Lupta Statului cu marii fugari: cazuri rezolvate și provocările care rămân

Publicat: 19 aug. 2024, 06:23, de Radu Caranfil, în Justitie , ? cititori
Lupta Statului cu marii fugari: cazuri rezolvate și provocările care rămân
Alina Gorghiu semnalează o problemă majoră: Cazurile de hărţuire sexuală nu sunt permise în nicio instituţie

În ultimii ani, România s-a confruntat cu o serie de cazuri celebre de politicieni fugari, care au încercat să evite executarea pedepselor pentru fapte de corupție sau alte infracțiuni. Aceste cazuri au pus la încercare sistemul judiciar și colaborarea internațională, dar au și ridicat întrebări despre eficiența statului în a aduce în fața justiției persoane care, în trecut, s-au bucurat de poziții de putere.

Politicieni aduși înapoi în țară

Cătălin Cherecheș – Unul dintre cazurile recente, Cătălin Cherecheș, fostul primar al municipiului Baia Mare, a fost prins în noiembrie 2023 în Germania și readus în România pe 19 martie 2024. El a fost condamnat la 5 ani de închisoare pentru fapte de corupție. Cazul său este unul emblematic pentru modalitățile ingenioase prin care unii fugari încearcă să scape de justiție – folosind actele de identitate ale altor persoane pentru a traversa granițele.

Darius Vâlcov – Fostul ministru al Finanțelor a fost extrădat din Italia în august 2023, după ce a fost condamnat la 6 ani de închisoare pentru trafic de influență și spălare de bani. Vâlcov, care a fost o figură influentă în politica românească, a încercat să evite executarea pedepsei fugind în Italia, dar colaborarea între autoritățile române și italiene a dus la capturarea sa.

Cristian Rizea – Fostul deputat Cristian Rizea a fost extrădat din Republica Moldova în aprilie 2023. Rizea, care a fost condamnat în 2019 la 4 ani și 8 luni de închisoare pentru corupție, a reușit să fugă în Moldova unde a cerut azil politic. Refuzul autorităților moldovene de a-i acorda protecție a dus în final la extrădarea sa.

Elena Udrea – Unul dintre cele mai mediatizate cazuri, Elena Udrea, fost ministru al Dezvoltării Regionale și Turismului, a fost readusă în România după ce a încercat să fugă în Bulgaria în 2022, la scurt timp după ce a fost condamnată la 6 ani de închisoare în dosarul „Gala Bute”. Udrea a fugit pentru prima dată din România în 2018, dar a fost arestată în Costa Rica, de unde s-a întors voluntar în 2019.

Fugari care rămân în libertate

Alina Bica – Fosta șefă a DIICOT, condamnată în 2019 la 4 ani de închisoare pentru fapte de corupție, continuă să fie un caz nerezolvat. Bica a reușit să evite executarea pedepsei fugind în Italia, unde se află în arest la domiciliu. În Italia, ea beneficiază de un regim permisiv care îi permite să lucreze și să se deplaseze liber în timpul zilei, ceea ce a dus la o stare de impunitate ce sfidează justiția românească.

Sorin Oprescu – Fostul primar al Bucureștiului, condamnat la 10 ani și 8 luni de închisoare pentru corupție, se află în Grecia, unde a reușit să evite extrădarea. În ciuda unui mandat internațional de arestare, autoritățile elene au refuzat să-l extrădeze, iar Oprescu a fost eliberat contra unei cauțiuni de 5.000 de euro.

Ionel Arsene – Fost președinte al Consiliului Județean Neamț, condamnat la 6 ani și 8 luni pentru fapte de corupție, se află în Italia. Deși justiția italiană a confirmat extrădarea sa, Arsene a reușit să amâne acest proces invocând condițiile din penitenciarele românești și starea sa psihică. Autoritățile italiene au suspendat temporar decizia de extrădare, iar cazul rămâne deschis.

Implicații și provocări

Aceste cazuri reflectă complexitatea și provocările cu care se confruntă autoritățile române în lupta împotriva corupției și aducerea în fața justiției a celor condamnați. Chiar și cu instrumente precum mandatele internaționale de arestare și cooperarea judiciară între state, fuga politicienilor corupți rămâne o problemă dificilă, mai ales în fața unor sisteme judiciare străine care pot oferi refugiu acestor persoane.

