Banca ,,vioaie”, cu leneșul pe reclamă, și oameni în loc de roboți
Salt Bank își promovează, printr-o campanie agresivă, prezența pe piața bancară locală, cu sloganul ,,Bancă 100 la sută românească”, ce poate fi citit inclusiv pe panourile montate în stațiile de autobuz, semn că se adresează unui public din clasa de jos, cu venituri mici și medii, oameni care circulă zilnic cu transportul public. Banca se laudă și cu performanța că un client care sună nu vorbește cu un robot, ci cu un angajat al băncii.
Salt Bank, cea mai nouă bancă lansată în România, 100% românească şi 100% digitală, se declară o bancă ,,vizionară”, o bancă altfel, care schimbă regulile jocului în lumea financiară, o bancă care vrea să reprezinte un salt în tehnologie, un salt în banking, combinând stabilitatea financiară a unei bănci cu agilitatea unui fintech.
Se adresează românilor din ţară, dar şi românilor din diaspora. Şi intră în competiţie atât cu băncile tradiţionale, cât şi cu fintech-urile.
Salt Bank a promis să aibă preţuri fair, nu ascunse, cursuri valutare bune, flexibilitate, rapiditate şi simplitate.
Aprilie 2024 a fost momentul când s-a lansat oficial Salt Bank, entitatea nou creată ca urmare a achiziţionării Idea Bank de către Banca Transilvania.
„Acum un an şi ceva s-a scris prima linie de cod şi s-au făcut primele setări în cloud pentru acest proiect. Am avut o abordare diferită. Suntem la intersecţia, la mijlocul dintre ce înseamnă un fintech şi o bancă tradiţională. Am vrut să aducem ce este mai bun din cele două lumi. Din lumea fintech venim cu o abordare fresh, de la băncile tradiţionale aducem siguranţă, încredere. Da, reprezentăm un salt în tehnologie, un salt în banking. Dar, vrem să rămânem modeşti, cu picioarele pe pământ. Aducem primul neobank făcut 100% în România“, declara Gabriela Nistor, CEO al Salt Bank, la evenimentul de lansare a băncii, în din luna aprilie.
Iniţial, banca anticipa că va ajunge la un număr de 250.000 de clienţi în primul an, iar în trei ani a plănuit să ajungă la un milion de clienţi.
În prezent, Salt Bank are deja peste 240.000 de clienţi persoane fizice, după cum spune şefa băncii. În aceste condiţii, ţinta de 250.000 de clienţi în primul an de la lansare va fi atinsă curând.
Concret, ţinţa propusă în planurile iniţiale ale Salt Bank pentru perioada imediată post-lansare a fost depăşită de ceva timp în condiţiile în care banca are în momentul de faţă peste 240.000 de clienţi persoane fizice, în mare parte tineri, activi, din mediul urban, angajaţi în domeniile IT, media, vânzări, finanţe şi construcţii. Astfel, cu siguranţă ţinta respectivă, de 250.000 de clienţi, va fi atinsă curând.
Salt Bank se îndreaptă pentru început doar către persoanele fizice, urmând să se extindă la persoanele fizice autorizate, iar ulterior posibil şi la microcompanii.
„Avem un calendar de extindere către alte categorii de utilizatori, freelancerii fiind prima categorie care va fi adresată, dar anul acesta ne focusăm să adăugăm noi funcţionalităţi aplicaţiei bancare Salt destinată persoanelor fizice“, arată un comunicat al băncii.
În ceea ce priveşte produsele băncii, planul este ca Salt Bank să ofere spre sfârşitul anului 2024 un produs de creditare, precum şi depozite în euro.
„Pregătim pentru sfârşitul de an un produs de creditare, respectiv creditul de consum, pe care suntem convinşi că îl va aprecia piaţa, şi avem în vedere şi lansarea produsului depozite în moneda euro“, spune şefa Salt Bank.
Gabriela Nistor a devenit în 2022 CEO la Idea Bank, redenumită Salt Bank, după aproape trei decenii la Banca Transilvania, din care 10 ani pe poziţia de director general adjunct retail.
