Din 7 iulie s-a terminat cu vitezomanii în UE. Oare ?
O lege, menită să îmbunătățească siguranța rutieră în Uniunea Europeană, a intrat în vigoare, din 7 iulie 2024, industria auto fiind obligată să echipeze modelele nou produse cu sistemul de asistență inteligentă a vitezei (ISA), anunță portalul Comisiei Europeane (CE).
,,Noua lege este menită să reducă viteza și să îmbunătățească siguranța rutieră, și se va aplica tuturor mașinilor noi vândute în Uniunea Europeană, începând cu 7 iulie 2024”, potrivit executivului comunitar.
Departamentul pentru Transport din Regatul Unit a confirmat că noua lege se va aplica și Irlandei de Nord, dar nu va fi obligatorie în Anglia, Scoția sau Țara Galilor, care nu mai fac parte din Uniunea Europeană.
Cu toate acestea, este foarte probabil ca și mașinile noi importate în Marea Britanie să fie dotate cu tehnologia ISA (Intelligent Speed Assistance).
ISA detectează limita de viteză pe drumuri folosind o combinație de GPS și camere care sunt concepute pentru a recunoaște semnele depășirii vitezei. Apoi utilizează aceste informații fie pentru a limita viteza vehiculului, fie pentru a produce un avertisment vizual sau sonor când viteza este depășită.
ISA a devenit de fapt o cerință legală pentru toate modelele de mașini noi care au fost introduse, fără obligațiile comunitare, încă din iulie 2022, de Honda ZR-V, Volkswagen ID.7 și Volvo EX30, și alte mărci.
Producătorii pot monta pe mașini patru sisteme ISA diferite (avertismente sonore, avertismente de vibrații, feedback prin pedala de accelerație sau o funcție de control direct al vitezei), menite să împiedice șoferul să depășească limita de viteză detectată.
ISA trebuie să se activeze automat, de fiecare dată când este pornită mașina și nu poate fi oprit, decat la decuplarea motorului.
Indiferent de sistemul ales de producător, noua lege prevede că sistemul trebuie să se activeze automat de fiecare dată când pornește mașina și nu poate fi dezactivat definitiv.
Dacă sistemul ISA este setat să limiteze automat viteza cu care merge autovehiculul, în viteza legală, poate fi dezactivat, temporar, dar va fi reactivat de fiecare dată când pornește mașina.
Această schimbare a fost decisă de Uniunea Europeană și se bazează pe recomandările Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor, o organizație non-profit care susține că introducerea obligatorie a tehnologiei ISA pe toate mașinile noi ar reduce decesele rutiere europene cu aproape 20 la sută.
Comisia Europeană spune că introducerea ISA ar putea reduce atât costurile de asigurare, cât și emisiile de CO2 și ar putea ajuta la încetinirea mașinilor mai vechi care nu au ISA.
Deși Regatul Unit nu mai face parte din Uniunea Europeană, legea va fi în continuare obligatorie în Irlanda de Nord.
ISA depinde de GPS-ul și camerele auto care detectează cu precizie limita de viteză a drumului pe care se deplaseaza mașina.
Experții spun că s-a constata că ISA nu este de încredere pentru multe dintre mașinile testate. De exemplu, au existat cazuri în care o mașină a înregistrat limita de viteză ca fiind de 80 mph în zone de 30 mph.
Potrivit presei britanice, producătorul auto Vauxhall din Marea Britanie a spus că toate mașinile sale vândute în Marea Britanie vor respecta legislația UE și că setarea implicită va fi ca ISA să fie activat permanent.
Kia susține că, începând cu noul model 2025, toate mașinile sale din Marea Britanie vor fi echipate cu ISA. Deja, majoritatea mașinilor sale din 2024 sunt echipate cu ISA.
Comentând faptul că legea nu se va aplica mașinilor noi vândute în Marea Britanie, Mike Hawes de la Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) a declarat: „Marea Britanie are unele dintre cele mai sigure drumuri din lume, dar legea ar trebui salutată. Ținând cont de natura puternic integrată a sectoarelor auto din Regatul Unit și din Europa, diferența de reglementare nu este avantajoasă pentru niciuna dintre părți”.