Salariile de la Înalta Curte de Casație și Justiție vor fi plătite din bugetul paralel

Publicat: 14 aug. 2024, 10:12, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Salariile de la Înalta Curte de Casație și Justiție vor fi plătite din bugetul paralel

Guvernul adoptă azi un proiect de hotărâre privind alocarea unor sume totale de31,7 milioane de lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, zis și bugetul paralel, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. 

Articolul 1 din proiectul de hotărâre stipulează suplimentarea bugetului Înaltei Curți de Casație și Justiție pe anul 2024 cu suma de 31.715 mii lei, reprezentând credite de angajament și credite bugetare, la capitolul 61.01 „Ordine publică și Siguranță națională”, Titlul 10 ”Cheltuieli de personal”, cu suma de 19.377 mii lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru plata drepturilor cuvenite personalului desemnat în birourile electorale, Titlul 20 „Bunuri și servicii” cu suma de 6.727 mii lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru plata chiriei spațiului unde își desfășoară temporar activitatea personalul Înaltei Curți de Casație şi Justiție, pentru serviciile de preluare, prezentare, prelucrare și expediere a actelor de procedură, precum și servicii interne și internaționale din sfera serviciului poștal universal și servicii de coletărie pentru Înalta Curte de Casație și Justiție, pentru extinderea implementării Platformei software integrate pentru managementul economico – financiar si administrativ la Înalta Curte de Casație și Justiție, precum și Titlul 59 „Alte cheltuieli”, cu suma de 5.611 mii lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru plata contribuției la Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap.

Ce este ”bugetul paralel”

Banii vor fi luați din fondul de rezervă, zis și bugetul paralel. Fondul gestionat de către Guvern poate fi folosit în situații de criză sau pentru acoperirea unor nevoi neprevăzute care nu au fost incluse în bugetul principal.

Termenul „buget paralel” este folosit pentru a evidenția faptul că acest fond este gestionat separat de bugetul principal al statului și că banii din acest fond sunt utilizabili doar în anumite situații specifice. Alocarea și utilizarea acestui fond sunt de obicei supuse unor reguli și proceduri specifice pentru a asigura transparența și responsabilitatea în gestionarea resurselor financiare.

În general, Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului este important pentru a asigura flexibilitatea financiară a statului în fața unor situații neprevăzute și pentru a putea răspunde rapid unor crize sau urgente care pot apărea în activitatea guvernamentală.

Cheltuieli necesare pentru plata drepturilor cuvenite personalului desemnat în birourile electorale

Prin O.U.G. nr. 21/2024 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfășurarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 şi a alegerilor pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024, s-a dispus organizarea la data de 09.06.2024 a două tipuri de scrutin, respectiv alegeri pentru membrii din România în Parlamentul European și alegeri pentru autoritățile administrației publice locale.

Potrivit art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 206/2024 pentru aprobarea bugetului şi a cheltuielilor necesare pregătirii şi desfășurării în bune condiții a alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 şi a alegerilor pentru autoritățile administrației publice locale din anul 2024, prevede că „Pe durata funcționării birourilor electorale, autoritățile şi instituțiile publice la care sunt angajate persoanele prevăzute la art. 23 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2024 le asigură acestora plata drepturilor salariale, a indemnizațiilor de detașare, precum şi a oricăror alte diurne şi drepturi bănești cuvenite potrivit legii.”

În conformitate cu prevederile art. 112 din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, cheltuielile pentru organizarea și desfășurarea alegerilor locale se suportă de la bugetul local ale unității administrativ-teritoriale, iar membrilor birourilor electorale li se acordă o indemnizație stabilită prin hotărâre a Guvernului.

Potrivit art. 121 alin. (23) și alin. (24) din aceeași lege, pe perioada cât funcționează birourile şi oficiile electorale, membrii acestora se consideră detașați, iar plata drepturilor salariale, a indemnizațiilor de detașare, a altor diurne decât cele prevăzute la alin. (23), precum şi a oricăror alte drepturi bănești cuvenite, potrivit legii, membrilor birourilor electorale va fi asigurată de autoritățile şi instituțiile publice la care sunt angajate din surse de la bugetul de stat. Aceste prevederi legale se aplică personalului art. 13 din O.U.G. nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei, cât și personalului auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești, prevăzut de Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea (în vigoare în perioada de referință), precum și asistenților judiciari.

