Piața mondială a aurului, confruntată cu provocări și evoluții spectaculoase, în 2024. India rămâne dominantă

Publicat: 28 iul. 2024, 15:34, de George Andrei, în ECONOMIE , ? cititori
Piața mondială a aurului, confruntată cu provocări și evoluții spectaculoase, în 2024. India rămâne dominantă

Conferința anuală a International Precious Metal Institute (IPMI), desfășurată la Orlando, statul Florida, a adus în actualitate provocările pentru piața mondială a aurului, în 2024, dezbaterile participanților axându-se pe complexitățile pieței globale de lingouri și monede din aur, iar India a fost readusă în actualitate, ca piață cu mare impact în tranzacțiile locale și internaționale cu metale prețioase.

Pe agendă au figurat subiecte privind taxa de import de aur, care a fost redusă cu mai mult de jumătate, împozitul pe câștigurile de capital pe termen lung pe aur, care a fost ajustat în jos, iar perioada de deținere a scăzut, profiturile din ETF-urile din aur și fondurile mutuale nu vor mai fi impozitate la rata câștigurilor de capital pe termen scurt, dacă sunt deținute timp de cel puțin 12 luni.

Analiștii declară că, în ciuda unor posibile perturbări pe termen scurt, se așteptă ca efectele combinate ale acestor modificări să adauge cel puțin 50 de tone la cererea mondială de aur în, semestrul II 2024.

India, una dintre cele mai mari piețe în comerțul și tranzacțiile bursiere pe aur, a fost un subiect larg prezentat în analize, privind evoluția pieței mondiale a aurului.

India, unul dintre cei mai mari consumatori de aur la nivel global, și cu o cerere masivă de bijuterii pe plan intern, a fost caracterizată de o reducere a cererii de aur prelucrat, dar a înregistrat o creștere a investițiilor în aur, la bursă, care au dominat piața.

Gospodinele din India dețin mai mult aur decat rezervele SUA, Germania si ale altor șapte țari la un loc.

Familiile din India dețin aproximativ 25.000 de tone de aur, adica 13% din toate rezervele de aur din lume, sau mai mult decât rezervele de aur ale băncilor centrale din SUA, Germania și alte altor șapte tări aflate în top 10 global, potrivit datelor Consiliului Mondial al Aurului (WGC).

Aurul este un element esential în viața personală a indiencelor, darurile ce constau în bijuterii din metalul prețios fiind un lucru absolut normal la nunțile acestora. De altfel, nunțile din India generează 50% din cererea de aur anuală a țării (700-750 de tone de aur pe an).

Analiștii au abordat în conferința IPMI și subiecte privind politicile economice ale guvernului indian, în ceea ce privește efectele aurului în economie.

Bugetul Uniunii 2024-2025 a dezvăluit mai multe măsuri de politică pro-aur, care se așteaptă să aibă implicații ample pentru piețelor locale de aur, susținând reforma industriei și încurajând creșterea organizată.

O reducere semnificativă de 9% a taxelor de import pentru aur și aur doré, a avut loc, cu efecte importante în piață.

Taxa vamală totală la aur a fost redusă de la 15% la 6%, iar cea pentru aur doré a fost redusă la 5,35% de la 14,35%.

Aceasta este cea mai puternică reducere înregistrată și cea mai mică din iunie 2013. Înainte de anunțul bugetar, la aur, taxele de import au fost peste 10% timp de aproape 11 ani.

Aceste modificări ale taxelor vamale au intrat în vigoare, începând cu 24 iulie 2024.

Reducerea ratei și a perioadei de deținere pentru câștigurile de capital pe termen lung pe aur.

Perioada de deținere pentru impozitarea câștigurilor de capital pe termen lung din aur a fost redusă de la 36 de luni, la 24 de luni. Rata câștigului de capital pe termen lung a fost, de asemenea, redusă de la 20%, cu indexare, și la 12,5% fără indexare. Prezenta propunere s-a aplicat, începând cu 23 iulie 2024.

Recategorizarea ETF-urilor din aur și a fondurilor mutuale

Definiția „fondurilor mutuale specificate” a fost modificată pentru a exclude ETF-urile și fondurile mutuale din aur și include doar titluri de creanță și titluri de pe piața monetară. În Bugetul Uniunii 2023-2024, ETF-urile din aur și fondurile mutuale din aur au fost considerate „fonduri mutuale specificate”, iar câștigurile au fost impozitate ca câștiguri de capital pe termen scurt la rata slab aplicabilă, indiferent de perioada de deținere. Ca urmare a modificării, ETF-urile/fondurile mutuale din aur vor fi tratate ca orice alt activ pe termen lung, dacă sunt deținute pentru o perioadă specificată.

