Psiholog: 53% dintre elevi s-au plâns de probleme de concentrare, iar peste 19% de anxietate
Într-un chestionar online inițiat de Asociația Proacta EDU, mai mulți elevi au răspuns că, în timpul școlii online, nu s-au putut concentra, s-au simțit anxioși, s-au temut de posibilitatea de a nu fi înțeles corect materia predată sau la gândul că ar putea să piardă pe cineva drag, plus că le-au lipsit colegii de la școală.
Asociaţia Proacta EDU a realizat în perioada 3-15 februarie 2021 un chestionar online, în rândul a 930 de elevi din clasele V-IX, privind emoţiile pe care le-au avut în timpul şcolii online, dar şi nevoile psihologice, precum şi modul în care se raportează în această perioadă de tranziţie.
Ce au răspuns elevii
Rezultatele au arătat că 53% dintre elevi s-au plâns de probleme de concentrare, iar peste 19% de anxietate. Un total de 37% dintre respondenţi spun că le-au lipsit cel mai mult prietenii, iar 30,1% interacţiunea fizică din timpul şcolii.
Aproape 40% dintre elevi spun că cea mai mare frică în această perioadă a fost aceea de a nu pierde pe cineva drag, iar peste 25% s-au temut că vor claca în faţa emoţiilor puternice.
Mai bine de jumătate dintre elevii care au completat chestionarul online spun că au primit suport din partea familiei, 30% au cerut sprijin prietenilor, iar peste 8% nu au avut la cine să apeleze.
În ceea ce priveşte revenirea în sălile de clasă, elevii susţin că au emoţii legate de teste şi teze. De asemenea, unii dintre ei se tem de posibilitatea de a nu fi înţeles bine materia predată în sistem online.
A fost lansată o campanie de conștientizare a nevoilor elevilor
În acest context, Asociaţia Proacta EDU lansează campania de conştientizare a nevoilor elevilor, numită „Ne revenim la școală!”.
„Punem la dispoziţia unităţilor de învăţământ suportul psihologilor şi psihoterapeuţilor asociaţiei noastre. Venim în sprijinul elevilor, diriginţilor şi inclusiv al consilierilor şcolari, dacă ne gândim că avem un deficit de 3.000 de astfel de angajaţi, în acest moment, în şcolile din România”, a declarat psihologul Nicoleta Larisa Albert, preşedintele Asociaţia Proacta EDU.
Campania face parte din cadrul activităţilor care vor fi desfăşurate sub umbrela proiectului național „Profesor și părinte azi!” care are ca scop îmbunătăţirea relaţiei şcoală-familiei, în beneficiul copiilor.
„Foarte mulţi copii şi adolescenţi s-au simţit singuri, neascultaţi sau descurajaţi în această perioadă. Le-a fost greu, aşa cum cred ca le-a fost şi părinţilor.
Elevii trec printr-o tranziţie acum şi nu este una uşoară, iar ei trebuie să ştie că au unde apela, atunci când vor să vorbească, să fie ascultaţi, să ceară un sfat. Şcoala are şi şansa de a se împrieteni cu elevii săi, iar orele de dirigenţie pot fi cadrul în care se fac paşi către această nouă relaţie.
Latura emoţională e mai importantă ca niciodată în procesul educaţional şi e şi un mod de a exersa empatia, o lecţie de care avem nevoie în relaţiile interumane”, a declarat iniţiatorul campaniei, psihoterapeut Marilena Gheorghiţă, colaborator al Asociaţiei Proacta EDU.