Industria auto slăbită încetinește întreaga economie germană
Grupurile auto VW, Mercedes și BMW au înregistrat toate o scădere a vânzărilor, în prima jumătate a anului 2024, din cauza cererii slabe, a creșterii costurilor și a tranziției întârziată către e-mobilitate.
Această situație este indicată de rapoartele dezamăgitoare semestriale ale celor trei mari producători auto germani.
Toți au înregistrat scăderi ale vânzărilor: Volkswagen (VW) cu o scădere de 0,6% la 4,35 milioane de vehicule vândute, iar BMW cu minus 0,1% la 1,21 milioane de autoturisme. Mercedes a găsit cumpărători doar pentru 1,17 milioane de vehicule, ceea ce corespunde unui declin de șase procente, potrivit presei germane.
Prin urmare, uzina din Bruxelles, care înregistrează pierderi și în care se produc mașini ale grupului VW de 70 de ani, este posibil să își închidă porțile.
Cu toate acestea, doar vehiculele cu propulsie electrică se produc acolo din 2018. Faptul că alte 50 de uzine europene ale VW sunt încă cu afacerile pe roșu este un secret bine păstrat al grupului.
Cu toate acestea, situația este definitorie pentru întreaga industrie auto germană, care suferă din cauza creșterii costurilor, a scăderii cererii și a întârzierii transformării către electromobilitate.
Situația la VW este mai gravă, unde marca de bază VW, și în special Audi, trage în jos cifrele de vânzări ale grupului.
Afacerile sunt deosebit de slabe în China, unde Grupul VW vinde aproximativ o treime din toate mașinile: vânzările în Regatul de Mijloc au scăzut cu aproximativ o cincime.
Cu toate acestea, creșterile din America de Nord, America de Sud și Europa de Vest aproape au compensat scăderile din China.
Dar filiala de la Ingolstadt Audi a înregistrat și o scădere de opt procente a vânzărilor în prima jumătate a anului, în timp ce mărcile Škoda și Seat au reușit să crească.
Drept urmare, fabrica cu pierderi din Bruxelles, unde mașinile Grupului VW sunt produse de 70 de ani, este probabil să își închidă porțile. Totuși, din 2018, acolo au fost fabricate doar vehicule cu acționare electrică, cel mai recent Audi Q8 e-tron – dar SUV-ul scump și învechit s-a dovedit a fi un vânzător lent.
Câte dintre celelalte 50 de fabrici europene VW erau încă în roșu este un secret corporativ bine păzit. Cu toate acestea, situația este tipică pentru întreaga industrie auto germană, care suferă de creșterea costurilor, scăderea cererii și o transformare întârziată la electromobilitate.
Nici producătorii de automobile din țară nu sunt priviți ca având un viitor foarte promițător pe bursă, ceea ce se reflectă în evaluările lor persistent scăzute.
VW tranzacționează cu puțin peste trei ori profitul din anul precedent – această valoare extrem de scăzută este un indiciu că profesioniștii financiari cred că grupul din Wolfsburg va vedea probabil o scădere, mai degrabă decât o creștere bruscă a câștigurilor în viitor.
Situația este inversă pentru pionierul american al mașinilor electrice Tesla, care este evaluat la bursă la peste 40 de ori profitul din 2023. Chiar dacă vânzările la Tesla au slăbit recent, pe viitor sunt așteptate randamente semnificativ mai mari pe bursă.
De asemenea, furnizorii sunt afectați
Dar problemele industriei auto germane se extind și la mulți furnizori care trebuie să reducă personalul. De exemplu, Bosch, unde 7.000 de oameni își pierd locul de muncă după pierderea vânzărilor – același număr sunt la producătorul de anvelope Conti, care este în roșu. Și la furnizorul foarte îndatorat ZF Friedrichshafen, se zvonește că 12.000 de locuri de muncă sunt în pericol.
Slăbiciunea industriei, care este cea mai importantă și cea mai mare din Germania, cu puțin peste jumătate de trilion de euro în vânzări anuale în 2022 și 786.000 de angajați, se răspândește în întreaga economie națională – și se mișcă cu greu.
Deși producția economică (PIB) a crescut cu 0,2 la sută în primul trimestru, față de perioada precedentă, aceasta este cu 0,2 la sută mai mică decât anul precedent.
Potrivit Deutsche Bundesbank, PIB-ul este probabil să crească ușor în al doilea trimestru. Cu toate acestea, economiștii nu se așteaptă ca economia germană să facă salturi mari în acest an, se așteaptă ca lucrurile să se îmbunătățească puțin anul viitor.
Recent, au existat o serie de apeluri de avertizare din partea economiei cu privire la competitivitatea Germaniei: de exemplu, discursul supărat al șefului Deutsche Börse, Theodor Weimer, care a descris țara drept un „junk shop”, sau al lui Siegfried Russwurm, șeful Federal Asociația Industriei Germane, care a prezis un declin în temerile globale. De asemenea, a vorbit cu vehemență împotriva tarifelor UE pentru mașinile electrice chinezești.
Cu toate acestea, rămâne îndoielnic dacă companiile germane de mașini s-ar putea afirma împotriva concurenței, fără decizia UE, privind importurile auto din China.