Îl vor băga pe Umbrărescu la închisoare?

Publicat: 17 iul. 2024, 09:38, de Vlad Stefan Orjan, în Transporturi , ? cititori
Exclusiv
Îl vor băga pe Umbrărescu la închisoare?

Aceasta este întrebarea pe care o au din ce în ce mai mulți români pe buze, în contextul în care firma UMB a băcăuanului Dorinel Umbrărescu face progrese semnificative pe autostrada A7. În ciuda progreselor, firma UMB se află acum în mijlocul unei controverse majore, după un incident tragic care a dus la pierderea a patru vieți omenești.

Incidentul tragic din Vrancea

Îl vor băga pe Umbrărescu la închisoare?

În noaptea de 21 septembrie 2023, o explozie devastatoare a avut loc în județul Vrancea, pe un șantier al autostrăzii A7 (Focșani – Bacău), în timpul lucrărilor la o conductă de gaz natural deținută de Transgaz. Explozia a dus la moartea a patru muncitori și a generat o serie de întrebări și controverse. Prefectul Nicușor Halici a fost rapid în a declara că eroarea umană este cauza principală a incidentului, indicând muncitorii ca vinovați, fără a aștepta rezultatele unei anchete detaliate.

Latura penală și responsabilitatea juridică

Din punct de vedere legal, nu este necesar ca cineva să încaseze o pedeapsă cu închisoarea, deși există zvonuri că Dorinel Umbrărescu va intra la închisoare datorită progreselor sale semnificative pe Autostrada A7. Conform legislației penale din România, inspirată de modelul belgian, este posibilă tragerea la răspundere penală a persoanelor juridice. În cazurile de infracțiuni omisive, companiile pot fi sancționate cu amenzi penale care pot ajunge până la 3 milioane de lei, pe lângă alte pedepse complementare.

Probabila condamnare a firmei UMB

Firma UMB este probabil să fie condamnată pentru ucidere din culpă și să plătească o amendă penală, alături de alte pedepse complementare, cum ar fi închiderea unor puncte de lucru. Acest tip de condamnare nu este fără precedent în România. Compania OMV Petrom, de exemplu, a fost deja condamnată de două ori pentru neglijențe similare, legate de puțuri lăsate deschise, care au dus la moartea unor persoane prin asfixiere.

Ancheta continuă

Deși autoritățile au fost rapide în a atribui vina muncitorilor, există multe întrebări fără răspuns. Nu sunt cunoscute detalii privind modul în care zona era marcată, instruirile primite de muncitori sau companiile implicate în proiect. Informații despre inspecțiile și avizele emise de autorități lipsesc, de asemenea. Segmentul de drum în care a avut loc explozia făcea parte din lotul 1 al autostrăzii Focșani – Bacău, atribuit asocierii Spedition UMB SRL – SA&PE Construct SRL – Tehnostrade SRL.

Eforturile de PR ale UMB și impactul exploziei

Firma UMB, condusă de Dorinel Umbrărescu, a beneficiat anterior de o campanie de PR considerabilă pentru lucrările de pe autostrada Moldova și Transilvania. Cu toate acestea, după explozia tragică de la Călimănești, numele companiei a fost aproape evitat în spațiul public. Televiziunile au menționat incidentul fără a face referire explicită la UMB, vorbind doar despre „angajații unei societăți care lucra la autostradă”.

Probleme de supraveghere și protecție

Îl vor băga pe Umbrărescu la închisoare? Ovidiu Laicu

În urma exploziei, atenția s-a îndreptat către posibilele neglijențe și probleme din spatele accidentului. Se pare că firma UMB nu a mai fost supusă unui control timp de un an, ceea ce ridică întrebări privind conformitatea și siguranța lucrărilor. De asemenea, directorul regional CNAIR Iași, Ovidiu Laicu, a preluat dirigenția pe șantierul unde a avut loc explozia, deși nu avea competențele necesare și supraveghea simultan alte două șantiere, atribuirea acestora fiind făcută doare pentru încasarea unor sume considerabile de bani.

Influențele politice și conflictul de interese

Îl vor băga pe Umbrărescu la închisoare?

Se sugerează că firma UMB a fost protejată de la momentul în care Sorin Grindeanu a devenit șeful Ministerului Transporturilor. Timp de un an până la data exploziei, societatea comercială a lui Umbrărescu nu avusese niciun control. Această ipoteză a ridicat întrebări privind influențele politice și atribuirea cu „de la sine putere” a funcțiilor de supraveghere a șantierelor. Mai mult, directorul regional CNAIR Iași era și consilier PSD, ceea ce ar fi putut constitui un conflict de interese.

Încălcări ale normelor de siguranță

Îl vor băga pe Umbrărescu la închisoare?

Imaginile de la locul exploziei au arătat utilaje și echipamente depozitate în zona de protecție a conductei, încălcând avizul emis de Transgaz în ianuarie 2023. Acest aviz specifica clar evitarea oricărei loviri a conductei sau a protecției anticorozive. De asemenea, lucrările de săpătură și umplutură trebuiau efectuate cu mare atenție în zona de protecție a conductei.

Concluzie și pași următori

În lumina acestor dezvăluiri, se pune întrebarea dacă reprezentanții UMB, Transgaz, Ministerul Transporturilor și Sorin Grindeanu vor fi chemați la audieri pentru a da explicații în cadrul anchetei. Cu multiple probleme semnalate, este evident că trebuie să existe o analiză amănunțită, pentru a stabili responsabilitățile și a evita tragedii similare în viitor. Autoritățile trebuie să desfășoare o anchetă riguroasă pentru a asigura respectarea normelor de siguranță și protejarea vieților lucrătorilor.