În temeiul prevederilor art. 121 din Legea nr. 393/2004 coroborate cu cele ale dispozițiilor art. 13 din O.U.G. nr. 27/2006, personalul prevăzut la art. 13 din OUG nr. 27/2006, care are calitatea de membru al birourilor electorale de circumscripție constituite pentru alegerile locale, are dreptul la indemnizația stabilită prin hotărâre a Guvernului, conform prevederilor art. 112 alin. (3), precum și la o indemnizație de detașare stabilită conform art. 13 din OUG nr. 27/2006, ambele indemnizații urmând a fi achitate de angajator din surse de la bugetul de stat.

Personalul prevăzut la art. 13 din OUG nr. 27/2006 beneficiază de aceste sume până la intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 46/2024 privind unele măsuri bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, care prevede la art. XI faptul că „În aplicarea art. 2 alin. (2) lit. a) şi alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2024, de sumele prevăzute la art. 13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiției, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază numai judecătorii a căror prezență în cadrul birourilor electorale este obligatorie potrivit legii.”

Ulterior intrării în vigoare a OUG nr. 46/2024, de diurna în cuantum de 2% din indemnizația de încadrare brută lunară beneficiază judecătorii care fac parte din Biroul Electoral Central și cei din componența biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate. Valoarea drepturilor bănești cuvenite personalului din cadrul instanțelor judecătorești desemnat în birourile electorale, în conformitate cu prevederile legale sus-menționate este în sumă este de aproximativ 19.377 mii lei, sumă fundamentată pe baza necesarului transmis de curțile de apel.

În acest context, se impune suplimentarea bugetului Înaltei Curți de Casație şi Justiție pe anul 2024 cu suma de 19.377 mii lei, reprezentând credite de angajament şi credite bugetare, la capitolul 61.01 „Ordine publică și Siguranță națională”, Titlul 10 „Cheltuieli de personal”, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru plata drepturilor bănești cuvenite personalului din cadrul instanțelor judecătorești desemnat în birourile electorale.

Cheltuieli privind închirierea spațiului unde își desfășoară temporar activitatea personalul Înaltei Curți de Casație şi Justiție

Ca urmare a demarării lucrărilor cu privire la obiectivul de investiții: “Reabilitarea prin consolidare, extindere și reconfigurare interioară a sediului administrativ al Înaltei Curți de Casație și Justiție, str. Batiștei, nr. 25, sector 2, București”, între Înalta Curte de Casație şi Justiție şi Camera de Comerț şi Industrie s-a încheiat Acordul-cadru de achiziție publică de servicii nr. 30/27.06.2023.

În conformitate cu prevederile Acordului-cadru, Înalta Curte de Casație şi Justiție şi Camera de Comerț şi Industrie încheie contracte subsecvente al căror obiect constă în prestarea de servicii de închiriere cu privire la un bun imobil situat în București, str. Octavian Goga nr. 2, sector 3, necesar desfășurării activității Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, cu obligația corelativă a instanței supreme de a achita contravaloarea chiriei aferente spațiului închiriat. În anul 2024 au fost aprobate credite de angajament si credite bugetare în valoare de 10.000 mii lei, iar limita aprobată de credite de angajament si credite bugetare în care se pot încheia angajamente legale şi se pot efectua plăți este de 9.600 mii lei, în conformitate cu prevederile Legii finanțelor publice nr. 500/2002.

Valoarea estimată lunară a cheltuielilor cu închirierea spațiului este în sumă de aproximativ 894 mii lei, iar pentru acoperirea cheltuielilor cu serviciile de închiriere, aferentă perioadei ianuarie – decembrie 2024, sunt necesare fonduri în valoare de 10.725 mii lei. Din limita aprobată au fost achitate facturile aferente lunilor noiembrie si decembrie 2023, în valoare totală de 1.775 mii lei, întrucât în luna decembrie 2023 plata acestora nu a fost posibilă.

