O realitate de pe șantierele patriei: Pizzarotti din Italia profită de munca românilor de la Retter! Nu au bani, nu au angajați
Italienii de la Impresa Pizzarotti nu aduc niciun euro pe șantierele pe care le au deschise în țara noastră. Banii și munca sunt asigurate de compania Retter din Sibiu.
Asocierea de constructori Impresa Pizzarotti & SPA – Pizzarotti SA – Retter Project Management a montat primele grinzi pe lotul 1 (Dumbrava – Mizil), de 21 km, al Autostrăzii Ploiești-Buzău (63,25 km). Anterior, s-a anunțat că această asociere, din care face parte și compania Retter Project Management cu sediul în Sibiu, avansează rapid pe acest tronson, mobilizând peste 500 de muncitori și 250 de utilaje chiar și în weekend, conform autorităților. Contractul are o durată de execuție de 20 de luni și o valoare de 1,46 miliarde de lei, fără TVA.
Greul lucrării îl duce compania românească. Pizzarotti profită de munca depusă de Retter, dar rămâne cu aceleași probleme de reputație, vizibile mai ales prin prisma dificultăților de finanțare. Doar plățile rapide efectuate de CNAIR ajută să nu iasă la iveală lipsa de capital de lucru a Pizzarotti, care nu a contribuit cu niciun euro din fonduri proprii pentru susținerea temporară a lucrărilor în România. Drept urmare, tot firmele românești suportă atât munca, cât și finanțarea, fie că sunt parteneri în asociere, subcontractanți sau furnizori.
Constructorul român controlat de Guido Retter a înregistrat anul trecut rezultate remarcabile. Cifra de afaceri a crescut de la 65,7 milioane lei în 2022 la 237,7 milioane lei în 2023, iar profitul net a crescut de la 6,7 milioane lei în 2022 la 23,7 milioane lei.
Compania colaborează cu Pizzarotti, liderul asocierii, pe lotul 1 al Autostrăzii A0 București Nord. Contractul a fost semnat în septembrie 2023, iar ordinul de începere a proiectării, cu o durată de 12 luni, a fost emis în octombrie 2023. Termenul de realizare este de 34 de luni, dintre care 12 pentru proiectare și 22 pentru execuție. Lotul 1 Pizzarotti-Retter de pe A0 Nord se va conecta la est cu Lotul 2 UMB, deschis la sfârșitul anului trecut (10 din cei 19 km), și la vest cu Lotul 3 de pe A0 Sud, lotul Aktor, care ar putea fi finalizat în decembrie 2024. Oficialii Ministerului Transporturilor au promis că întregul inel al Autostrăzii Bucureștiului A0 (102 km) va fi finalizat cel târziu în 2026.
De asemenea, asocierea Pizzarotti-Retter lucrează și pe primul lot al Autostrăzii Moldovei A7 Ploiești-Mizil (21 km), a cărui inaugurare este planificată pentru toamna anului 2024. Termenul inițial de finalizare era aprilie 2024, dar asocierea Pizzarotti-Retter a primit o extensie până în toamnă, similar cu lotul 2 Mizil-Spătaru/Pietroasele, unde lucrează asocierea Trace-Coni.
Lotul 1, realizat în proporție de aproape 80%
Săptămâna trecută, CNAIR a anunțat închiderea temporară pe timpul nopții de joi și vineri a unor sectoare din Autostrada A3, București – Ploiești, pentru lucrări la A7 Ploiești – Buzău. Aceasta a fost necesară pentru montarea tablierului metalic al podului care va supratraversa autostrada A3 la km 53+275, parte a proiectului de execuție a Autostrăzii Ploiești – Buzău, Lot 1 Dumbrava – Mizil, km 0+000 – km 21+000.
Lotul 1 este realizat în proporție de aproape 80%. Oficialii de la Drumuri estimează o posibilă inaugurare a A7 în septembrie, în special pe lotul 2.
Pizzarotti în România: întârziere masivă în execuția lucrărilor, plata cu lunile și chiar anii a companiilor românești
Publicația PUTEREA a reușit să vorbească cu mai mulți antreprenori români care sunt pățiți în relația cu italienii de la Pizzarotti, beneficiarii mai multor contracte pe infrastructura mare a României.
Compania italiană Impresa Pizzarotti, care derulează mai multe proiecte de infrastructură mare în țara noastră, își plătește cu întârziere furnizorii și subcontractorii români, conform mai multor declarații pe care publicația PUTEREA le-a obținut de la companii. Mai toți acești furnizori și subcontractori au spus că motivul invocat de CNAIR este acela că nu are bani pentru că a nu a primit sumele de la CNAIR.