În prezent, aplicaţia Salt Bank oferă o serie de produse şi servicii destinate persoanelor fizice, precum cont curent, card de debit multicurrency care are posibilitatea de a ataşa până la 17 conturi disponibile în 17 monede, depozite în lei, Spaces, puşculiţe virtuale purtătoare de dobândă ataşate contului principal. Spaces ajută clientul să pună bani deoparte pentru obiective personale stabilite, iar acesta poate activa inclusiv opţiunea Round-Up, astfel că la fiecare cheltuială se poate economisi o sumă sau un procent prestabilit în mod automat pentru proiectele personale. Clienţii sunt interesaţi de gestionarea veniturilor şi cheltuielilor proprii, după cum susţine banca, iar „Gogoaşa de Cheltuieli“ a intrat deja în limbajul uzual urban şi este folosită pentru vizualizarea rapidă a bugetului personal.
Pe palierul dobânzilor, Salt Bank oferă clienţilor o dobândă promoţională la contul curent principal şi Spaces de 3% pe an, dacă clienţii fac plăţi de minimum 1.000 lei/lună, oferta fiind valabilă în perioada 1 aprilie – 1 octombrie.
Pe lânga contul curent şi Spaces, Salt Bank oferă produse de economisire, respectiv depozite cu durată de constituire pe 3, 6, 12 luni, în lei, suma minimă pentru deschiderea unui depozit la termen fiind de 500 de lei, iar dobânda maximă ajunge la 6% /an.
În perspectivă, banca vrea să permită şi achiziţionarea de unităţi de fond, acţiuni, titluri de stat, dar nu şi crypto.
Un alt obiectiv al băncii este ca în patru ani Salt Bank să intre pe profit. „Salt Bank are obiective clare, inclusiv în zona de profitabilitate, ne-am propus să ajungem să avem profit după patru ani de activitate şi semnele sunt de bun augur“.
Pentru strategia şi dezvoltarea băncii, pachetul de investiţii planificat iniţial pentru primii 2-3 ani se ridică la 80-100 milioane euro. Iar ulterior, banca vrea să genereze venituri care să contribuie la creştere.
Importantă în strategia Salt Bank este şi partea de suport pentru clienţi, atunci când utilizatorii simt nevoia să sune şi să vorbească cu o persoană, nu cu un robot. Astfel, banca are în call center pentru început persoane, nu roboţi.
Un element de diferenţiere este cel prin care Salt Bank, deţinută integral de Grupul Banca Transilvania, a oferit clienţilor săi posibilitatea unică de a deveni fondatori şi, în timp, acţionari ai băncii, în eventualitatea listării la Bursă. Dar ce înseamnă mai exact acest statut de fondator? Clienţii înscrişi înainte de lansare beneficiază de o serie de beneficii tangibile, de opţiuni descrise drept exclusiviste, precum cinci puncte de fondator şi câte un punct suplimentar pentru fiecare persoană convinsă să îşi facă cont accesând codul de recomandare. În timp, aceste puncte vor putea fi transformate în bani, iar dacă banca se va lista la bursă, punctele vor putea fi transformate în acţiuni Salt Bank. Totodată, fondatorii primesc o asigurare de călătorie Allianz, card Mastercard Platinum şi prioritate pe viaţă în Care Center, după cum a promis banca.
O altă direcţie de diferenţiere este orientarea noii bănci şi către românii din diaspora, nu doar către românii din ţară.
Salt Bank, cu sediul în România, este deţinută integral de Grupul Financiar Banca Transilvania, grup din care face parte liderul pieţei bancare din România. În anul 2022 s-a finalizat integrarea Idea Bank, redenumită Salt Bank, în Grupul Banca Transilvania, această bancă rămânând ca o entitate de sine stătătoare. Salt Bank, fosta Idea Bank, cu obligaţiuni listate la Bursa de Valori Bucureşti, şi-a majorat în decembrie 2023 capitalul social cu 165 mil. lei prin aport în numerar de la Banca Transilvania (163 mil. lei) şi BT Investments (2 mil. lei). Ca urmare a majorării, capitalul social al Salt Bank ajunsese la 417 mil. lei, integral subscris şi vărsat, împărţit în 4.169.760.000 acţiuni, cu o valoare nominală de 0,10 lei fiecare.