Prin urmare, cheltuielile totale aferente anului 2024 necesare pentru închirierea spațiului unde își desfășoară temporar activitatea personalul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sunt în sumă de 12.500 mii lei. În acest context se impune suplimentarea bugetului Înaltei Curţi de Casaţie și Justiţie pe anul 2024 cu suma de 2.900 mii lei, reprezentând credite de angajament şi credite bugetare la capitolul 61.01 „Ordine publică și Siguranţă naţională”, Titlul 20 „Bunuri şi servicii”, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru plata chiriei spațiului unde își desfăşoară temporar activitatea personalul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie ca urmare a demarării lucrărilor de reabilitare şi consolidare a sediului Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiție din strada Batistei nr. 25, Sector 2.

Cheltuieli privind serviciile poștale pentru expedierea actelor de procedură, precum și servicii poștale interne și internaționale din sfera serviciului poștal universal și servicii de coletărie.

Serviciile poștale pentru expedierea actelor de procedură, precum și serviciile poștale interne și internaționale din sfera serviciului poștal universal și servicii de coletărie sunt indispensabile desfășurării normale a activității Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, atât în calitate de instanță de judecată care îndeplinește un serviciu de interes public, cât și de ordonator principal de credite.

Valoarea estimată pentru prelucrarea și expedierea trimiterilor, în funcție de categorie, pentru perioada de 1 lună, este în sumă de aproximativ 200 mii lei.

În acest context se impune suplimentarea bugetului Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pe anul 2024 cu suma de 1.200 mii lei, reprezentând credite de angajament şi credite bugetare la capitolul 61.01 „Ordine publică și Siguranţă naţională”, Titlul 20 „Bunuri şi servicii”, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru plata servicii de preluare, prezentare, prelucrare și expediere a actelor de procedură, precum și servicii interne și internaționale din sfera serviciului poștal universal și servicii de coletărie pentru Înalta Curte de Casație și Justiție.

Cheltuieli privind extinderea implementării Platformei software integrate pentru managementul economico-financiar si administrativ la Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ)

În conformitate cu prevederile art. 142 din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară, „Bugetul curților de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate și al judecătoriilor aprobat pentru cheltuielile de personal ale acestor instanțe, precum și cel aprobat pentru alte categorii de cheltuieli intrinsec legate de cheltuielile de personal este cuprins în bugetul Înaltei Curți de Casație și Justiție și este gestionat de aceasta, președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție având calitatea de ordonator principal de credite pentru instanțele judecătorești cu privire la aceste categorii de cheltuieli.”

La nivelul Înaltei Curți de Casație și Justiție a fost implementată Platforma software integrată pentru managementul economico-financiar si administrativ. În scopul gestionării integrate și unitare a aspectelor de natură economică, financiară și administrativă ce decurg din preluarea calității de ordonator principal de credite pentru cheltuielile de personal și cele intrinsec legate de aceste cheltuieli pentru instanțele judecătorești, a fost identificată necesitatea extinderii implementării Platformei software integrate pentru managementul economico-financiar si administrativ, la nivelul curților de apel și tribunalelor.

Soluția informatică anterior menționată reprezintă o recomandare formulată de Curtea de Conturi în cadrul misiunii de audit financiar asupra situațiilor financiare centralizate ale Înaltei Curți de Casație și Justiție, aferente exercițiului financiar al anului 2023.

Extinderea implementării Platformei software integrate pentru managementul economicofinanciar și administrativ, la nivelul curților de apel și tribunalelor, are în vedere următoarele module:

– Componenta SIMEC: Buget, ALOP, Contabilitate, Darea de seama, Raportare Forexebug;

– Componenta eSAL – managementul integrat al salarizării publice;

– Componenta eHJ – managementul hotărârilor judecătorești.

Astfel, consolidarea capacității administrative și manageriale a Înaltei Curți de Casație și Justiție necesită implementarea unei infrastructuri software extinse și integrate, adaptate la schimbările procedurale și organizatorice curente.

