Piața de bricolaj din România are perspective de creștere. Renovarea caselor devine mai avantajoasă
Un trend de creștere pe piața de bricolaj din Româna se face simțit, pe fondul scăderii comenzilor noi în construcții, iar jucătorii din industria de produse pentru renovare consideră că piața de profil va deveni mai profitabilă.
Bricolajul rămâne o pasiune a românilor, care investesc în casele în care locuiesc şi care se orientează către retailerii de profil, atunci când iau decizia unei renovări majore sau a unei mici schimbări de design, consideră analiștii.
,,Jucătorii de profil se declară optimişti când vine vorba de piaţa de bricolaj şi mizează pe o revenire a renovărilor, capitol la care România nu a stat foarte bine până acum în statistici, piaţa construcţiilor fiind condusă de proiectele rezidenţiale noi. Cum însă acestea sunt pe un trend de stagnare de ceva timp, este nevoie de o compensare. Anul 2024 a început bine, pare că interesul consumatorilor pentru produse pentru îmbunătăţirea casei şi, în perioada aceasta, a grădinilor şi a teraselor este în continuă creştere. Aşteptăm aceeaşi evoluţie în continuare“, arată un comunicat de presă al Brico Dépôt, unul dintre primii cinci jucători din retailul local de bricolaj.
O afacere românească în bricolaj domină clasamentul, acoperind jumătate din piață. Urmează Leroy Merlin și Arabesque, iar IKEA este abia pe locul 6.
Liderul pieței de bricolaj din România este afacerea românească Dedeman, cu o cotă de peste 50 la sută, compania fiind urmată de Leroy Merlin și Arabesque, conform datelor din 2022, cel mai recent an pentru care firmele și-au depus bilanțurile. Deși multinaționalele și-au făcut prezența pe această piață de mai bine de un deceniu, marile rețele care au câștigat încrederea clienților sunt două SRL-uri din zona Moldovei, din Bacău și din Galați, arată o analiză publicată de portalul Termene.ro.
Platforma a analizat cum au evoluat afacerile de peste 20 de miliarde de lei ale celor mai importanți jucători de bricolaj din România.
Afacerile de bricolaj din România au înregistrat în 2022 cele mai bune vânzări, trendul fiind susținut de faptul că românii sunt și cei mai mari proprietari de locuințe din Uniunea Europeană, conform statisticilor Eurostat citate de consultanți.
Românii care domină piața, în ciuda expansiunii multinaționalelor
În ultimele două decenii, bătălia pentru primele două poziții ale topului afacerilor de bricolaj s-a dat între Dedeman și Arabesque, arată datele platformei de afaceri. Începută ca o luptă strânsă, în ultimul deceniu Dedeman s-a distanțat și a acaparat aproape jumătate din piața de bricolaj din România.
Multinaționalele continuă expansiunea, iar în ultimul an de raportări Leroy Merlin a reușit să urce pe poziția a doua a clasamentului, după Dedeman, devansând Arabesque.
Liderul pieței este de câțiva ani buni Dedeman, considerată cea mai mare afacere antreprenorială românească. Cota de piață a acestuia este de peste 50 la sută atât ca valoare a vânzărilor, cât și ca număr de magazine, iar creșterile de peste două cifre ale cifrei de afaceri au devenit o obișnuință în ultimi ani.
Datele după care Termene.ro a realizat clasamentul companiilor de bricolaj țin cont de informațiile raportate de firme pe anul 2022. Datele financiare ale firmelor pentru anul 2023 nu au fost făcute publice încă de Ministerul de Finanțe.
Termene.ro a publicat și un clasament al principalilor jucători pe piața locală de bricolaj.
- 1. Dedeman SRL din Bacău
A realizat o cifră de afaceri de 11 miliarde de lei în anul 2022 și un profit de 1,7 miliarde de lei cu 12.245 de angajați, conform Ministerului Finanțelor.
Acționarul societății este Paval Holding SRL din Bacău, societate deținută de frații Dragoș Pavăl și Adrian Pavăl.
Dedeman înseamnă a ajuns la o rețea de 61 de magazine și se află în continuare în plin proces de extindere la nivel național, după cum anunță reprezentanții rețelei.
- 2. Leroy Merlin SRL cu sediu în București
A realizat o cifră de afaceri de 2,95 miliarde de lei în anul 2022 și a înregistrat un profit de 270 de milioane de lei cu 2.870 angajați.
Acționarul societății este multinaționala franceză Bricolage Investissement France SA. Rețeaua de bricolaj este prezentă în 15 orașe din România cu 21 de magazine. Cele mai multe, patru la număr, sunt în București.
