Podul de la Brăila: Un an de probleme și reparații
Podul de la Brăila, cunoscut sub numele de „Golden Gate de România”, a fost inaugurat pe 6 iulie 2023 și a întâmpinat numeroase probleme tehnice și de construcție în primul an de funcționare. Economedia a realizat un cronologic al principalelor probleme întâmpinate de pod.
Aflat la o înălțime de 38 de metri deasupra apei, acest pod suspendat peste Dunăre are patru benzi de circulație și o lungime totală de 1.974,30 de metri, fiind cel mai mare pod suspendat construit în România, al treilea ca mărime în Europa și ultimul pod peste Dunăre înainte de vărsarea în Marea Neagră. Ceremonia de inaugurare, care a avut loc pe varianta Măcin, a fost marcată de prezența unor oficialități importante, precum președintele Klaus Iohannis, președintele Senatului Nicolae Ciucă, premierul Marcel Ciolacu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii Sorin Grindeanu, dar și comisarul european pe transporturi, Adina Vălean. Podul a fost unul dintre cele mai mari proiecte finanțate prin politica de coeziune.
De la inaugurare și până în prezent, podul a fost afectat de diverse probleme, cum ar fi deformarea asfaltului sub influența temperaturilor ridicate și a traficului intens, șuruburi slăbite la montarea parapetului, denivelări apărute la scurt timp de la deschiderea podului, fisuri în covorul asfaltic, tasări semnificative și altele. Constructorul podului, compania italiană We Build, a fost nevoit să efectueze reparații și să remedieze neconformitățile, iar autoritățile au monitorizat îndeaproape evoluția situației.
Problemele identificate:
- Deformarea asfaltului: La o lună după inaugurare, au apărut denivelări pe pod, atribuite de ministrul Transporturilor nerespectării restricțiilor de tonaj pe timp de caniculă. Reparațiile au fost efectuate de constructor, dar problemele au reapărut ulterior.
- Șuruburi slăbite: În august 2023, imagini video au arătat șuruburi necorespunzător strânse la parapetul podului. Verificările ulterioare au confirmat că 0,4% din cele 100.000 de șuruburi erau slăbite.
- Fisuri în asfalt: O nouă serie de probleme a apărut în toamna anului 2023, cu fisuri în asfaltul podului. Investigațiile au relevat nerespectarea rețetei și a procedurilor de așternere a asfaltului de către constructor.
- Tasări la rampa de acces: În martie 2024, au fost identificate tasări semnificative (peste 10 cm) la rampa de acces dinspre Brăila, impunând lucrări de consolidare.
- Dispută privind recepția și plata: În prezent, proiectul este finalizat în proporție de 90%, dar recepția nu a fost finalizată din cauza problemelor persistente. Constructorul solicită plata a 230 de milioane de lei pentru a deschide circulația pe anumite secțiuni, acuzații de șantaj fiind aduse de ambele părți.
Podul de la Brăila, o investiție importantă pentru infrastructura rutieră a României, se confruntă cu probleme semnificative încă de la inaugurare. Deși reparații au fost efectuate constant, problemele persistă, iar finalizarea proiectului și recepția lucrărilor sunt întârziate. Situația actuală ridică semne de întrebare cu privire la calitatea construcției și la modul de gestionare a proiectului.