Mi-au dat după un an de zile banii, numai că eu sunt printre cei puțini care au avut norocul acesta”
Antreprenorul C.N. (nu a dorit să îi fie dezvăluit numele) susține că a primit banii după un an pentru contractul încheiat cu Pizzarotti pe șantierul de pe lotul 1 al autostrăzii A10 Sebeș-Turda. ”Aoleu!”, a fost reacția omului de afaceri la întrebarea reporterului dacă Pizzarotti are sau nu restanțe financiare către el. ”Mi-au dat după un an de zile banii, numai că eu sunt printre cei puțini care au avut norocul acesta. Cei mai mulți nu îi primesc”, a adăugat antreprenorul. ”Mi-au zis că nu au bani, că nu i-au plătit cei de la CNAIR”. Omul de afaceri s-a întrebat de ce astfel de firme, ”care de cum au venit în România s-au comportat așa”, mai sunt lăsate să participe la licitații, știind că au întârzieri, plătesc sau nu furnizorii și subcontractorii.
”Mi-am impus propria versiune de contract. Și așa au avut întârzieri”
V.M. este și el unul dintre fericiții care au încasat banii cu întârziere, dar i-au încasat. ”La 1 ianuarie nu pot spune că mai au restanțe la mine, dar fetele de la contabilitate mi-au spus că a fost întradevăr, în toamna trecut, octombrie-noiembrie, o restanță”, a spus acesta. Totuși, antreprenorul a scăpat bine în relația cu Pizzartotti pentru că a reușit să își impună propria sa versiune de contract. ”Nu am fost de acord cu varianta lor, cu niște clauza care nu mi s-au părut ok. Mi-au spus că ei propun o variantă de contract în oglindă cu ce au ei cu CNAIR. Chiar dacă e așa, tot mi s-a părut că nu e de semnat”, a mai spus acest.
Interesant este că Pizzarotti invocă lipsa banilor din cauza CNAIR, deși Compania de Autostrăzi plătește la timp pentru orice lucrare făcută. Mai mult decât atât, sistează banii dacă subcontractorul nu este plătit. Chestiunea că lipsa de bani nu ține nici cu CFR, pentru că societatea de stat a confirmat pentru PUTEREA plata intragrală pentru lucrarea de pe tronsonul de CFR Coșlariu-Vințu de Jos.
Întârzieri cu anii
PUTEREA a arătat că italienii de la Impresa Pizzarroti s-au specializat puternic pe întârzierea lucrărilor în România și cu toate acestea încă primesc contracte serioase, ca să fie probabil întârziate și acelea. Lotul 1 de pe A10 Sebeș-Turda a fost construit în 7 ani în loc de 2, iar tronsonul de CFR Coșlariu-Vințu de Jos a fost terminat în 11 ani în loc de 4. În aceste condiții, anul trecut, italienii au fost desemnați câștigătorii licitației pentru proiectarea și execuția lotului 1 din secțiunea nord a autostrăzii A0 Centura București.Termenul de predare al lucrării este de 34 de luni, din care 12 luni perioada de proiectare și 22 de luni perioada de execuție a lucrărilor. Garanția ofertată de Pizzarotti este de 10 ani.
Șmecherie Pizzarotti pentru a evita sancțiunile
De asemenea, publicația noastră a expus și modul cum Pizzarotti încearcă să fenteze sancțiunile pe care statul român, prin companiile sale, le-a dat italienilor. Pentru că a beneficiat de lucrare cu întârziere, CFR emis emis o factură, care a avut scadență la finele anului trecut, prin care solicită plata penalităților de întârziere în cuantum de 115 milioane lei. Impresa Pizzaroti a respins această decizie impusă prin contract a CFR și acum încearcă un artificiu cu care să scoată chiar profit. Din informațiile noastre, italienii vor să depună la CFR un claim de 60 milioane de euro prin care să compenseze cei 115 milioane de lei care trebuie plătiți statului român ca și despăgubire și din care să obțină restul banilor ca și beneficiu. În termen juridic, „claim” poate reprezenta o plângere sau o cerere formală făcută de o parte împotriva celeilalte. În loc să se mobilizeze pe șantier, firmele care apelează la aceste claimuri caută chichițe de tot felul, legislative, contractuale, pentru a încasa bani necuveniți. . Pierderea garanției de 115 milioane de lei ar putea însemna un mic dezastru pentru Impresa Pizzarotti, pentru că nu mai poate finanța proiectele pe care le are în derulare, în special cele de pe pe A7 (un tronson de pe Ploieșt-Buzău) și A0 (un lot din zona nord a Centurii Capitalei). Se vorbește despre scoaterea italienilor din ecuație și formarea unor consorții de companii românești pentru demararea sau continuarea lucrărilor.
Pe rol, are contracte pe lotul 1 de pe A7, tronsonul Ploiești- Buzău, pe lotul 1 de pe A0 Nord, centura Capitalei, și mai sus citata electrificare și modernizare a infrastructurii feroviare pentru lotul 4 Aleşd-Frontieră, parte din tronsonul de cale ferată Cluj-Oradea-Episcopia Bihor.
PUTEREA a trimis italienilor mai multe întrebări legate de activitatea lor în România, cu referire la acele claimuri, la modum cum îi plătește pe furnizorii și subcontractorii români, Răspunsul încă îl așteptăm.