Autovehiculele electrice s-au dovedit un eșec lamentabil, chiar și pentru ,,părintele” lor, Tesla

Publicat: 28 iul. 2024, 13:58, de George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Autovehiculele electrice s-au dovedit un eșec lamentabil, chiar și pentru ,,părintele” lor, Tesla

Pe măsură ce producătorii fac o reclamă agresivă automobilelor electrice, iar Uniunea Europeană (UE) nu mai contenește să convingă populația că fără mașini electrice, vom muri asfixsiați cu bioxid de carbon, tot mai multe ,,hibe tehnice” ies la iveală, dezvăluite chiar de clienții nemulțumiți, care, din ignoranță, s-au lăsat păcăliți, și au cumpărat mașini electrice, la prețuri nejustificat de mari.

Un alt dezavantaj major al mașinilor electrice a ieșit la iveală, pe fondul ,,globului de foc”, care a învăluit Europa, în ultimele luni, aducând temperaturi de peste 46 de grade în aer, și care la sol, pe asfalt, erau atât de mari, încât puteai prăji un ou.

Căldura este al doilea mare dușman al mașinilor electrice, după frig.

Specialiștii  Recurrent Auto explică când și cum funcționează bateriile la capacitate optimă și pot asigura cea mai mare autonomie. Aceasta se întâmplă atunci când temperatura exterioară se situează între 20 și 25 de grade Celsius.

Într-un interval mai larg, de aproximativ 15 până la 27 de grade Celsius, pierderile cauzate de condițiile meteo sunt limitate, informează Recurrent Auto.

Autovehiculele electrice sunt mult mai sensibile la temperaturi extreme decât cele cu combustie internă, pe benzină sau motorină.

Pe lângă componentele electronice, care nu rezistă la condițiile meteorologice dificile, durata de viață a bateriei reprezintă adesea o problemă atunci când vine vorba de călătorii lungi.

Majoritatea șoferilor de mașini electrice știu că frigul poate reduce durata de viață a bateriei cu circa 30%, dar un studiu realizat de Recurrent Auto, care a analizat datele de la bateriile a 7.500 de mașini electrice, în contextul temperaturilor extrem din această vară, arată că și canicula are cam același impact nefast.

Concret, intervalul optim de temperatură pentru bateriile mașinilor electrice este cuprins între 20 și 25°C.

În condiții de căldură extremă, autonomia poate scădea cu până la 31%, sau pot avea loc combustii spontane, cu explozii deosebit de periculoase.

Iar această cifră ia în considerare doar impactul temperaturii ambientale asupra bateriei nu și alți factori, precum condițiile de drum sau stilul de condus.

Recurrent Auto a publicat datele care arată, în ce măsură afectează temperaturile exterioare mari autonomia mașinilor electrice

Temperatura exterioară, versus Scăderea autonomiei

  • 27 °C   2,8 %
  • 29 °C   3,5 %
  • 32 °C   5 %
  • 35 °C   15 %
  • 38 °C   31 %

Așa cum se observă din tabel, cu cât diferența dintre temperatura ambientală și temperatura optimă de funcționare este mai mare, cu atât autonomia mașinilor electrice este mai mică.

La 32°C și peste, mașina electrică pierde, în medie, 5% din autonomie, cifră care crește la o medie de 15%, la 35°C și peste, temperaturi care, vara aceasta, cel puțin până la ora actuală, au fost la ordinea zilei pe aproape întreg teritoriul României.

Utilizarea aerului condiționat pentru a face habitaclul mașinii confortabil nu este, evident, străină de aceste rezultate.

În funcție de model, există disparități, mai mari sau mai mici, iar un cuvânt de spus are și sistemul de management a temperaturii bateriei, mai ales la viteze superioare sau pe drumurile de munte în urcare accentuată.

Soferii au variante puține, în utilizarea mașinilor electrice, pentru a limita efectul caniculei asupra autonomiei.

În cazul excepțional în care suportă căldura extremă, cea mai mare economie de energie, care poate fi obținută, logic, prin oprirea aerului condiționat.

Studiul Recurrent Auto estimează consumul mediu al sistemelor de aer condiționat între 3 și 5 kWh pentru răcirea habitaclului.

Apoi, dacă se merge cu AC-ul pornit, foarte importantă este temperatura setată în habitaclu. Consumul climatizării scade la circa 1 kWh pentru a menține temperatura interioară, odată ce a fost atinsă temperatura selectată.

Cele mai bune rezultate pot fi obținute dacă sistemul de aer condiționat este setat la o temperatură cu cel mult 5°C mai mică decât cea exterioară.

Nici iarna, lucrurile nu stau mai bine. În nevoia de încălzire a habitaclului, și într-o ascensiune pe drumuri de munte, pericolul de a chema depanarea pândește orice marcă, cât de fiabilă ar fi bateria de alimentare.

Multe industrii au revenit la producția mașinilor hibrid – combustie și electric -, la care cererea a crescut foarte mult, în Europa.