Producătorii chinezi de mașini electrice își îndreaptă atenția către România
Producătorii chinezi de mașini electrice plănuiesc investiții masive în Europa, iar România se numără printre țările vizate. Contactele recente dintre București și Beijing ar putea aduce producători chinezi de vehicule electrice și în România, oferind un impuls semnificativ economiei locale.
Producătorii chinezi de vehicule electrice au nevoie urgentă de noi fabrici în Europa pentru a evita tarifele impuse de Uniunea Europeană pe importurile de vehicule electrice din afara spațiului comunitar. UE intenționează să crească aceste tarife cu până la 48%, ceea ce ar crește considerabil prețul de achiziție al mașinilor chinezești pe piața europeană. Astfel, mutarea producției în Europa ar diminua acest impact și ar menține competitivitatea acestor vehicule în fața producătorilor tradiționali europeni, relatează Autonews.
În prezent, producătorii auto din UE consideră expansiunea producătorilor chinezi un risc major, dat fiind că aceștia ar putea domina piața prin prețuri mai mici și producție eficientă. Unele companii europene au început să încheie parteneriate cu producătorii chinezi pentru a-și proteja afacerile și a evita închiderea unităților de producție pe fondul scăderii vânzărilor globale de automobile.
Statele Unite au impus tarife de 100% pe importurile de vehicule electrice din China, accentuând tensiunile comerciale dintre cele mai mari două economii ale lumii. În schimb, Uniunea Europeană adoptă o abordare mai blândă, având nevoie de vehicule electrice accesibile pentru a atinge obiectivele de eliminare treptată a autovehiculelor cu combustie până în 2035. Totuși, eliminarea unor subvenții guvernamentale a încetinit creșterea vânzărilor de vehicule electrice în Europa.
Modelul ID.3 de la Volkswagen, de exemplu, se vinde la aproximativ 37.000 de euro, în timp ce modelul Dolphin, produs de chinezii de la BYD, are un preț de aproximativ 33.000 de euro. Producătorii chinezi de vehicule electrice dețin în prezent mai puțin de 10% din piața europeană, dar companii precum Nio și Xpeng se extind rapid datorită rețelelor lor de stații de încărcare rapidă.
Grupul SAIC, care deține MG, cea mai vândută marcă chineză în Europa, discută cu guvernul spaniol pentru a stabili locul primei sale unități de producție în Europa. De asemenea, Volvo, deținut de Geely, accelerează planurile de a produce noul său model EX30 în Ghent, Belgia, pe lângă fabrica sa din China.
Cu aceste mișcări strategice, România ar putea deveni un hub important pentru producția de vehicule electrice în Europa, beneficiind de investiții chineze și creând numeroase oportunități economice și de dezvoltare industrială.