Certificatul care îi ține în ”viață” pe pensionari! Se va trimite de două ori pe an la Casa de Pensii
Pensionarii care locuiesc în altă țară vor trebui să trimită un certificat de viață către Casa de Pensii din România de două ori pe an, pentru a confirma că beneficiarul pensiei, stabilit în străinătate, este în viață.
Potrivit unei noi legi a pensiilor care va intra în vigoare la 1 septembrie 2024, certificatul va trebui trimis semestrial, în martie și septembrie, către casele teritoriale de pensii, conform informațiilor de pe avocatnet.ro.
Conform Legii 360/2023, beneficiarii drepturilor bănești acordate de casele teritoriale de pensii din alte state, cunoscuți ca beneficiari nerezidenți, trebuie să trimită semestrial un certificat de viață pentru a beneficia de drepturile cuvenite din sistemul public de pensii. Certificatul de viață confirmă că beneficiarul pensiei este în viață și trebuie transmis până la data de 31 martie sau 30 septembrie a fiecărui an.
Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a stabilit recent modelul certificatului de viață. Documentul trebuie să fie semnat în fața unei autorități legale din statul de domiciliu sau de reședință permanentă a pensionarului nerezident, care va certifica veridicitatea acestuia. Autoritățile pot fi instituții de asigurări sociale/pensii, autorități administrative locale sau notari publici din statul respectiv.
În cazul în care pensionarii nu trimit certificatul de viață în termenele stabilite, plata pensiei se va suspenda începând cu luna următoare. Pentru a relua plata pensiei, beneficiarul nerezident trebuie să prezinte/comunice certificatul de viață după expirarea termenelor menționate, iar plata se va reîncepe de la data suspendării.
Dacă se solicită transferul drepturilor de pensie în străinătate, persoana respectivă trebuie să trimită anual formularul Certificat de Viață până la sfârșitul fiecărui an conform regulilor stabilite de CNPP.