BRD Groupe Societe Generale, profit net de 694 milioane lei, în semestrul unu 2024, în scădere
BRD Groupe Societe Generale a înregistrat, în primul semestru al acestui an, un profit net de 694 milioane lei, în scădere faţă de cel de 768 milioane lei obţinut în perioada similară a anului trecut, conform unui comunicat al băncii remis, joi, Bursei de Valori Bucureşti.
Rezultatul net al Grupului BRD s-a ridicat la 694 milioane lei (față de 768 milioane lei în S1 2023), în timp ce rentabilitatea capitalurilor proprii, ROE, a ajuns la 16% în S1 2024.
Raportul remis BVB arată evoluția principalilor indicatori comerciali și financiari ai BRD Groupe Société Générale la 30 iunie 2024, la nivel consolidat, în conformitate cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară (IFRS):
➢ Volume în creștere pe toate liniile de business
- activitate semnificativă de finanțare a companiilor (+22,3% în dinamică
anuală), determinată de performanța robustă atât pe segmentul IMM-urilor
(+14,3% în dinamică anuală), cât și al companiilor mari (+26,9% în dinamică
anuală)
- nivel record al creditelor acordate persoanelor fizice, 5,2 miliarde lei în S1 2024,
+51% față de aceeași perioadă a anului trecut
- creștere substanțială a bazei de depozite, +12,0% an/an, la sfârșitul lunii iunie
2024
- BRD AM pe primul loc în topul OPCVM-urilor, pentru prima dată în istoria sa,
cu o valoare de 5,1 miliarde RON active administrate, +46% față de aceeași
perioadă a anului trecut și ~21% cotă de piață, la finalul lunii iunie 2024
- creșterea gradului de adopție a aplicației de e-banking, YouBRD ajungând la
~1,6 milioane de utilizatori la finalul lunii iunie 2024, +20% față de aceeași
perioadă a anului trecut
➢ Dinamică în creștere a finanțării cu impact pozitiv
- producția cumulată de finanțări sustenabile pe ultimii 3 ani depășește
obiectivul ambițios de 1 miliard EUR, cu 18 luni în avans față de calendarul
inițial
➢ Performanța operațională determinată de creșterea volumelor și supravegherea
riguroasă a costurilor
➢ Rata creditelor neperformante în jurul nivelului minim record (2,2%), rată
confortabilă de acoperire a creditelor neperformante (77%)
➢ Evoluția costului riscurilor reflectă un nivel mai apropiat de cel caracteristic de-a
lungul unui ciclu economic
➢ Profit net de 694 milioane lei (față de 768 milioane lei în S1 2023), ROE 16%
În prima jumătate a anului, BRD a obținut o performanță comercială puternică pe toate segmentele de business. Portofoliul nostru de credite a crescut cu +14% în termeni anuali, bazându-se pe o contribuție puternică atât din partea segmentului companii, cât și a celui de retail. Am rămas un susținător activ al IMM-urilor, însoțindu-ne clienții pentru a-și îndeplini proiectele diverse, inclusiv prin implicarea în diverse programe guvernamentale de sprijin. Finanțările noi în cadrul IMM Plus au atins 3 miliarde lei în S1 2024, semnificativ peste perioada similară a anului trecut. Creditarea pe segmentul companiilor mari a menținut, de asemenea, o creștere impresionantă, de 27% în termeni anuali, datorită parteneriatului puternic și recunoașterii valorii pe piață, subliniază raportul.
Producția de credite pentru persoane fizice a fost foarte solidă, atingând volume record, de 5,2 miliarde RON (+51% față de anul trecut în S1 2024), cu o producție mai mare atât pentru creditele de consum, cât și pentru locuințe, demonstrând orientarea puternică a BRD către client.
Mai mult, BRD a continuat să-și demonstreze angajamentul de a sprijini tranziția către sustenabilitate. Până la finalul lunii iunie 2024, finanțările sustenabile cumulate ale BRD pe ultimii 3 ani au ajuns la aproape 1,1 miliarde euro, depășind deja obiectivul ambițios de 1 miliard euro, stabilit inițial pentru finalul anului 2025.
Pe lângă o bază substanțială de depozite, în creștere cu +12,0% față de anul trecut, BRD se bucură de performanțe remarcabile ale BRD AM, ce urcă pe primul loc în topul OPCVM-urilor, cu +46% creștere anuală a activelor administrate.
,,Nu în ultimul rând, rămânem concentrați să îmbunătățim experiența clienților noștri și pe canalele la distanță, aducând noi funcționalități, atât în aplicația de mobil, cât și pe platforma web. De exemplu, un program de fidelizare, Cashback, a fost adăugat recent în aplicația de mobile banking YOU BRD și a depășit deja 300 mii de utilizatori în doar o lună de la lansare. Astfel, aplicația este în continuă creștere atât în ceea ce privește funcționalitățile, cât și numărul de utilizatori, care a ajuns la 1,6 milioane la finalul lunii iunie 2024.
