Noua lege UE: Limitatoare de viteză obligatorii pentru toate mașinile
Începând cu data de 7 iulie 2024, o nouă lege a intrat în vigoare în întreaga Uniune Europeană, impunând tuturor producătorilor de automobile să echipeze vehiculele cu tehnologii de limitare a vitezei. Sistemele vor funcționa prin utilizarea GPS-ului și prin citirea semnelor rutiere, având scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră și de a reduce impactul negativ asupra mediului.
Implementarea tehnologiei ISA
Legislația impune producătorilor să includă sisteme inteligente de asistență la viteză (ISA) în toate vehiculele noi fabricate în UE. Aceste sisteme au fost deja introduse pentru modelele noi de autovehicule din 2022, însă regulamentul din 2024 extinde această obligație la toate vehiculele noi.
„Sistemele ISA vor funcționa în patru moduri pentru a încetini vehiculul,” explică Comisia Europeană. „Producătorii vor avea libertatea să aleagă între un avertisment acustic în cascadă, un avertisment vibrator în cascadă, o pedală de accelerație cu feedback haptic sau o funcție de control al vitezei, caz în care viteza vehiculului va fi redusă treptat.”
Protecția șoferilor și a mediului
Obiectivul principal al noii legi este protejarea europenilor împotriva accidentelor rutiere, îmbunătățirea calității aerului și combaterea schimbărilor climatice. „Vrem să oferim soluții de mobilitate care să corespundă nevoilor în schimbare ale cetățenilor și să apăram competitivitatea industriei europene,” a declarat Comisia Europeană.
Funcționarea sistemelor de limitare a vitezei
Sistemele ISA utilizează recunoașterea semnelor de circulație și sistemele de navigație pentru a monitoriza și ajusta viteza vehiculului. Acestea includ opțiuni care nu obligă vehiculul să modifice efectiv viteza, cum ar fi avertismentele acustice și vibratorii, care sunt de scurtă durată pentru a nu deranja șoferul. Alte opțiuni, precum feedback-ul haptic și controlul automat al vitezei, permit șoferilor să treacă ușor peste avertismente prin apăsarea pedalei de accelerație mai adânc.
„Chiar și în cazul funcției de control al vitezei, sistemul poate fi anulat fără probleme de către șofer prin apăsarea pedalei de accelerație puțin mai adânc,” a adăugat Comisia Europeană.
Noua reglementare europeană reprezintă un pas important spre îmbunătățirea siguranței rutiere și a calității aerului, oferind în același timp noi soluții de mobilitate și susținând competitivitatea industriei auto europene.