- 3. Arabesque SRL, cu sediu în Galați
A realizat o cifră de afaceri de 2,76 miliarde de lei în anul 2022 și a înregistrat un profit de 132 de milioane de lei cu 2.828 angajați.
Acționarul societății sunt Cezar Virgil Rapotan (78 la sută), Oana Andreea Rapotan (20 la sută) și Mircea Rapotan (2 la sută).
„Compania Arabesque, se afla pe piața din 1994 si are o prezență regionala in Moldova, Ucraina, Bulgaria. Fondată în Galați, în 1994, de către omul de afaceri Cezar Rapotan, Arabesque deține 38 de centre comerciale, dintre care 23 in România. Echipa din România numără peste 3200 de oameni iar forța logistică este asigurată de cele peste 1.000 de camioane specializate”, susțin reprezentanții companiei.
Arabesque deține depozitele de materiale de construcții cu același nume și magazinele de bricolaj MatHaus.
- 4. Hornbach Centrală SRL, cu sediu în Ilfov
A realizat o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de lei în anul 2022 și a înregistrat un profit de 35 de milioane de lei cu 1.156 angajați.
Acționarii societății sunt firmele Hornbach Baumarkt (98,3146 la sută) GMBH din Austria și Hornbach – Aktiengesellshaft din Germania (1,6854 la sută). SRL românesc face parte din rețeaua de bricolaj Hornbach care operează în România cu 9 magazine.
- 5. Bricostore România SA, cu sediu în București
Cel mai recent an pentru care compania este anul 2020, potrivit datelor Ministerului Finanțelor, consultate de Economedia. Compania a realizat o cifră de afaceri de 1,34 miliarde de lei și a înregistrat pierderi de 260 de milioane de lei cu 2.277 angajați.
Acționarul societății este firma britanică Kingfisher Group Ltd.
De fapt Kingfisher este una dintre cele mai importante multinaționale din domeniul bricolajului. În anul 2013, Brico Dépôt achiziționează lanțul de magazine Bricostore în România. Apoi, în 2017 România, Kingfisher achiziționează lanțul de magazine Praktiker, care devin peste doi ani Brico Depôt. Compania avea 33 de magazine la sfârșitul anului 2023.
- 6. Ikea România SRL, cu sediu în București
A realizat o cifră de afaceri de 1,15 miliarde de lei în anul 2022 și a înregistrat un profit de 12,3 de milioane de lei cu 1.270 angajați.
Acționarii societății sunt firmele Ingka Holding Europe BV din Olanda (95,83 la sută) și Ingka Pro Holding din Olanda (4,17 la sută). Cele două firme fac la rândul lor parte din grupul suedez Ikea care deține trei magazine în România: două în București și unul în Timișoara.
- 7. Artsani Com SRL, cu sediu în Ploiești
A realizat o cifră de afaceri de 174 de milioane de lei în anul 2022 și a înregistrat un profit de 5,6 de milioane de lei cu 257 angajați.
Acționarii societății sunt George Țapu (74,995 la sută) și Oleg Tătaru (25,005 la sută)
Firma deține magazine fizice în Ploiești și Bușteni, dar și magazinul online artisani.ro.
Dacă se iese din categoria marilor rețele de bricolaj care fac afaceri de peste un miliard de lei, Artisani reprezintă una dintre cele mai importante afaceri din domeniu care aspiră să ajungă lângă marii competitori.
- 8. Olint Com SRL, cu sediu în Suceava
A realizat o cifră de afaceri de 130 de milioane de lei în anul 2022 și a înregistrat un profit de 9,4 de milioane de lei cu 132 angajați.
Acționarul societății este Liviu Marius Cusiac.
Firma deține un magazin fizic în Rădăuți și magazinul online olint.ro.
- 9. APC Universal Partner SRL, cu sediu în Harghita
A realizat o cifră de afaceri de 126 de milioane de lei în anul 2022 și a înregistrat un profit de 3,2 de milioane de lei cu 194 angajați.
Acționarii societății sunt Rozalia-Maria Sitar (50la sută), Tunde Pal (47,3077 la sută) și Lehel Andras (2,6923 la sută).
Firma deține o rețea de 10 magazine de retail și depozite de materiale de construcții, amenajări și finisaje, cu o cifră de afaceri de peste 300 milioane lei, pe un areal de 7 județe, respectiv Universal Partner, suplimentar față de cele în care operează în prezent, a deschis afaceri și în județele Alba, Cluj, Hunedoara și Vâlcea. Magazinul online ambient.ro este operator de APC.