Aeroportul Tulcea: Cazul celui mai ineficient aeroport din România
Aeroportul din Tulcea a ajuns în centrul atenției ca fiind cel mai inutil aeroport din România, atrăgând critici dure din partea opiniei publice și a presei din cauza numărului infim de pasageri care îl tranzitează, în ciuda subvențiilor substanțiale primite din fonduri publice.
Potrivit unei informări recente a Asociației Aeroporturilor din România, în primele trei luni ale anului 2024, prin aeroport au trecut doar cinci pasageri, dintre care doi au călătorit pe curse interne și trei pe curse externe.
Sursa: Asociația Aeroporturilor din România
Comparativ, în primul trimestru din 2023, aeroportul a avut doar doi pasageri, ambele zboruri fiind interne. Este evident că Aeroportul Tulcea rămâne de departe cel mai neperformant aeroport din țară, având în vedere că în 2021 a avut doar 73 de pasageri, în 2022 numărul a crescut la 360, iar în 2023 a scăzut la 300.
Aceste cifre sunt cu atât mai surprinzătoare având în vedere că aeroportul este subvenționat anual cu zeci de milioane de lei și angajează circa 40 de persoane, cu un fond de salarii de 3,8 milioane de lei în 2023. Conducerea aeroportului este asigurată de Stoian Vâlcu, un pensionar fără experiență în managementul aeroportuar, care înainte de a ocupa această poziție a lucrat în domeniul ingineriei chimice și retail.
Aeroportul se află în subordinea Consiliului Județean Tulcea, condus de Horia Teodorescu, un politician afiliat PSD care candidează pentru un nou mandat de președinte al Consiliului Județean. Criticile nu s-au oprit la performanța aeroportului, ci și la capacitatea de management a directorului său, Stoian Vâlcu, care nu are nicio legătură profesională cu aviația, fiind numit în această funcție în 2013 pe criterii politice.
În contextul în care totalul pasagerilor care au tranzitat aeroporturile din România în primele trei luni ale anului 2024 a crescut cu aproape 5% față de aceeași perioadă a anului trecut, performanța Aeroportului Tulcea este cu atât mai alarmantă. Presa locală și națională continuă să atragă atenția asupra sumelor uriașe investite fără rezultate notabile, considerând acest aeroport un exemplu clar de gestionare ineficientă a fondurilor publice.
Horia Teodorescu se laudă cu un eșec de proporții
Consiliul Județean Tulcea, condus de Horia Teodorescu, un politician afiliat PSD care candidează pentru un nou mandat de președinte al Consiliului Județean, s-a lăudat recent cu finalizarea lucrărilor de modernizare a aeroportului. Presa locală anunța triumfător la 18 aprilie că „după doi ani, lucrările de modernizare la Aeroportul Internațional „Delta Dunării” Tulcea sunt gata.
Consiliul Județean Tulcea a organizat pe 24 aprilie o conferința de recepție a lucrărilor ce au avut ca obiectiv aducerea infrastructurii la standardele operaționale și de securitate cerute de normele europene pentru operarea de zboruri, dar și de noile reglementări impuse aeroporturilor din România, după intrarea țării noastre în Spațiul Schengen”.
În contextul în care totalul pasagerilor care au tranzitat aeroporturile din România în primele trei luni ale anului 2024 a crescut cu aproape 5% față de aceeași perioadă a anului trecut, performanța Aeroportului Tulcea este cu atât mai alarmantă. Criticile nu s-au oprit doar la performanța aeroportului, ci și la capacitatea de management a directorului său, Stoian Vâlcu, considerat nepotrivit pentru această poziție. Aeroportul din Tulcea rămâne un exemplu clar de gestionare ineficientă a fondurilor publice, continuând să înghită resurse considerabile fără a oferi beneficii reale comunității.
Aeroportul Internațional „Delta Dunării”- „gaura” neagră a Consiliului Județean Tulcea
În luna aprilie, Ziarul Puterea a semnalat „gaura” neagră a Consiliului Județean Tulcea.
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a inaugurat pe 24 aprilie 2024, cu mare tam-tam, finalizarea lucrărilor de modernizarea a Aeroportului Internațional „Delta Dunării” de la Tulcea, dar, în realitate, acest aeroport este o „gaură” neagră a Consiliului Județean Tulcea.
Aeroportul Internațional Delta Dunării -Tulcea a fost modernizat cu fonduri europene, iar pe 24 aprilie 2024 s-a făcut recepția investiției de către ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, fostul premier Victor Ponta și președintele Consiliului Județean Tulcea, baronul Horia Teodorescu. La prima vedere, totul pare ok că s-a modernizat aeroportul de la Tulcea, dar, în realitate, pare o investiție moartă, făcută doar să toace bani de la Consiliul Județean Tulcea și nu numai.