Implementarea sistemului informatic prezintă următoare beneficii: asigură acces rapid la informații pentru decizii în timp real; eficientizează activitatea prin automatizare și reducerea erorilor; îmbunătățește pregătirea profesională și performanța angajaților Înaltei Curți; conduce la standardizarea procedurilor de lucru, consolidarea structurilor de date, reducerea timpilor de așteptare și acces la informații, scurtarea duratei procedurilor de rutină, rezolvarea rapidă și interactivă a problemelor și cererilor, reducerea semnificativă a costurilor interne, conformitatea cu reglementările legislative în vigoare, contribuind astfel la crearea unui mediu colaborativ și profesionist, orientat spre atingerea obiectivelor manageriale.

Totodată, extinderea implementării Platformei software integrate, la nivelul curților de apel și tribunalelor, dotate cu o bază de date unică, este esențială pentru a: simplifica și uniformiza procedurile de lucru interne, elimina redundanța datelor, permite utilizarea aceluiași instrument de lucru de către toate instituțiile subordonate, reduce costurile în sistemele insulare, centraliza eficient datele, oferind acces imediat și simplificat, precum și pentru a asigura un nivel avansat de protecție a datelor, prin acces autorizat și nivele diferite de securitate.

Valoarea totală maximă a achiziției este în sumă de 2.627 mii lei și a fost evaluată prin raportare la costurile de piață ale proiectului informatic în funcție de natura și complexitatea acestuia. În acest context se impune suplimentarea bugetului Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pe anul 2024 cu suma de 2.627 mii lei, reprezentând credite de angajament şi credite bugetare la capitolul 61.01 „Ordine publică și Siguranţă naţională”, Titlul 20 „Bunuri şi servicii”, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru extinderea implementării Platformei software integrate pentru managementul economico – financiar si administrativ la Înalta Curte de Casație și Justiție, cu scopul de a spori și consolida capacitatea administrativă și managerială atât la nivelul aparatului de specialitate, cât și în cadrul curților de apel și tribunalelor.

Cheltuieli necesare asigurării fondurilor pentru achitarea integrală a contribuției la Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap

onform Legii nr. 448/2006 privind protecția si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările si completările ulterioare, Înalta Curte de Casație și Justiție are obligația să plătească către bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare perioadei de raportare, contribuția la Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap.

Ținând cont de faptul că obligația în cauză se achită până la data de 25 inclusiv a lunii următoare perioadei de raportare, pentru efectuarea în termenul prevăzut de reglementările în vigoare a tuturor operațiunilor privind deschiderea creditelor bugetare și repartizarea acestora conform normelor în vigoare (elaborarea documentațiilor, exercitarea controlului financiar preventiv propriu și delegat, aprobarea și transmiterea la Ministerul Finanțelor, operarea la nivelul instanțelor și efectuarea plăților prin virament cu respectarea procedurilor de rezervare și recepție ale Sistemului Național de raportare Forexebug), este necesară urgentarea demersurilor de asigurare a fondurilor necesare plății acestei contribuții.

În anul 2024 au fost aprobate credite de angajament si credite bugetare în valoare de 12.000 mii lei. Limita aprobată de credite de angajament si credite bugetare în care se pot încheia angajamente legale și se pot efectua plăti este de 10.800 mii lei. Din această limită a fost achitată contribuția datorată până la luna iunie 2024, inclusiv.

Creditele bugetare rămase de deschis sunt în suma de 1.906 mii lei. Valoarea necesarului lunar privind contribuției la Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap este în sumă este de aproximativ 1.509 mii lei.

Având în vedere evoluția execuției bugetare pe anul 2024, la nivelul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie se constată necesitatea asigurării fondurilor până la 31 decembrie 2024 pentru achitarea integrală a contribuţiei la Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap a cărei amânare ar conduce la plata dobânzilor şi penalităţilor de întârziere.

În acest context, se impune suplimentarea bugetului Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pe anul 2024 cu suma de 5.611 mii lei, reprezentând credite de angajament şi credite bugetare, la capitolul 61.01 „Ordine publică și Siguranţă naţională”, Titlul 59 „Alte cheltuieli”, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru plata contribuției la Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap.