Damen Shipyard Mangalia SA a intrat în insolvență. Acționarul olandez are datorii neachitate de 160 de milioane de euro.
Compania Damen Shipyards Mangalia SA, care operează șantierul naval Damen Mangalia, a intrat în insolvență, în urma aprobării deciziei în acest sens, de către instanța de judecată, la cererea proprie a companiei.
Casa de Insolvență Transilvania (CITR) Filiala București a fost numită administrator judiciar provizoriu.
Acționar majoritar la Damen, cu 51% din capital, este societatea de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei.
Grupul olandez Damen Holding BV deține restul de 49% din acțiuni, dar și controlul asupra managementului operațional al șantierului, în baza acordului de asociere încheiat în 2018, când coreenii de la Daewoo și-au cedat participația majoritară.
Damen Holding BV a cerut insolvența Damen Shipyards Mangalia SA pe 28 mai. După 2 zile, pe 30 mai, pe rolul instanței a fost înregistrată și solicitarea proprie de intrare în insolvență formulată de compania operatoare a șantierului, încuviințată acum de instanță.
Peste 1.000 dintre cei 1.500 de salariați ai șantierului naval au intrat în șomaj tehnic.
Mai mulți creditori au depus deja declarații de creanță, respectiv cei doi acționari, Damen Holding BV și Șantierul Naval 2 Mai SA, precum și NRG Navy Ren Group Maritime, Messer România Gaz, Pipe Construct, Biamar Focus, Subshore Mangaia, Subsore R, Jotun România, Iridex Group Salubrizare, Muehlan, Cucor Construct, Pachira&Valven, Maha Pub Catering, Radu Construct Alpin și Industrial Cruman.
Principalele termene dispuse de instanță în acest dosar sunt: 02.08.2024: înregistrarea cererilor de admitere a creanțelor asupra averii debitorului 22.08.2024: termenul de verificare a creanțelor, de întocmire si publicare în BPI a tabelului preliminar de creanțe 27.08.2024, ora 12: data primei ședințe a adunării creditorilor
Olandezii de la Damen au dat România în judecată în februarie anul acesta la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris.
Aceștia au cerut rezilierea acordului de asociere, încheiat în 2018, și despăgubiri de jumătate de miliard de euro, din cauza faptului că, printr-o lege adoptată de Parlament la finalul lunii iunie 2023, companiile aflate în situația specială ca cea a Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice.
″Potrivit Damen Holding BV, această modificare legislativă ar fi încălcat prevederile contractuale (…) convenite în anul 2018, prin care Damen a obținut controlul managerial și operational deplin asupra Damen Shipyards Mangalia SA″, se arată într-un document al Șantierul Naval 2 Mai SA.
Potrivit sursei citate, în prezent, valoarea deținerii majoritare a Șantierului Naval 2 Mai SA la Damen Shipyards Mangalia SA este trecută în contabilitate la suma de 15,6 milioane lei.
Dar pentru că societatea mixtă a înregistrat capitaluri proprii negative care nu pot fi acoperite din profituri viitoare într-un interval de timp ″rezonabil″, compania românească de stat va trebui să-și reevalueze participația și să recunoască o ajustare pentru pierdere de valoare în cursul acestui an.
Damen Shipyards Mangalia nu și-a raportat încă nici rezultatele pe 2022. În cei trei ani întregi anteriori de management operațional olandez, coroborat cu acționariat majoritar românesc de stat (2019-2021), compania a cumulat pierderi în sumă totală de circa 338 milioane lei.