Toate cele de mai sus s-au tradus într-o performanță financiară solidă pentru primul semestru al anului 2024, cu un rezultat net de 694 milioane RON și rentabilitatea capitalurilor proprii (ROE) de 16%, ce include impactul noii taxe pe cifra de afaceri, în valoare de 62 milioane RON, pentru prima jumătate a anului.
În continuare, reiterăm dedicarea noastră puternică în finanțarea economiei românești, continuând să fim un partener de încredere pentru toți clienții noștri și îndeplinind cu mare responsabilitate rolul nostru cheie de bancă universală de top din România”, a declarat Maria Rousseva, CEO al BRD Groupe Société Générale.
Performanțe comerciale solide pe toate liniile de afaceri
Soldul creditelor nete ale Grupului BRD, inclusiv creanțele din leasing, a ajuns la 45 miliarde RON la sfârșitul lunii iunie 2024, reflectând o creștere de două cifre, de +14% in termeni anuali, depășind performanța pieței, determinată în principal de activitatea excelentă pe segmentul corporate, în timp ce creșterea creditării pe segmentul retail a continuat să accelereze.
Pe segmentul retail, soldul creditelor nete a crescut cu +8,5% an/an la finalul lunii iunie 2024, cu o contribuție solidă atât din partea persoanelor fizice, cât și a clienților companii mici, demonstrând orientarea puternică a BRD către client. Volumele de credite nou acordate persoanelor fizice au înregistrat o creștere record, ajungând la 5,2 miliarde de lei (+51% an/an în S1 2024), susținută de cifre solide atât pentru creditele de consum (+38% an/an în S1 2024), cât și pentru creditele pentru locuințe (+68% an/an în S1 2024). Întreprinderile mici au contribuit, de asemenea, la creșterea segmentului, soldul creditelor nete înregistrând un avans de +46,1% an/an la sfârșitul lunii iunie 2024, ca urmare a îmbunătățirii proceselor de creditare și a ofertei de produse, dar și a performanțelor bune în cadrul programelor guvernamentale.
Creditarea pe segmentul companii a continuat să înregistreze o performanță puternică
Soldul creditelor nete a crescut +22,3% an/an la finalul lunii iunie 2024), alimentată atât de IMM-uri (+14,3% an/an), cât și de companii mari (+26,9% an/an). BRD sprijină în continuare afacerile românești prin implicarea activă în programe guvernamentale și acordarea de noi finanțări companiilor care îndeplinesc criteriile specifice de eligibilitate. La finalul lunii iunie 2024, creditele nou aprobate prin programul IMM Plus au ajuns la 3,1 miliarde lei, +90% în termeni anuali față de S1 2023. În plus, activitatea de leasing a menținut un ritm de creștere substanțial (+20,3% an/an la sfârșitul lunii iunie 2024).
BRD a continuat să-și demonstreze angajamentul ferm de a sprijini tranziția către sustenabilitate
La finalul lunii iunie 2024, volumul cumulat al finanțărilor sustenabile, aferent ultimilor 3 ani, a ajuns la aproape 1,1 miliarde euro, depășind deja obiectivul ambițios de 1 miliard de euro, stabilit inițial pentru finalul anului 2025. În plus, tranzacția de referință SRT – de transfer sintetic al riscurilor semnificative, din T1 2024, încheiată între BRD și IFC (membră a Grupului Băncii Mondiale) va permite BRD să stimuleze finanțarea proiectelor de sustenabilitate de impact din România prin acordarea de împrumuturi de peste 300 de milioane euro destinate inițiativelor legate de climă și întreprinderilor mici deținute de femei.
Grupul BRD contează pe o bază solidă și diversificată de depozite, în creștere continuă, +12,0% an/an față de sfârșitul lunii iunie 2023, asigurând sursa stabilă pentru creșterea creditării. Depozitele retail au înregistrat un avans solid de +10,8% față de anul trecut, având în vedere dinamica puternică continuă a depozitelor la termen. Depozitele companiilor au crescut cu +14,3% în termeni anuali, beneficiind de intrări nete ridicate din partea clienților IMM (+15,2% an/an, la sfârșitul lunii iunie 2024), urmate de o creștere solidă din partea clienților companii mari (+13,8% an/an, la sfârșitul lunii iunie 2024).
Portofoliul de produse de economisire BRD încorporează și o ofertă diversificată de soluții de investiții prin intermediul celor 12 fonduri de investiții administrate de subsidiara BRD Asset Management, care a înregistrat o creștere solidă de +45,7% față de anul trecut a activelor administrate, la finalul lunii iunie 2024, ajungând pe prima poziție pe piața OPCVM- urilor („Organismelor de Plasament Colectiv în Valori Mobiliare”) pentru prima dată în Combinând prezența fizică și canalele la distanță BRD este alături de clienții săi printr-un mix de prezență fizică și canale la distanță, asigurând distribuția produselor și serviciilor sale în toată țara.
La 30 iunie 2024, rețeaua Băncii a ajuns la 389 sucursale (față de 441 sucursale la 30 iunie 2023) și un număr crescut de zone self- service 24/7 (212 vs. 169 la 30 iunie 2023, în mai mult de jumătate din sucursalele sale).
Noi funcționalități ale aplicației sale de mobil și/sau platformei web
Printre cele mai recent lansate se numără programul de fidelizare cashback adresat clienților BRD ce dețin carduri și schimburile valutare intrabancare între conturile proprii, disponibile 24/7/365. Aplicația You BRD continuă să crească și ca număr de utilizatori, atingând un prag de aproape 1,6 milioane, în creștere cu +20% an/an, la finalul lunii iunie 2024.
BRD continuă să inoveze pentru a răspunde nevoilor clienților și pentru a sprijini, în același timp, sectoare economice cheie. Astfel, în iunie 2024, BRD a lansat un canal digital prin care micii fermieri pot accesa creditele APIA („Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură”) direct pe site-ul său. Noul canal de distribuție online se adresează nevoii de dinamism și flexibilitate a fermierilor, care pot astfel să dedice mai mult timp activității lor de bază și să valorifice mai bine oportunitățile într-un sezon agricol extrem de intens.
Performanță financiară bună și bilanț solid
În prima jumătate a anului, venitul net bancar al Grupului BRD a crescut cu 5,7% comparativ cu aceeași perioadă din 2023, ridicându-se la 1.968 milioane lei.
Veniturile nete din dobânzi, principalul factor care a contribuit la creștere, au marcat un avans de 7,3% an/an în S1 2024, având în vedere o activitate comercială dinamică pe toate segmentele de activitate, oarecum temperat de costul mai ridicat al finanțării. Veniturile nete din comisioane au crescut cu 6,5% față de anul trecut, în principal datorită intensificării activității cu cardurile, creșterii numărului de transferuri și contribuției mai mari din partea serviciilor de custodie și brokeraj, pe fondul participării active în cadrul campaniilor Fidelis.
În timp ce utilizarea canalelor digitale este în continuă creștere, veniturile din tranzacțiile cu numerar au continuat să scadă. Alte venituri bancare (-7,9% în dinamică anuală) au fost influențate în principal de constituirea unui provizion limitat excepțional în T1 2024 și de modificarea metodei de evaluare a portofoliului de credite a BRD Finance, la valoarea justă în T2 2024, în timp ce activitatea de tranzacționare și-a menținut contribuția pozitivă la venituri.
Cheltuielile operaționale au crescut cu 8,9% față de anul trecut în S1 2024, evoluție determinată în principal de noua taxă pe cifra de afaceri, costurile cu personalul și efectul de bază legat de diminuarea contribuției cumulate la fondurile de garantare a depozitelor și de rezoluție în T2 2023. Pe o piață competitivă a talentelor, costurile cu personalul au crescut cu +7,0% an/an, comparativ cu S1 2023, determinate de salarii fixe mai mari și de alte ajustări ale pachetelor de compensații si beneficii. Pentru anul 2024, contribuția cumulată la Fondul de Garantare a Depozitelor și la Fondul de Rezoluție a fost redusă la 43,5 milioane lei, de la 68,1 milioane lei în 2023.
Cu toate acestea, impactul pozitiv al acestei reduceri de costuri a fost anulat de departe de noua taxă de 2% din cifra de afaceri, în valoare de 61,8 milioane RON pentru S1 2024 (calculată și plătită trimestrial pe baza rezultatelor efective).
Creșterea categoriei „alte costuri” reflectă, în principal, creșterea cheltuielilor IT ce susțin progresul pe harta noastră digitală.
Venitul operațional brut al Grupului BRD a ajuns la 940 milioane RON în S1 2024 (+2,4% față de S1 2023), iar raportul cost/venit a crescut integral ca urmare a noii taxe (52,2% în S1 2024 față de 50,7% în S1 2023). Excluzând impactul taxei, raportul cost/venit s-a îmbunătățit de la 50,7% în S1 2023 la 49,1% în S1 2024.
Calitatea portofoliului de credite a rămas solidă în prima jumătate a anului, rata creditelor neperformante (NPL*) situându-se în jurul nivelului minim record, ajungând la 2,2% la sfârșitul lunii iunie 2024 (în ușoară creștere de la minimul istoric de 1,9% de la sfârșitul anului 2023), în timp ce gradul de acoperire a creditelor neperformante se află la un nivel confortabil (77,3% în iunie 2024 față de 75,9% la sfârșitul anului 2023).
Costul net al riscului al înregistrat o alocare netă de provizioane de 90,8 milioane RON în S1 2024, comparativ cu eliberarea netă de provizioane de 5,2 milioane RON în S1 2023, reflectând un nivel mai apropiat de cel caracteristic de-a lungul unui ciclu economic.
Rezultatul net al Grupului BRD s-a ridicat la 694 milioane lei (față de 768 milioane lei în S1 2023), în timp ce rentabilitatea capitalurilor proprii, ROE, a ajuns la 16% în S1 2024.
Reflectând o poziție solidă de capital, rata de adecvare a capitalului a BRD s-a situat la 23,1% la finalul lunii iunie 2024 (fondurile proprii incluzând 50% din profitul net din 2023, conform hotărârii AGA), comparativ cu 22,3% la finalul lunii iunie 2023.