Piloții companiei aeriene TAROM au obținut recent o creștere salarială de 1.500 de euro, în urma negocierilor cu conducerea companiei. Chiar și cu această creștere, veniturile lor rămân sub media industriei aviatice. Marius Popescu, președintele Asociației Companiilor Aeriene Românești (ACAR), a explicat că, în prezent, un comandant TAROM câștigă aproximativ 5.000 de euro pe lună, inclusiv sporuri și diurne.
Salariul de bază al unui comandant TAROM este de circa 2.000 de euro, la care se adaugă diurne și alte sporuri. De exemplu, pentru un zbor către Madrid, un comandant primește un supliment de 240 de euro, față de 160 de euro anterior. Totuși, aceste suplimente nu diferă în funcție de durata zborului, ceea ce creează un sistem de calcul inechitabil.
Cu noua creștere salarială, veniturile unui comandant TAROM vor ajunge la 6.500 de euro pe lună, un nivel încă departe de cel al piloților din alte companii aeriene. „La Wizz Air, un comandant câștigă lunar între 11.000 și 12.000 de euro, iar la companii precum Etihad, Emirates sau Turkish Airlines, veniturile ajung la 15.000-16.000 de euro pe lună”, a adăugat Marius Popescu.
În comparație cu piloții din Occident, diferențele salariale sunt și mai pronunțate. La companii precum Air France sau KLM, un comandant cu 30 de ani vechime poate câștiga până la 30.000 de euro pe lună în sezonul de vară. Potrivit Egnatia Aviation, salariile medii anuale ale piloților în țări precum Olanda, Franța, Irlanda și Germania sunt semnificativ mai mari decât cele ale piloților TAROM. De exemplu, în Olanda, un comandant câștigă în medie 18.800 de euro pe lună, iar în Franța, 18.080 de euro pe lună.
Diferențele salariale substanțiale subliniază provocările cu care se confruntă piloții TAROM și evidențiază nevoia de ajustări suplimentare pentru a atrage și menține personal calificat în companie.