Mare atenție! Rugăciunile fumătorilor nu se pun! – crede ÎPS Teodosie…

Publicat: 05 aug. 2024, 06:56, de Radu Caranfil, în OPINII , ? cititori
Mare atenție! Rugăciunile fumătorilor nu se pun! - crede ÎPS Teodosie...
ÎPS Teodosie

Păcatele noastre se amestecă cu virtuțile într-o horă nesfârșită. Așa suntem croiți. Iar declarațiile unor figuri religioase nu fac decât să adauge și mai multe nuanțe de gri moralității. Una dintre astfel de declarații recente vine de la Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, care a afirmat că rugăciunile fumătorilor nu sunt luate în considerare de Dumnezeu, pe motiv că fumatul este un păcat împotriva firii. Să analizăm această afirmație controversată și să explorăm întrebările pe care le ridică: de la ce categorii de păcătoși sunt acceptate rugăciunile și ce loc ocupă fumătorii în ierarhia păcătoșilor?

Fumatul ca păcat împotriva firii

Potrivit ÎPS Teodosie, acest personaj generator de comic în stare pură, fumatul este considerat un „păcat împotriva firii„, o clasificare severă care, din perspectiva sa, invalidează rugăciunile celor care practică acest viciu. În teologia ortodoxă, păcatele împotriva firii sunt considerate a fi acele acte care contravin ordinii naturale a creației divine. Fumatul, în acest context, ar fi văzut ca o încălcare a corpului, care este văzut ca un templu al Duhului Sfânt.

Însă această poziție ridică numeroase întrebări. De ce ar fi fumatul, o acțiune autodistructivă dar consensuală, considerat un păcat atât de grav? Dacă fumatul este atât de condamnabil, cum se face că alte obiceiuri nocive, cum ar fi consumul excesiv de alcool sau mâncarea nesănătoasă, nu primesc aceeași condamnare vehementă?

Rugăciuni și păcătoși: cine este ascultat?

Din perspectiva religioasă, rugăciunea este un act de comunicare cu divinitatea, un moment de introspecție și căutare a alinării spirituale. Însă, dacă ar fi să ne luăm după declarațiile ÎPS Teodosie, se pare că există o ierarhie a păcătoșilor în funcție de gravitatea păcatelor lor, iar fumătorii par să fie în partea de jos a acestei scări.

Este interesant de observat cum, în această viziune, păcatele sunt ierarhizate, iar rugăciunile sunt filtrate printr-un fel de barieră morală. Astfel, se deschide o cutie a Pandorei de întrebări: dacă fumatul este atât de grav, ce se întâmplă cu rugăciunile celor care mint, fură sau comit adulter? Sunt și acestea considerate nule și neavenite? Sau există o oarecare „ierarhie a păcatelor”, unde unele greșeli sunt mai ușor de trecut cu vederea decât altele?

O privire la alți păcătoși „admiși”

Dacă rugăciunile fumătorilor sunt respinse, atunci care sunt categoriile de păcătoși ale căror rugăciuni sunt totuși acceptate? Istoria religioasă și textele sfinte arată că Dumnezeu este milostiv și dispus să ierte păcatele celor care se căiesc sincer. Așadar, în această lumină, se ridică o întrebare fundamentală: este fumatul un păcat care nu poate fi iertat, indiferent de pocăință?

Într-o lume ideală, rugăciunile ar trebui să fie ascultate indiferent de greșelile celui care se roagă, cu condiția ca rugăciunea să vină dintr-o inimă sinceră și umilă. De altfel, în multe tradiții religioase, păcătoșii notorii, inclusiv criminalii, hoții și prostituatele, au fost primiți cu brațele deschise în comunitatea de credincioși, atât timp cât au arătat semne de pocăință. Așadar, de ce ar fi fumătorii o excepție?

O perspectivă critică asupra declarațiilor ÎPS Teodosie

Criticile la adresa declarațiilor ÎPS Teodosie nu s-au lăsat așteptate. Mulți au considerat această afirmație drept o interpretare rigidă și excesiv de literală a învățăturilor religioase. Alții au văzut în aceste declarații o încercare de a impune un anumit tip de moralitate, care exclude o mare parte din credincioși.

De asemenea, o întrebare esențială rămâne: cine are autoritatea de a decide ce rugăciuni sunt acceptabile și care nu? În tradiția ortodoxă, dar și în multe alte tradiții religioase, se crede că doar Dumnezeu poate judeca sufletele oamenilor. Prin urmare, este discutabil dacă o autoritate religioasă poate face astfel de afirmații categorice, fără a risca să se substituie judecății divine.

Între moralitate și milă

În final, problema rugăciunilor fumătorilor ridică o întrebare mai largă despre natura păcatului și despre cum sunt ele percepute în cadrul comunității religioase. Dacă rugăciunile sunt un dialog între om și divinitate, este oare drept să le negăm celor care se luptă cu anumite vicii?

Este esențial să ne amintim că fiecare om este un amestec complex de bine și rău, iar judecata morală nu ar trebui să fie făcută în mod superficial. Fumatul poate fi văzut ca un viciu, dar aceasta nu înseamnă că un fumător nu poate avea o relație autentică și sinceră cu divinitatea. Într-un final, poate că ceea ce contează cel mai mult nu este puritatea absolută, ci dorința sinceră de a căuta alinare și adevăr.

Astfel, indiferent de păcatele noastre, rugăciunea rămâne un refugiu pentru cei căutători, o ancoră spirituală în vremuri de nevoie. În loc să ne concentrăm pe cine este „demn” sau „indemn” de a se ruga, poate ar fi mai bine să ne concentrăm pe propria noastră căutare de sens și pe încercarea de a fi mai buni, în ciuda tuturor slăbiciunilor noastre.