3 pași simpli pentru o returnare corectă și rapidă a ambalajelor cu garanție
Returnarea ambalajelor cu garanție la automatele de colectare (RVM) poate fi un proces rapid și facil, dacă respectăm câteva reguli simple. Aceste reguli au ca scop accelerarea procesului de validare și prevenirea situațiilor în care ambalajele sunt refuzate de către RVM. RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) în România, a prezentat aceste reguli înainte de intrarea României în Hora Reciclării și continuă să o facă și în prezent.
Iată care sunt pașii recomandați de RetuRO pentru a returna ambalaje cu garanție la RVM-uri, corect, rapid și fără bătăi de cap.
Pasul 1. Identificarea și pregătirea ambalajelor cu garanție pentru returnare
Chiar dacă cei mai mulți dintre producători, importatori și distribuitori au intrat în Hora Reciclării, este posibil să ne mai întâlnim cu ambalaje rămase din stocuri vechi, care nu prezintă simbolul “Ambalaj cu Garanție” și pentru care nu se percepe garanția de 50 de bani. Pentru a le identifica pe cele care pot fi returnate, caută simbolul “Ambalaj cu Garanție” imprimat în imediata apropiere a codului de bare. Mai departe, pregătește recipientele pentru returnare, golindu-le de conținut și fără a le deteriora în vreun fel.
Pasul 2. Depozitarea ambalajelor cu garanție înainte de a fi returnate
Depozitarea este un alt pas important în procesul de recuperare a garanției, deoarece acceptarea ambalajelor cu garanție de către RVM presupune ca acestea să fie întregi, nedeformate și cu eticheta intactă. Această măsură a fost luată pentru a preveni fraudele, altfel, același ambalaj ar fi putut fi returnat de mai multe ori, lucru care ar fi pus în pericol buna funcționare a întregului sistem. Cei care au returnat ambalaje și înainte de implementarea SGR știu că depozitarea impunea crearea unui spațiu special, în care să poată fi adunate un număr destul de mare de ambalaje. Acest lucru se întâmpla deoarece, anterior SGR, existau mult mai puține puncte de colectare, dispuse la mare distanță unul de celălalt.
Astăzi, depozitarea nu ar mai trebui să ne consume din spațiul de acasă. Tot mai mulți comercianți au amenajat puncte de colectare a ambalajelor SGR, astfel încât acestea pot fi returnate oricând mergem la cumpărături sau ieșim la o plimbare. Totodată, returnând puțin și des, prevenim situațiile în care planurile noastre de a returna ambalajele strânse timp de o săptămână sau mai mult, într-o dimineață de weekend, se suprapun cu cele ale altor zeci de vecini.
În plus, un flux constant de returnare îi ajută pe comercianți să prevadă mai ușor ziua în care trebuie să solicite ridicarea ambalajelor, evitând astfel blocajele.
Pasul 3. Cum returnăm ambalajele la RVM
Presupunând că pașii anteriori au fost parcurși, iată ce trebuie să facem odată ajunși în fața unui RVM. Ambalajele cu simbol SGR sunt identificate de aparat pe baza codului de bare unic și al logo-ului ”Ambalaj cu Garanție”. Uneori, datorită variațiilor de temperatură, PET-urile închise cu dop se pot deforma, așa că primul lucru pe care trebuie să îl faci când ajungi la RVM este să deschizi puțin dopul dacă observi că ambalajul nu are forma sa obișnuită. Identificarea și validarea ambalajelor de către RVM se face cu ajutorul unui senzor optic și a unuia ce măsoară greutatea, așa că orice deformare poate duce la o scanare eronată a codului de bare și respingerea acestuia, la fel cum prezența de conținut în ambalaj poate avea același rezultat din cauza greutății ce depășește limitele presetate. O altă condiție, aplicabilă în cazul recipientelor din sticlă, este ca acestea să fie returnate fără dopul de plută. Dacă returnezi astfel de ambalaje, asigură-te că ai îndepărtat dopul înainte de returnare.
În continuare, introducerea în RVM a recipientelor se face fără grabă, unul câte unul și urmărind instrucțiunile de pe ecranul aparatului. Unele ambalaje au nevoie de câteva secunde în plus pentru a fi validate și procesate, iar dacă introducem alt ambalaj în acest timp, riscăm să blocăm RVM-ul. Uneori, mai pot apărea erori în cazul dozelor de aluminiu cu cheiță și în cazul PET-urilor cu toartă. În aceste situații, încearcă din nou după ce îndepărtezi și arunci la un coș de gunoi cheița sau toarta. Nu în ultimul rând, dacă un ambalaj tot refuză să fie validat, rotește-l astfel încât codul de bare să nu fie orientat în jos și încearcă să îl introduci cu gâtul spre tine sau cu gâtul spre aparat.
Dacă urmezi toți acești pași, returnarea ambalajelor înscrise în SGR, la orice punct de returnare dotat cu RVM, ar trebui să meargă ca pe roate. Dar, dacă totuși întâmpini vreo problemă, deși ai urmat sfaturile de mai sus și ai convingerea că ambalajele tale respectă toate condițiile pentru a fi returnate, tot ce trebuie să faci este să ceri ajutor unui reprezentant al magazinului.
SGR este încă la început de drum în România, însă cele peste 1 miliard de ambalaje colectate până în prezent și natura care răsuflă mai ușurată după numai 8 luni sunt dovezi că suntem pe drumul cel bun. Tot ce ne mai trebuie acum sunt puțină răbdare, înțelegere și deschidere față de adoptarea unor obiceiuri sănătoase care vor face din România un loc mai bun pentru noi și pentru generațiile viitoare.