În plus, perioada specificată pentru câștigurile de capital pe termen lung s-a redus de la 36 de luni, la 12 luni pentru titlurile listate, și la 24 de luni pentru titlurile nelistate.

Având în vedere că ETF-urile/fondurile mutuale din aur sunt listate, acestea vor fi considerate pe termen lung dacă sunt deținute mai mult de 12 luni și, prin urmare, impozitate la cota mai mică de 12,5%.

Fondurile mutuale de aur nelistate vor fi considerate investiții pe termen lung dacă sunt deținute mai mult de 24 de luni și vor fi impozitate la cota mai mică de 12,5%.

Bugetul Uniunii prevede că modificarea urmează să intre în vigoare de la 1 aprilie 2026. Acest lucru a fost interpretat de industrie ca referindu-se la „anul de evaluare” 2026-2027.

Implicații pentru piața aurului

Este posibil ca aceste măsuri să aibă implicații ample pentru părțile interesate din industria aurului. Mai multe detalii vor apărea odată cu trecerea timpului, dar există câteva observații inițiale

Bugetul Uniunii 2024-2025: aspecte cheie

Bugetul Uniunii 2024-2025 a dezvăluit mai multe măsuri de politică pro-aur, care se așteaptă să aibă implicații ample pentru piețele locale de aur, susținând reforma industriei și încurajând creșterea organizată.

Au fost raționalizate impozitele aferente piețelor fizice și financiare ale aurului. Noile măsuri includ:

Recategorizarea ETF-urilor din aur și a fondurilor mutuale. Definiția „fondurilor mutuale specificate” a fost modificată pentru a exclude ETF-urile și fondurile mutuale din aur și include doar titluri de creanță și titluri de pe piața monetară.

În Bugetul Uniunii 2023-2024, ETF-urile din aur și fondurile mutuale din aur au fost considerate „fonduri mutuale specificate”, iar câștigurile au fost impozitate ca câștiguri de capital pe termen scurt la rata slab aplicabilă, indiferent de perioada de deținere.

Ca urmare a modificării, ETF-urile/fondurile mutuale din aur vor fi tratate ca orice alt activ pe termen lung dacă sunt deținute pentru o perioadă specificată. În plus, perioada specificată pentru câștigurile de capital pe termen lung s-a redus de la 36 de luni la 12 luni pentru titlurile listate și la 24 de luni pentru titlurile nelistate.

Având în vedere că ETF-urile/fondurile mutuale din aur sunt listate, acestea vor fi considerate pe termen lung dacă sunt deținute mai mult de 12 luni și, prin urmare, impozitate la cota mai mică de 12,5%. Fondurile mutuale de aur nelistate vor fi considerate investiții pe termen lung dacă sunt deținute mai mult de 24 de luni și vor fi impozitate la cota mai mică de 12,5%.

Bugetul Uniunii prevede că modificarea urmează să intre în vigoare de la 1 aprilie 2026. Acest lucru a fost interpretat de industrie ca referindu-se la „anul de evaluare” 2026-2027.

Măsurile urmăresc și reducerea contrabandei cu aur, larg răspândită în Asia.

Creșterea raportată a contrabandei cu aur în țară, atât pe rute noi, cât și pe cele consacrate, este probabil să fie afectată. Reducerea taxelor vamale va face importurile de aur prin canale neoficiale mai puțin (sau chiar ne) profitabile.

Inporturile de aliaje de metale scumpe de pe piețele globale au afectat tranzacțiile pe piețele interne

Importurile de aliaj de platină din Emiratele Arabe Unite (care poate conține mai mult de 80% aur) au crescut în ultimele luni. Acest lucru a contribuit la tranzacționarea prețurilor aurului pe piețele interne cu o reducere față de prețurile internaționale.

Reducerea taxei la platină poate duce la o scădere a importului de aliaj de platină, deoarece diferența de taxe conform Acordului de parteneriat economic cuprinzător EAU-India (CEPA) devine mai puțin atractivă.8 Reducerea taxelor vamale va reduce, de asemenea, costul debarcat al aurului.9 Acest lucru va îmbunătăți probabil competitivitatea industriei interne a aurului și ar contribui, de asemenea, la eliberarea capitalului de lucru pentru exportatori.

Guvernul se așteaptă ca reducerile taxelor vamale să stimuleze producția de bijuterii din aur și, prin urmare, locurile de muncă în acest sector cu forță de muncă intensă. În termeni absoluti, reducerea cu 9% a taxelor vamale, menținând constant prețul internațional al aurului, cursul de schimb și valorile tarifelor10, ar trebui să se traducă într-o reducere a costurilor cu 7,7%.

Dealerii de lingouri, producătorii și comercianții cu amănuntul pot, totuși, să înregistreze o pierdere parțială a stocurilor. Estimările pieței estimează stocul deținut de bijutieri la aproximativ 400 de tone, dintre care unele ar fi fost cumpărate la niveluri de preț mai mari decât prețul post-anunțarea bugetului.