Subvenții de peste 15.000.000 de euro în 11 ani pentru 3.540 de pasageri
Un document transmis către mai multe instituții ale statului, inclusiv la Guvern și la Ministerul Transporturilor, de un avertizor de integritate, evidențiază că Aeroportul Internațional Delta Dunării este o „gaură” neagră a Consiliului Județean Tulcea și chiar a României.
Potrivit datelor furnizate de Curtea de Conturi a României și de Asociația Aeroporturilor din România, din 2013 și până în 2023, adică timp de 11 ani, pe Aeroportul din Tulcea au sosit 3.540 de pasageri. Cei mai mulți au venit în anul 2019 – 984, iar cei mai puțini în 2020 – 30. Anul trecut au sosit pe Aeroportul Delta Dunării doar 300 de pasageri, iar anul acesta numărul acestora a fost zero. Însă, trebuie precizat că din 2013 și până anul trecut, numărul angajaților de la acest aeroport a fost între 41 și 55 de persoane.
Din documentul avertizorului de integritate mai reiese și faptul că valoarea totală subvențiilor acordate, între 2013 și 2023, Aeroportului Internațional Delta Dunării, de Consiliul Județean Tulcea, a fost de 72.273.000 de lei, adică peste 15.000.000 de euro. „În ultimii ani au fost investiți mulți bani în vederea reabilitării, modernizării și extinderii infrastructurii aeroportuare, care este neutilizată astăzi și mai ales a fost proiectată pentru un volum mult mai mare a traficului aerian care nu se justifică”, este una dintre concluziile avertizorului de integritate.
Investiții, proiecte și mulți, mulți bani
Istoria de investiții de la Aeroportul Internațional „Delta Dunării” de la Tulcea a început în 2015 și este următoarea:
· În anul 2015 se implementează primul contract de finanțare nerambursabilă: ”Modernizarea suprafețelor de mișcare, extinderea pistei și a platformei de îmbarcare – debarcare pentru Aeroportul Delta Dunării Tulcea”, depus de către Regia Autonomă Aeroportul Delta Dunării Tulcea în cadrul POS Transpot 2007-2013, DMI 2.4 – Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii de transport aerian. – Valoarea eligibilă a proiectului este de 52.486.629,90 lei.
· În anul 2018 se contractează finanțarea nerambursabilă pentru al doilea proiect: Creșterea siguranței și securității pasagerilor pe Aeroportul „Delta Dunării” Tulcea – asigurarea securității pasagerilor pe Aeroportul „Delta Dunării” Tulcea, între Ministerul Transporturilor (în calitate de Organism Intermediar pentru Transport) și Regia Autonomă Aeroportul „Delta Dunării” Tulcea (în calitate de Beneficiar al finanțării nerambursabile alocate în cadrul POIM 2014-2020) – 70.457.814,42 lei.
· În anul 2019 se contractează finanțarea nerambursabilă pentru al treilea proiect: Creșterea siguranței și securității pasagerilor pe Aeroportul „Delta Dunarii” Tulcea – siguranța și creșterea siguranței pasagerilor pe Aeroportul „Delta Dunarii” Tulcea–astăzi având bugetul de 12.833.606,86 lei.
· În anul 2021 se aprobă de către Consiliul Județean Tulcea indicatori tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Modernizare și extindere terminal pasageri. Modernizarea platformei de îmbarcare-debarcare și a căii de rulare Alfa (construite în 1973). Construire platformă dedicată activităților de degivrare/antigivrare aeronave” în valoare totală de 179.489 mii lei. Proiect care se află în acest moment în faza de implementare, achizițiile fiind declanșate de către administrația aeroportului.
Măsuri pentru clarificarea investițiilor de la Aeroportul Internațional „Delta Dunării” Tulcea
Ca urmare a situației mai sus prezentate, avertizorul de integritate atrage atenția asupra unor măsuri urgente care trebuiesc luate pentru a se face lumină în investițiile de la Aeroportul Internațional „Delta Dunării” din Tulcea. Printre măsurile care se impun se numără:
1. Solicitarea unui audit (ECA-CURTEA DE CONTURI EUROPEANĂ/DG Regio) privind sustenabilitatea activității Aeroportului Internațional Delta Dunării în contextul implementării finanțărilor europene din cadrul POS T 2007-2013 și POIM 2014-2020 și identificarea efectivă a cauzelor și soluțiilor ce se impun în implementarea proiectelor cu finanțare europeană.
2. Studiu de oportunitate privind activitatea Aeroportului Internațional Delta Dunării:
· continuarea activității fără profitabilitate cu subvenționarea de către autoritatea tutelară (Consiliul Județean Tulcea) a activității Aeroportului Internațional Delta Dunării în detrimentul altor activități de utilitate publică;
· închiderea Aeroportului Internațional Delta Dunării;
· schimbarea managementului Aeroportului Internațional Delta Dunării;
· externalizarea întregii activități a Aeroportului Internațional Delta Dunării;