În ciuda unor succese recente, cum ar fi extrădarea lui Vâlcov și Rizea, rămân cazuri nerezolvate precum cel al Alinei Bica și Sorin Oprescu, care demonstrează că lupta împotriva fugii nu este doar o problemă de justiție, ci și de perseverență și cooperare internațională.

Lupte grele, prieteni dragi…

Statul român a făcut pași importanți în recuperarea unor fugari celebri, dar provocările continuă. Într-o lume în care frontierele sunt mai permeabile ca niciodată, iar statele oferă diferite grade de protecție, soluția nu poate fi doar internă. Este nevoie de o colaborare internațională mai strânsă și de măsuri care să descurajeze fuga de justiție, asigurând astfel că nimeni nu poate scăpa de consecințele faptelor sale.

Schemele și pretextele

Fugarii condamnați în România reușesc adesea să scape de extrădare și să evite executarea pedepselor folosind o serie de metode și exploatând lacunele din legislația internațională. Iată cum funcționează această schemă complexă:

1. Alegerea unei destinații prietenoase

Fugarii își aleg cu grijă țara de destinație, ținând cont de mai mulți factori:

  • Lipsa unui tratat de extrădare: Unele țări nu au acorduri de extrădare cu România sau aplică aceste acorduri doar pentru anumite tipuri de infracțiuni. De exemplu, Rusia și Turcia sunt cunoscute pentru oferirea de refugiu celor care fug de justiție în țările lor de origine.
  • Protecție politică sau azil: Fugarii cer azil politic sau protecție sub diverse pretexte, susținând că sunt persecutați politic. Acest lucru poate întârzia sau împiedica procedurile de extrădare. De exemplu, Cristian Rizea a încercat să obțină azil politic în Republica Moldova, iar Sorin Oprescu a invocat probleme de sănătate în Grecia.

2. Exploatarea lacunelor legale

Țările de refugiu pot avea sisteme juridice care favorizează rămânerea în libertate a fugilor, chiar și după emiterea unor mandate internaționale de arestare:

  • Arest la domiciliu: Unele țări permit arestul la domiciliu, ceea ce poate fi mai favorabil pentru fugitivi. În Italia, Alina Bica se află în arest la domiciliu, ceea ce îi permite să lucreze și să se deplaseze liber în timpul zilei.
  • Proceduri judiciare complexe: Procedurile de extrădare pot fi extrem de lungi și complicate, oferind timp suplimentar pentru apeluri și alte mijloace legale de amânare. Instanțele din Italia, de exemplu, au cerut garanții privind condițiile de detenție din România înainte de a lua o decizie finală asupra extrădării lui Ionel Arsene.

3. Manipularea opiniei publice și politice

Fugarii pot încerca să manipuleze opinia publică și să câștige susținere politică în țările în care se află:

  • Campanii media: Unii fugari folosesc mass-media pentru a-și prezenta cazul ca fiind o victimă a persecuțiilor politice. Aceasta poate influența percepția publicului și chiar a autorităților din țara de refugiu.
  • Lobby politic: Fugarii pot angaja lobbyști sau avocați puternici pentru a influența deciziile politice sau judiciare din țara respectivă.

4. Sănătate și condiții de detenție

Fugarii invocă adesea motive de sănătate sau condițiile de detenție din România pentru a evita extrădarea:

  • Starea de sănătate: Fugitivii pot prezenta documente medicale care atestă probleme de sănătate grave ce nu ar putea fi tratate adecvat în închisorile din România. Sorin Oprescu, de exemplu, a invocat probleme cardiace.
  • Condițiile din închisori: Invocarea condițiilor proaste din închisorile românești este o strategie comună. Instanțele din unele țări cer garanții că deținutul va fi tratat uman și că nu va suferi abuzuri.

Schema de evadare implică și autoritățile române, de regulă

Schema prin care fugarii scapă de extrădare și executarea pedepselor în România este una complexă, bazată pe exploatarea lacunelor legale, alegerea strategică a destinațiilor și manipularea sistemelor juridice și politice. Colaborarea internațională și reforma sistemului de justiție sunt esențiale pentru a combate eficient aceste fenomene.