Cu toate acestea, se așteaptă ca astfel de pierderi să fie recuperate în decurs de unul sau două trimestre, ajutate de creșterea anticipată a cererii de consum ca răspuns la prețurile mai scăzute.

Împrumuturile mai recente emise cu garanții pe aur, oferite de bănci și companii financiare nebancare (NBFC) vor fi probabil afectate, având în vedere scăderea valorii garanțiilor. Odată cu creșterea prețului aurului, calculat an/perioadă pezentă, a existat o creștere notabilă a împrumuturilor garantate cu aur, acordate de bănci și NBFC, deoarece debitorii au optat să își gajeze aurul pentru nevoile lor de finanțare în loc să vândă definitiv.

Implicații pentru cererea de aur

Reducerea taxelor vamale are potențialul de a crește măsurabil cererea atât în ​​timpul sezonului viitor de cumpărare (între august și decembrie), cât și pe termen mai lung. În trecut, când taxa de import a fost crescută în 2012, a creat tendințe contrare pentru cererea de bijuterii, dar efectul său a fost și mai vizibil pe piața de lingouri și monede.

Modelul econometric privind piața de aur din India sugerează că cererea consumatorilor indieni – suma cererii de bijuterii și lingouri și monede – ar putea înregistra încă 50 de tone sau mai mult, în a doua jumătate a anului 2024, printr-o combinație de o creștere inițială a apetitului consumatorilor, având în vedere prețul mai atractiv, precum și un efect pe termen mai lung, deoarece prețurile locale se aliniază mai strâns cu prețul internațional.

Rapoartele din piață sugerează, de asemenea, că definiția revizuită a „fondurilor mutuale specificate”, care exclude ETF-urile din aur din titlurile de creanță și titlurile de pe piața monetară, este probabil să îmbunătățească fluxurile către ETF-urile din aur.

Se anticipează că reducerea taxelor și scurtarea perioadei de timp pentru investiții pe termen lung vor face peisajul investițional pentru ETF-urile din aur mai echitabil și mai atractiv. Acest lucru va da probabil un impuls suplimentar fluxurilor către aceste fonduri, care au fost martorii unui flux net constant, din aprilie 2013.

În general, deși pot exista unii factori de atenuare pe termen scurt, cum ar fi prețul plătit pentru stocurile existente sau prețul încă ridicat al aurului, analiștii consideră că reducerea taxelor vamale combinată cu tratamentul mai benefic al câștigurilor de capital pe termen lung pentru fondurile de aur, ar putea fi un catalizator important pentru cererea de aur din India pe termen lung.

Reacția inițială a pieței

Prețul intern din India a scăzut cu 7% după anunțarea bugetului Uniunii, reflectând taxa mai mică. În mod similar, valoarea activului net (NAV) a ETF-urilor din aur a scăzut cu 6,5% – 8,9%.

Rapoartele sugerează o creștere semnificativă a traficului pietonal la magazinele de bijuterii cu amănuntul și a existat o creștere raportată a primei prețului aurului local. Prin comparație, prețurile interne au fost tranzacționate cu o reducere față de prețurile internaționale, în ultimele cinci luni.

Taxa vamală de bază a fost redusă de la 10% la 5%, iar Agricultura și Infrastructura Cess (AIDC) a scăzut de la 5% la 1%.

Și taxa vamală la argint a fost redusă cu aceeași sumă, iar cea a platinei a fost redusă de la 15,4% la 6,4%.

Indexarea este utilizată pentru a ajusta prețurile de cumpărare ale activului în funcție de inflație, înainte de a calcula obligația fiscală pentru câștigurile sale de capital.

Guvernul Indiei a publicat un memorandum care explică prevederile din proiectul de lege de finanțare, pentru 2024.

În funcție de venitul impozabil, se aplică diferite rate de impozitare numite rate slabe, anul de evaluare 2026-27 ar face acest lucru aplicabil pentru câștigurile de capital pentru 2025-2026.

Memorandumul subliniază că în spatele creșterii contrabandei se află transportul ilegal de aur în scutecele copiilor, rutelele terestre secrete, aruncarea de aur în zonele de mare liberă.

Guvernul a stabilit, de asemenea, că în conformitate cu Acordul de parteneriat economic cuprinzător EAU-India (CEPA), taxa de import pentru aliajul de platină este de 5%.

Costul debarcat include taxa și costul de transport peste prețurile internaționale.

Valoarea tarifului la aur și valoarea valutară sunt notificate de către Consiliul Central de Impozite Indirecte și Vamă, în fiecare două zile.

Datele RBI (banca centrală a Indiei) arată că, în 2024, s-a înregistrat o creștere a contrabandei cu aur de 30%, calculat an, la an.