/reglementate si capabil să gestioneze optim atribuțiile ANRMPSG, inclusiv a unui nivel de salarizare care să permită atragerea unui astfel de personal.
De asemenea, considerentele ante-mentionate sunt avute în vedere și în ceea ce privește indemnizațiile propuse pentru membrii comisiei de atestare, în cazul cărora volumul de activitate este considerabil suplimentat ca urmare a exercitării atributiilor ce le revin în cadrul acestei structurii de analiză, evaluare si certificare a capacitatii tehnice a persoanelor ce au în vedere realizarea de activitati miniere/operatiuni petroliere”, se spune în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Obiectivele stretegice ale noii autorități
În ceea ce privește obiectivele strategice propuse în competența ANRMPSG prin prezentul proiect de act normativ, respectiv dezvoltarea și sistematizarea Fondului Geologic Național și Fondului Național de Resurse și Rezerve și exploatarea și dezvoltarea rațională a resurselor minerale și a rezervelor de petrol, arătăm faptul că instituirea acestor principii de actiune sunt determinate atât de necesitatea dezvoltării și actualizării bazei de informatii geologice referitoare la resursele minerale și de petrol din subsolul Romaniei, cât și de perspectiva imediată, preconizată în domeniul captării, transportului și stocării geologice a dioxidului de carbon.