Proiectul privind taxa pe poluare, retras de urgență de Guvern

Publicat: 30 iul. 2024, 22:17, de Corina Oprea, în ACTUALITATE , ? cititori
Proiectul privind taxa pe poluare, retras de urgență de Guvern
Proiectul privind taxa pe poluare, retras de urgență de Guvern

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a anunțat marți retragerea din procedura de transparență a proiectului de Hotărâre de Guvern (HG) referitor la metodologia de elaborare a regulilor de acces, aplicarea tarifelor și excepțiile aferente Zonelor cu Nivel Scăzut de Emisii (ZNSE).

Taxa pe poluare, de domeniul trecutului

Decizia de a retrage proiectul a fost motivată de necesitatea unei consultări mai extinse. MDLPA dorește să colaboreze îndeaproape cu partenerii din Coaliția de Guvernare, reprezentanții structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale, mediul de afaceri și societatea civilă. Această abordare urmărește asigurarea unui cadru legislativ bine fundamentat și acceptat pe scară largă.

Proiectul de HG, care a fost lansat în consultare publică pe 26 iulie, se aliniază prevederilor Legii nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă. Această lege, adoptată de Parlamentul României și publicată în Monitorul Oficial pe 31 mai 2023, stipulează că, în termen de șase luni de la intrarea în vigoare, ministerele relevante – inclusiv Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – trebuie să elaboreze metodologia de stabilire a regulilor de acces și aplicare a tarifelor pentru ZNSE, precum și excepțiile aplicabile. Aceste reglementări vor fi apoi aprobate printr-o hotărâre a Guvernului.

Legea nr. 155/2023 este parte integrantă a Jalonului nr. 288 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Aceasta impune crearea unui mecanism prin care autoritățile publice locale să adopte zone cu emisii scăzute, ca parte a eforturilor de combatere a schimbărilor climatice.

Metodologia elaborată reprezintă o măsură esențială în cadrul Comitetului Interministerial privind Schimbările Climatice (CISC), fiind inclusă ca prioritate legislativă nr. 43 în planul stabilit pentru anul 2024.

„În acest context, proiectul propus de MDLPA a fost elaborat în cadrul unui grup constituit la nivel tehnic, cu reprezentanți ai Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, ai Ministerului Transporturilor (prin Registrul Auto Român) și ai Ministerului Afacerilor Interne și are în vedere o abordare unitară la nivel național cu privire la criteriile și etapele necesare, astfel încât să fie stabilit un cadru de implementare cât mai facil pentru autoritățile publice locale și pentru cetățeni.

De asemenea, se acordă o maximă flexibilitate pentru autoritățile publice locale, care ar urma să stabilească localizarea zonelor cu emisii scăzute, dimensiunea acestora, clasele de vehicule pentru care este permis accesul nerestricționat (în funcție de norma de poluare și de tipul de carburant) și modul de abordare – dacă se stabilesc restricții sau tarifare (accesul în zona respectivă fiind condiționat de un tarif stabilit exclusiv de autoritatea publică locală).

Prin urmare, posesorul unui vehicul non-euro nu este obligat la niciun tarif dacă nu intră într-o astfel de zonă”, transmite MDLPA într-un comunicat de presă transmis marți.

Totodată, se instituie o perioadă de acomodare de un an de zile, ceea ce înseamnă că obligativitatea respectării prevederilor din Legea nr. 155/2023 și din proiectul de HG ar intra în vigoare începând cu data de 31 mai 2026.

„Nu în ultimul rând, precizăm că România se află în risc de infringement din cauza situației deficitare, chiar alarmante, a calității aerului din mai multe zone urbane din țară, unde se înregistrează creșteri ale nivelului de poluare peste media înregistrată la nivelul altor țări europene.

Ministerul Dezvoltării reafirmă că această măsură este absolut necesară pentru toți cetățenii, contribuind la asigurarea unui mediu cu aer curat, la crearea mai multor spații de relaxare, promenadă sau interacțiune, dar și la decongestionarea traficului din zonele cu mari aglomerări urbane, fără a fi afectată mobilitatea regională”, adaugă MDLPA.